۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۱۲۵۳۶۱
با حضور آیت‌الله کعبی صورت گرفت؛

بررسی عملکرد جامعه مدرسین در انتخابات مجلس شورای اسلامی

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه در ابتدا قرار بود به خاطر شأن جامعه مدرسین، ورود در انتخابات نداشته باشیم، اظهار کرد: وقتی دیدیم مرجعیت از برخی کاندیداها و مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کرده‌اند از این رو با توجه به اینکه یکی از اصول جامعه توجه به رهنمودهای مرجعیت است رای گیری و بنا شد در این عرصه ورود کنیم.
آيت الله کعبي آيت الله کعبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در نخستین نشست کرسی های آزاد اندیشی حوزه با موضوع حوزه و انتخابات که شب گذشته در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، این نشست‌ها را نشانه نشاط و سرزنده بودن حوزه و رصد رفتارهای سیاسی در جامعه توصیف کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، یکی از وظایف روحانیت را ورود در انتخابات با رویکرد اخلاقی و تهذیبی برشمرد و عنوان کرد: این حضور نشان دهنده آن است که سیاست ما عین دیانت ما است.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه امروز دین در عرصه جهانی نقش تاثیر گذاری دارد، خاطرنشان کرد: با تبیین درست نظام اسلامی و تلاش برای نوسازی آن می‌توان به حکومت مطلوب اسلامی در جهان امیدوار بود.

آیت‌الله کعبی، افزود: امروز در حال مشاهده شکل گیری حکومت اسلامی در جهان هستیم و مرحله بعدی آن تمدن سازی است که بر یک مهندسی نوین علمی و بر پایه اصول دینی استوار است.

وی با بیان اینکه بر پایه اجتهاد و تولید اندیشه می توان سیاست‌های نظام اسلامی را پیش برد، ابراز کرد: از این رو حوزه علمیه و علما باید وارد عرصه تصمیم گیری در نظام اسلامی شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حضور روحانیت در عرصه انتخابات را به عنوان تکلیف مداری و عمل به وظیفه شرعی، تلاش برای کمک به مردم در انتخاب اصلح با توجه به رهنمودهای رهبری و مراجع تقلید توصیف کرد و گفت: وظیفه حوزه علمیه که خاستگاه انقلاب اسلامی بوده، این است که در حفظ و پیشبرد اهداف آن مشارکت داشته باشد.

نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری، اضافه کرد: شاید عده ای از این که حضور حوزویان در عرصه های تصمیم سازی کشور کمرنگ شود، خوشحال شوند اما امام خمینی(ره) بر تکلیف مداری روحانیان و تبیین مسایل سیاسی کشور تاکید می‌کردند.

وی با اشاره به این مطلب که امام خمینی(ره) سال اول انقلاب حوزه‌های علمیه را تعطیل و از روحانیت خواستند که محاسن جمهوری اسلامی را برای مردم تبیین کنند، خاطرنشان کرد: ایشان به نخبگان روحانیت نامه نوشتند و از آنها خواستند تا در شکل گیری خبرگان قانون اساسی مشارکت داشته باشند و بر آنها واجب کردند که در انتخابات مجلس خبرگان نیز شرکت کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح کرد: این گونه تلقی نشود که حضور روحانیت در انتخابات به عنوان نامزد، فعالیت تبلیغاتی و خط دهی و موضع گیری خلاف شؤون روحانیت است، اگر تکلیف اقتضا کند این میدان مجاهدت برای حفظ نظام است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، حضور جامعه مدرسین در سال های پس از انقلاب در انتخابات را دفاع از انقلاب و اسلام دانست و ابراز کرد: در چنین شرایطی جامعه مدرسین به میدان عمل وارد می شود و بدون تعارف، به انجام انتخاب اصلح کمک می کند.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: در انتخابات نهم و با توجه به اهمیت خاصی که این انتخابات از آن برخوردار بود، جامعه مدرسین با روشنگری و تبیین ملاک های انتخاب اصلح مردم را به حضور حداکثری در این انتخابات دعوت کرد و به ایجاد مجلسی اصولگرا کمک کرد.

وی با بیان اینکه از این رو، اصولی توسط اعضای جامعه به تصویب رسید که در آن پیرامون سیاست ها، روش ها و اقدامات، تصمیماتی اتخاذ شده بود، افزود: این اصول در پنج بند؛ توجه به رهنمودهای رهبری، مراجع و بزرگان حوزه، رعایت جایگاه جامعه مدرسین، ایفای نقش ارشادی و دوری از حزب و باندبازی های رایج، توجه به لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات با توجه به مرجعیت سیاسی که جامعه مدرسین در این حوزه از آن برخوردار است، مطرح شد.

عضو جامعه مدرسین، با بیان اینکه در انتخابات مجلس نهم با سه جریان فتنه، انحراف و فساد روبه رو بودیم و از طرفی نیز جریان جنگ روانی و رسانه‌ای ضد انقلاب برای یاس و نا امیدی مردم تلاش می کردند، تصریح کرد: از این رو باید به دنبال حضور پر شور مردم در انتخابات همچنین مجلسی اصولگرا می‌بودیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، وحدت را در چنین شرایطی لازم خواند و خاطرنشان کرد: سیاست جامعه مدرسین توجه به رفع اختلاف و افزایش تفاهم در حوزه اصولگرایی بود.

عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: برخی از اعضا جامعه مدرسین وقتی در معرض سوال مردم قرار می‌گرفتند به صورت شخصی از کاندیدای اصلح به زعم خود حمایت می‌کردند که این امر انسجام درونی جامعه را مورد خدشه قرار نمی‌داد.

آیت الله کعبی، با بیان اینکه در ابتدا قرار بود به خاطر شأن جامعه مدرسین، ورود در انتخابات نداشته باشیم، اظهار کرد: وقتی دیدیم مرجعیت از برخی کاندیداها ومردم برای شرکت در انتخابات دعوت کرده‌اند از این رو با توجه به اینکه یکی از اصول جامعه توجه به رهنمودهای مرجعیت است رای گیری و بنا شد در این عرصه ورود کنیم./927/پ202/ج
ارسال نظرات