۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۱۴۳۵۱۹
حجت الاسلام رفیعی مطرح کرد:

انتظارات خداوند از بندگان

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به ضرورت پایبندی به عهد و پیمان از نظر قرآن بیان داشت: غدیرخم عهد بزرگی بود که بعضی از کسانی که در آن روز در آن جا بودند بعد آن را فراموش کردند و عهد شکنی کردند.
رفيعي حجت‌الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رفیعی، عضو هیات علمی جامعه المصطفی در برنامه سمت خدا با اشاره به این که سوره مائده آخرین سوره نازل شده بر پیامبر(ص) است گفت: یکی از برجستگی های این سوره آیات ولایت است. یکی از انتظاراتی که خدا از بندگان خود دارد و در این سوره به آن اشاره شده است «آیه یا ایهاالذین آمنوا اوفوا بالعقود» است. یعنی مردم به عقدها و پیمانهایی که با یکدیگر می بندند وفا کنند.


وی با اشاره به این که عقد به معنای گره زدن است و مساله وفای به عهد و وفای به عقد یک مساله فطری و بین المللی است و در روایت آمده مردم با همه تشتت آرایی که دارند به وفای به عهد عقیده دارند و آن را قبول می‌کنند این در حالی است که اگر وفای به عهد نباشد تمام مناسبات بشری به هم می‌خورد.

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: سه نوع عهد داریم؛ عهد با خدا، عهد با مردم و عهد با خود؛ عهد با خدا یعنی رعایت همه واجبات و محرمات الهی، ما با خدا عهد می‌‌بندیم که ما را به راه راست هدایت کند ما او را بپرستیم و تنها از او یاری بخواهیم، عهد می‌کنیم که از شیطان تبعیت نکنیم، اسلام آوردن به طور کلی یک عهد و پیمان با خدا محسوب می‌شود. خداوند می‌فرماید به من توکل کنید و این یک عهد است، بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را، توبه کنید تا بیامرزم شما را، مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم، به عهدتان وفا کنید تا به عهدم وفا کنم. اینها همه عهدهایی است که با خدا بسته می‌شود و از طرف خدا حتما عمل خواهد شد، یکی از مصادیق عهد با خدا قرآن است و همچنین نماز و روزه و به طور کلی واجبات.


وی افزود: نوع دیگر عهد، پیمان با مردم و به طور کلی عهد و پیمان‌هایی است که در مناسبات اجتماعی بین انسان‌ها ایجاد می‌شود. مثل عهدهایی که بین همسران وجود دارد. مهریه و صداق زن یک عهد بین دو طرف و واجب الاجرا است، از طرفی بین مردم و مسؤولان هم عهدهایی وجود دارد، اقشار مختلف مردم مانند پزشکان، مهندسان، قضات، معلمان، روحانیت و ... نسبت به هم عهد و پیمان‌هایی دارند.


استاد حوزه علمیه ادامه داد: پیامبر وفای به عهد را در جزئی ترین مسائل رعایت می‌کردند. وفای به عهد یکی از اساسی ترین و اصلی ترین دستورات اسلام است. در قرآن نیز از حضرت ابراهیم یاد کرده و ایشان را صادق الوعد خوانده است.


وی بیان داشت: غدیرخم عهد بزرگی بود که بعضی از کسانی که در آن روز در آن جا بودند بعد آن را فراموش کردند و عهد شکنی کردند.


حجت الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: آخرین نوع از انواع عهد و پیمان، عهد انسان با خودش است. مثل اینکه شرعا عهد کند که یک ماه دروغ نگوید، این نوع عهد، تمرینی برای ترک گناه یا رذایل اخلاقی است و اگر به این عهد عمل نشود کفاره بر آن واجب می‌شود./916/پ202/ع

ارسال نظرات