۱۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۱۲۶۰۶۷
محقق حوزه علمیه:

تولید ملی زمینه ساز شکوفایی استعدادهای جامعه است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: وقتی یک کشور می‌خواهد به استقلال و خودکفایی برسد، در عین تعامل با دیگران باید توانمندی جامعه خود را فعال کند.
حجت الاسلام يحيي جهانگيري


حجت الاسلام یحیی جهانگیری، محقق حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: مقام معظم رهبری سال‌ها است که تصمیم گرفته‌اند هر سال برای تعیین مسیر انقلاب اسلامی و هدفمند شدن حرکت ها، شعاری را تعیین کنند.
 
وی با اشاره به اینکه مسیر شعارهای سال های اخیر به سمت مسائل عملی و کاربردی سوق داده شده است، گفت: مقام معظم رهبری با نگاه به مجموع مسائل نظام اسلامی و برایند آسیب های پیش رو به سیاست گذاری می پردازند. فرایند و پروسه انتخاب نام سال ها نشان دهنده نقطه ثقل فعالیت های جمهوری اسلامی در برهه فعلی است.

این نویسنده حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر نظام اسلامی می‌خواهد در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد، باید مساله اقتصاد جدی گرفته شود و تولید ملی افزایش پیدا کند.
 
وی با بیان اینکه نوک پیکان دشمن مساله اقتصاد ایران اسلامی است گفت: ما در ابعاد مختلف با دشمن درگیر هستیم و دشمن از فشارهای کلان اقتصادی شروع کرده و به سمت اهداف خرد حرکت می‌کند.
 
این محقق حوزه علمیه قم با اشاره به این که  جهاد اقتصادی، یک شعار عملی اقتصادی دارد و آن تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است اظهار داشت: وقتی یک نظامی می خواهد به استقلال و خودکفایی برسد، در عین تعامل با دیگران باید توانمندی جامعه خود را فعال کند و از این رو مجبور است قوت های خود را به فعلیت برساند.
 
وی بیان داشت: مقام معظم رهبری که شعار حمایت از کار و سرمایه ایرانی را بیان داشتند، هدفی فراتر از پرهیز قاچاق کالا داشتند؛ دغدغه معظم له این است که توانمندی های بالقوه جامعه علمی و صنعتی و تجاری جامعه ایران بالفعل شود.
 
این پژوهشگر حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه تولیدات کشور در جامعه خودمان باید مصرف شود، اظهار داشت: نوآوری در تولیدات سبب می شود در عرصه تجاری روزآمد، در عرصه بین المللی حضور قوی داشته و در تجارت جهانی جایگاهی عالی داشته باشیم.
 
وی بیان داشت: انتخاب عنوان تولید ملی برای سال نود و یک سبب می شود توانمندی های صنعتی خود را شکوفا کنیم و استعدادهای پنهان جامعه را در جهت افزایش درآمد ملی فعال کنیم. اگر این استعدادها در داخل کشور فعال نشود، فرار مغزها رخ می‌دهد و با پول و فکر ایرانی، کالایی در خارج تولید شده و به ایران می‌آید.

این محقق حوزه علمیه قم اذعان داشت: بسیاری از کالاهای خارجی که امروز در بازار ایران است از محصولات افراد ایرانی است یعنی فکر و ذهن ایرانی در آن دخیل بوده، اما چون در داخل به آن بهای لازم داده نشده است به خارج رفته و فکر و کار ایرانی به عنوان یک تولید کشور بیگانه وارد ایران می‌شود.
 
وی بیان داشت: عملی شدن تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی کمک می کند تا منابع داخلی با استعداد ایرانی در هم تنیده شده و در مسیر تولید ملی فعال شود و به نام و برند ایرانی به بازار آید.
 
این پژوهشگر علوم اسلامی، اذعان داشت: نهادهایی مثل حوزه علمیه باید ارزش های دینی و اخلاقی اتکا بر تولیدات بومی را استنباط کنند و در قالب ارزش های اخلاقی و فقهی به جامعه ارائه دهند، چرا که تاریخ اثبات کرده تا موقعی که یک ارزش در جامعه ما بار دینی پیدا نکرده به یک الگو تبدیل نمی‌شود.
 
وی تاکید کرد: الگو شدن تولید ملی و تبدیل شدن آن به فرهنگ، نیازمند کاوش‌های دینی در حوزه های علمیه است و روحانیت باید ارزش کار و تکیه بر دستاورد خودی را تبیین کند. /909/ت302/ع
 

ارسال نظرات