۰۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۱۳۱۳۵۵
کارشناس مسائل خاورمیانه:

حوادث سوریه، انتقام جویی نظام سلطه از این کشور است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه گفت: از لحاظ سخت افزاری کشورهای غربی امکانات فراوان تسلیحاتی و نظامی را در اختیار نیروهای مخالف قرار داده اند و گروه های آموزش دیده نظامی از ترکیه و اردن داخل سوریه می شوند و دست به اقدامات تروریستی و خرابکارانه می زنند.
آشوب هاي سوريه گروه هاي مسلح آشوبگر در سوريه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد ایرانی کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه در سلسله نشست های انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا که با موضوع تحلیل فتنه سوریه، تحولات منطقه شب گذشته در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، تحولات خاورمیانه را دارای دو ویژگی مهم دانست و گفت: سرعت در تغییر و جابجایی و تأثیر گذاری سریع آن در میان کشورهای دیگر از این ویژگی ها است.

کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه به بررسی عوامل تحولات سوریه از نگاه کارشناسان سیاسی پرداخت و عنوان کرد: برخی معتقدند ریشه های بحران داخلی است و با توجه به مشکلات اقتصادی و نبود آزادی های مدنی تغییر در این کشور را به دنبال دارد.

ایرانی ادامه داد: برخی نیز اتفاقات سوریه را بین المللی و خارجی می دانند که سوریه کشور هدفی است و از ابتدای حکومت حافظ اسد سیاست خارجی خود را بر مبنای مواجهه با سلطه و رژیم صهیونیستی تنظیم کرده و وارد جنگ با اسرائیل شده است و امروز نیز در همان محور قرار دارد.

سفیر پیشین ایران در لبنان و اردن تحولات سوریه و دخالت خارجی در آن را به نوعی انتقام جویی نظام سلطه از این کشور توصیف کرد و ابراز داشت: سوریه تنها کشور عربی بود که در 8 سال دفاع مقدس در کنار ایران قرار داشت و کشورهای عربی منطقه که وابسطه به غرب هستند با ایجاد تفرقه و کمک های مالی و تسلیحاتی می خواهند از سوریه انتقام بگیرند.

کارشناس ارشد مسائل حوزه خاورمیانه خاطرنشان کرد: برخی نیز تحولات سوریه را تلفیقی از مشکلات داخلی و نارضایتی مردم و دخالت کشورهای بیگانه و نظام سلطه در این کشور می دانند.

وی با بیان این‌که با مرور زمان مشاهده کردیم قضایای سوریه خاستگاه داخلی و مردمی ندارد، گفت: آنچه مردم در کشورهای مسلمان منطقه از حضور و اعتراض خود به وجود آوردند در سوریه مشاهده نمی شود و کاملا دست افراد بیگانه در این اغتشاشات نمایان است هرچند نباید منکر خواسته های مردمی شد.

ایرانی در ادامه وجوه تمایز تحولات سوریه با دیگر کشورهای اسلامی منطقه را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: تمام کشورهایی که قیام کردند زیر سلطه حکام دست نشانده غربی بودند اما در سوریه چنین چیزی مشاهده نمی شود.

وی ادامه داد: در هیچ کدام از کشورهای منطقه جبهه غرب با تمام قوا وارد میدان درگیری نشد اما در سوریه مشاهده می کنیم کشورهای غربی با تمام امکانات وارد سوریه شدند و با کمک کشورهای عربستان و بحرین به اغتشاش در این کشور مشغول هستند، این دو کشور درحالی داعیه حقوق بشر و حمایت از مردم سوریه را دارند در حالی که مردم خودشان در بدترین شرایط و مخالف حکام خود هستند.

کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه با بیان این‌که غربی ها با امکانات گسترده نرم افزاری رو به جنگ روانی علیه سوریه آورده اند، گفت: تمامی این شبکه ها به دنبال براندازی نظام سوریه هستند و در این راستا گام بر می دارند، البته مسائلی در این باره نیز مطرح می شود که عمق اختلاف آنها در اربطه با سوریه کاملا مشهود است.

سفیر سابق ایران در لبنان و اردن عنوان کرد: از لحاظ سخت افزاری نیز کشورهای غربی امکانات فراوان تسلیحاتی و نظامی را در اختیار نیروهای مخالف قرار داده اند و گروه های آموزش دیده نظامی از ترکیه و اردن وارد سوریه می شوند و دست به اقدامات تروریستی و خرابکارانه می زنند.

وی حضور و اعتراض های مردمی در سوریه را متفاوت از دیگر کشورهای اسلامی منطقه خواند و گفت: در سوریه مردم به شکل گسترده حضور ندارند و گروهی اندک در اطراف شهرها و روستاها تظاهرات می کنند.

ایرانی دخالت القاعده در سوریه را یکی از نقاط تاریک این تحولات عنوان کرد و با بیان این‌که تا کنون شاهد حضور القاعده در تحولات دیگر کشورهای مسلمان نبوده‌ایم ابراز کرد: سلفی ها و گروه القاعده با عملیات های انفجاری که بیشتر مراکز حساس و امنیتی سوریه را هدف قرار می دهند خطر بزرگی برای این کشور هستند.

وی عملیات های تروریستی علنی القاعده در سوریه را در تضاد با گفته غربی ها برای مبارزه با تروریسم دانست و ابراز کرد: در حالی که القاعده و غرب در ظاهر دشمنان یکدیگر محسوب می شوند اما حضور هر دوی آنها در سوریه و در یک جهت این موازنه را بر هم می زند.

سفیر پیشین ایران در لبنان و اردن منازعات طایفه ای در سوریه را از خطرات بزرگ پیش روی این کشور خواند وگفت: جریان تندرویان سلفی تحت حمایت عربستان دست به تحریکات قومی و قبیله ای می زنند و با توجه به این‌که سنی ها در اکثریت هستند به دنبال تحریک آنها هستند.

کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه عنوان کرد: عربستان، قطر و ترکیه به دنبال این هستند تا نظامی در سوریه سر کار بیاید که معارض با ایران باشد و عربستان جای آن را بگیرد و تلاش می کنند سوریه را به صحنه رقابتی بین ایران و عربستان قرار دهند.

ایرانی منازعه بین المللی در سوریه را مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: امروز سوریه میدان نزاع طرف های بین المللی شده است، از طرفی غربی ها یک تصمیم برای سوریه می گیرند و از طرف دیگر روسها و چینی ها تصمیم آنها را وتو می کنند و خود تصمیمات دیگری برای آن دارند.

وی در پایان عنوان کرد: راه حل نظامی در سوریه جواب نمی دهد و برای حل مشکلات این کشور باید به دنبال راه حل های سیاسی و گفت و گو باشیم و در کنار این موارد نظام سوریه نیز باید اصلاحات در کشور را به صورت ویژه دنبال کند./927/پ202/ج
ارسال نظرات