۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۱۳۰۹۴۹
استاد حوزه و دانشگاه مشهد:

شدت برخورد حکومت نسبت به امام کاظم بیانگر کارآمدی مبارزات ایشان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه مشهدبا اشاره به تاکتیک های سیاسی امام موسی بن جعفر(ع) در قبال خفقان حاکم، گفت: شرایط امام کاظم(ع) مانند قیام امام حسین(ع) بود و حضرت مبارزه ای جدی علیه حاکمیت وقت داشتند از این رو طاغوت وقت، مدتی طولانی ایشان را زندانی کرده و تحت نظر داشت.
عزاداري خادمين حرم حضرت فاطمه معصومه در روز شهادت امام موسي بن جعفر
حجت الاسلام غلام نبی گلستانی، استاد حوزه و دانشگاه مشهد، در گفت‎و‎گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: یکی از نیازهای اساسی در تکامل انسان، داشتن الگو و اسوه است و الگو کسی است که از نظر رفتار و کردار نمونه باشد.

وی با اشاره به این سخن امام علی(ع) مبنی بر این که در رفتار و کردار اهل بیت پیامبر(ص) دقت و خط مشی خود را با آنان همسو کنید، افزود: همچنان که به فرموده قرآن کریم، پیامبر اسلام(ص) اسوه و الگوی بشریت است، پس از ایشان نیز ائمه اطهار(ع) این‌گونه اند.

معاون فرهنگی دانشگاه اقبال ادامه داد: امام کاظم(ع) نیز همچون سایر ائمه اطهار(ع) از جنبه‌های مختلف می توانند الگوی ما قرار گیرند؛ در عرصه اخلاقی، یکی از ویژگی های بارز ایشان، متانت و بردباری و فروخوردن خشم(کظم غیظ) و خوش رفتاری با مردم است.

تاکتیک های سیاسی امام کاظم(ع)

حجت الاسلام گلستانی در خصوص تاکتیک های سیاسی امام موسی بن جعفر(ع) در قبال خفقان حاکم، ابراز داشت: شرایط امام کاظم(ع) مانند قیام امام حسین(ع) بود و حضرت مبارزه ای جدی علیه حاکمیت وقت داشتند؛ از این رو طاغوت وقت، مدتی طولانی ایشان را زندانی کرده و تحت نظر داشت.

این پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: همه ائمه اطهار(ع) در تبیین صحیح دین و مقابله با تحریفات و تلاش برای حکومت دینی جهت پیاده سازی احکام دین با یکدیگر همسو هستند؛ اما هر یک به تناسب شرایط زمانی و مکانی، تعداد یاران و ...، تاکتیک های خاصی در این رابطه داشته و عکس العملشان در برابر قدرت حاکم متفاوت بوده است.

شدت عمل حکومت نسبت به امام کاظم بیانگر کارآمدی مبارزات ایشان است

وی با بیان اینکه در زمان امام هفتم خفقان به حدی شدید بود که دختران حضرت اغلب مجرد می مانند به خاطر ترسی که مردم از حکومت برای نزدیک شدن به این خاندان داشتند، اظهار داشت: در عین حال، امام با استفاده از روش تقیه، با کمترین تلفات، بیشترین ضربه را به دشمن وارد می کنند. ایشان در ابتدا، سال ها در نبردهای کوهستانی با قدرت حاکم به مقابله مستقیم پرداخته و از غاری به غاری دیگر پناه می بردند، پس از آن نیز که بیش از 14 سال در زندان ها و سیاه‌چال های مختلف تحت نظر و شکنجه های طاقت فرسا بودند، با رفتار شایسته خود دشمن را به زانو در آوردند تا جایی که دیگر حتی امام در حبس را نیز تاب نیاورده و ایشان را به شهادت رساندند، این شدت عمل حکومت نسبت به ایشان، بیانگر کارآمدی مبارزات امام است.

وی یادآور شد: متاسفانه رسانه ملی جنگجویان کوهستان در کشورهای بیگانه را که اغلب وجود خارجی هم ندارند مطرح می کند در حالی که در سیره ائمه و بزرگان دین خود نمونه هایی از این دست مبارزات حق طلبانه و دلاورانه کم نداریم.

وی با اشاره به اینکه امام در زندان، وقت نماز را با تلاوت قرآن تشخیص می دادند، افزود: ائمه اطهار(ع) بسته به خصوصیات و ویژگی های رفتاری شان، به صفاتی موصوف بودند، امام هفتم نیز به کنیه ابالحسن شهرت دارند. همچنین کاظم، صالح به معنای انسان شایسته و بایسته، باب الحوائج از القاب برجسته ایشان به شمار می رود.

چرا باب الحوائج؟

استاد حوزه و دانشگاه مشهد در خصوص علت «باب الحوائج» خواندن حضرت، خاطرنشان کرد: در این مورد، دو وجه قابل ذکر است؛ نخست آنکه در زمان حیات ایشان، همه از محضرشان حاجت روا باز می گشتند خواه مسائل مادی بود یا معنوی. دیگر اینکه به خاطر شرایط خاص و دشواری هایی که حضرت تحمل کردند، نزد خداوند از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و به گونه ای که پس از شهادتشان نیز خداوند به آبروی ایشان حاجت مردم را می دهد.

هدف مبارزات همه جانبه امام، براندازی حکومت طاغوت بود

حجت الاسلام گلستانی در توضیح نحوه جمع حبس طولانی امام با تعدد زوجات و فرزندانشان، ابراز داشت: علت این مساله، شرایط حاد و خاصی بود که از سوی حاکمیت وقت، اعمال می شد؛ امام می خواستند همانگونه که حکومت هارون قدرتمندترین و مبسوط ترین حکومت غیرشیعی بود، ایشان نیز تمام قد و با همه وجود در برابر آن بایستند.

وی ادامه داد: یک شب هارون دستور داد امام را آزاد کرده و به قصر بیاورند، سپس به ایشان عرض کرد «ما هر چه در توان داشتیم از تهدید و تطمیع و ... در مقابل شما انجام دادیم اما تسلیم نشدید، دنبال چه هستید؟» امام در پاسخ فرمودند «آنچه ما به دنبال ان هستیم مرزهای جغرافیای اسلام است که جز از طریق مبارزه به دست نمی آید.» این نشان می دهد هدف امام براندازی حکومت بوده و به همین دلیل هم بر ایشان سخت می گرفتند.

معاون فرهنگی دانشگاه اقبال گفت: همچنین روزی هارون به زیارت قبر پیامبر(ص) آمده بود و خطاب به ایشان عرض کرد «السلام علیک یابن عم»، امام کاظم(ع) بلافاصله فرمودند«السلام علیک یا أب» هارون اعتراض کرد که چرا شما پیامبر را پدر می خوانید در حالی که من ایشان را پسر عم خطاب می کنم؟ امام فرمودند «چون ایشان به دختر تو نامحرم و به دختران محرم هستند و ما فرزندان ایشان هستیم.» این بعنی امام در همه حال و به هر طریقی سعی داشتند نامشروع بودن حکومت را گوشزد و جهت براندازی آن اقدام کنند.

وی افزود: از سوی دیگر بسیاری از امامزادگانی که به عنوان فرزندان امام کاظم(ع) مطرح می شوند، در واقع نوه یا نبیره حضرت هستند نه فرزند مستقیم. همچنین برخی از فرزندان حضرت از کنیزان ایشان بوده اند.

حجت الاسلام گلستانی با اشاره به تأکید اسلام بر استفاده از فرصت ها و اغتنام آن، در خصوص جنبه عبادی امام هفتم بیان داشت: در شرایطی که دشمن تلاش داشت امام را به زانو درآورد، ایشان به مهم ترین عامل استقامت انسان یعنی رابطه با خدا پناه آورده و خود را به دریای بی منتهای قدرت خدا پیوند زدند.

وی ادامه داد: طبق فرموده قرآن کریم که «واستعینوا بالصبر و الصلوة»، امام کاظم(ع) هرگاه به مشکلی برمی خوردند دو رکعت نماز می خواندند، عبادت و خصوصا نماز سبب اطمینان قلب و غلبه بر تشویش ها و اضطراب ها است. بنابراین امام نه تنها در زیر شکنجه های روحی و جسمی در زندان بلکه در همه لحظات، در پرتو مناجات با خداوند نیرو می گرفت و مضمون بسیاری از روایات منقول از ایشان بر همین مساله تأکید دارد.

وی افزود: از همین رو است که در اسلام همه مجاهدان راه حق و بزرگان دین زمانی که در معرض شهادت قرار می گیرند برای رازو نیاز با خدا فرصت می خواهند .

استاد حوزه و دانشگاه مشهد یادآور شد: روزهای ولادت یا شهادت، فرصت خوبی برای ما در جهت شناخت بزرگان دین است و شناخت سیره به معنای شناخت اندیشه، افکار و عملکرد ایشان برای الگوگیری در زندگی است./930/ت301/س
ارسال نظرات