۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۱۶۹۴۹۲
ولایتی در نخستین مناظره انتخاباتی صداوسیما:

دولت آینده باید یک هماهنگ کننده امور اقتصادی داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از چیز‌هایی که مورد بی اعتمادی می‌شود بخشنامه‌های متناقضی است که صادر می‌شود دولت جدیدی که تشکیل می شود حتما باید یک متصدی اقتصادی داشته باشد که هماهنگ‌کننده کارهای اقتصادی باشد تا صنعت یک راه را نرود، وزارت بازرگانی یک کار را نکند و عملا مردم سر در گم شوند و تکلیف خود را ندانند.
ولايتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی‌اکبر ولایتی نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره انتخاباتی صداوسیما در پاسخ به این سؤال که برنامه عملی شما برای مهار تورم و تاثیر آن بر سطح زندگی مردم چیست گفت: همان‌طور که بنده قبلا عرض کردم راه کنترل تورم ما این است که ما به قواعد اقتصادی پایبند باشیم و قواعد اقتصادی می‌گوید هرگاه نقدینگی در جامعه زیاد شد و شما متناسب با آن کالا در کشور نداشتید و یا تولید نکردید، تعادل عرصه و تقاضا را بر هم زدید.

وی افزود: رها کردن نقدینگی در جامعه اگر متناسب با تولید کالا نباشد تورم ایجاد می شود، اگر ما چنین فکری نکردیم تورم در جامعه خواهیم داشت.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اتخاذ تدابیر عاجل برای مقابله با تورم گفت: اگر اجناسی که مورد نیاز مردم است و اجناسی حیاتی است و جزو وسایل اشرافی محسوب نمی‌شود به اندازه کافی تولید نشود و یا از تولید‌کنندگان حمایت نکنیم و یک مرتبه با کارهایی که دولت انجام داده است و ظرف 8 سال گذشته میزان نقدینگی را از 90 هزار میلیارد تومان در ابتدای سال 85 به حدود 500 هزار میلیارد تومان برسانده و میزان کالا و خدماتی که تولید و یا عرضه شده است با آن متناسب نیست تورم خواهیم داشت.

ولایتی گفت: نخستین کار این است که یک فرصت برای کارهای فوری اتخاذ کنیم، اول اینکه اعتماد را بار دیگر به مردم بازگردانیم. یکی از چیز‌هایی که مورد بی اعتمادی می‌شود بخشنامه‌های متناقضی است که صادر می‌شود دولت جدیدی که تشکیل می شود حتما باید یک متصدی اقتصادی داشته باشد که هماهنگ‌کننده کارهای اقتصادی باشد تا صنعت یک راه را نرود، وزارت بازرگانی یک کار را نکند و عملا مردم سر در گم شوند و تکلیف خود را ندانند.

اما نکاتی که سایر نامزدها هریک در طول نود ثانیه در پاسخ به ولایتی و یا در توضیح برنامه خودشان مطرح کردند به شرح ذیل است:

 

جلیلی:

ـ تورم که با عنوان مالیات تورمی از آن یاد می‌شود، بیشترین درد آن متوجه مردم است، بنابراین حتما باید با آن برخورد کرد.

ـ سیاست‌هایی که در مورد تورم می‌خواهد صورت بگیرد، باید راه حل ساختاری داشته باشد، نه مقطعی، چرا که این تورم که بر زندگی مردم تاثیر داشته به شکل ساختاری بروز کرده است.

ـ اگر ما نقدینگی‌ها را به موقع مدیریت کنیم می‌توانیم این نقدینگی‌ها را در مسیر تولید قرار دهیم اما اگر به موقع مدیریت نکنیم، جذب بازارهای کاذب می‌شود.

ـ ما نباید در موضوع نقدینگی صرفا سراغ هدفمندی برویم، نقدینگی در ساختارهای اداری نیز باید مدنظر قرار بگیرد به عنوان مثال وقتی یک پروژه‌ای را می‌توانیم با یک پنجم بودجه در نظر گرفته شده، افتتاح کنیم چرا چندین برابر بودجه لازم را در نظر می‌گیریم، چرا که این خود سبب افزایش نقدینگی می‌شود.

ـ برای ایجاد عدالت ساختاری باید تورم انتظاری و ساختاری را کنترل کرد.

 

رضایی:

ـ مسأله گرانی و تورم قریب به 40 سال است که وارد اقتصاد ایران شده و باید تلاش جدی کنیم که به طور اساسی از اقتصاد ایران بیرون کنیم؛ فعلا وضعیت امروز به این شکل است که 45 هزار تومان امروز برابر 15 هزار تومان خردادماه سال گذشته است؛ یعنی 30 هزار تومان آن آب رفته است، قشر معلم، فرهنگیان، بازنشستگان آسیب بسیار زیادی دیدند. کارمندان دولت که حقوقشان ثابت بوده آسیب زیادی دیدند.

ـ علت اینکه مسأله گرانی و تورم  حل نشده این است که مثل یک اژدهای پنج سر می‌ماند و همیشه با یک سر این اژدها مقابله شده ولی از جای دیگر این خود را ترمیم کرده است، کسر بودجه دولت، حجم دولت، یارانه‌ها و مسکن مهر، تحریم‌های اقتصادی این 5 مسأله‌ای که امروز گرانی را به وجود آورده باید یک فکر اساسی کرد که به آن صورتی که در برنامه‌هایم ارائه کردم این موارد را حل می‌کنیم و این 5 سر را به کنترل خود در می‌آوریم در غیر این صورت مسئله گرانی و تورم حل نخواهد شد.

ـ موضوع مهمی که مطرح است این است که نقدینگی باید در اولین فرصت کنترل شود و اگر در همین ماه‌های آینده کنترل نشود ارزش پول ملی ما به شدت کاهش یافته که جزء ناموس ماست و هزار تومان امروز برابر 300 تومان سال گذشته است و باید در چند ماه آینده یک ترمزی جدی را بزنیم که جلوی آن را بگیریم.

 

قالیباف:

ـ نخستین کار دولت بنده ثبات در بازار ارز است؛ روزی گفتیم که می‌خواهیم دلار را از صحنه معاملات خارج کنیم اما امروز دلار، ریال را از صحنه خارج کرده است.

ـ بازبینی در توزیع کالا و خدمات و ثبات قیمت در کالاهای حیاتی کشور به ویژه در بخش کشاورزی و دهک‌های پایین و همچنین اصلاح سیاست پولی و مالی از دیگر برنامه‌های بنده است.

ـ پول باید کنترل شود و در غیر این صورت موجب افزایش نقدینگی شده و تورم نیز پایین نخواهد آمد، تا این اتفاق نیفتد مردم اعتماد نمی‌کنند، از این رو بنده در 6 ماه این اعتماد را به وجود خواهم آورد.

 

غرضی:

ـ تورم نتیجه آن است که هزینه‌های دولت بیش از درآمد‌هایش می‌شود و تا زمانی که درآمد‌ها با هزینه‌ها یکسان نشود تورم ادامه خواهد داشت.

ـ شبه پول کشور را تحت فشار قرار داده است، متاسفانه بانک‌های خصوصی که در طی 20 سال اخیر با سفته‌بازی به وجود آمده‌اند به جان ملت افتاده‌اند و مشکلات کنونی بیشتر ناشی از سفته‌بازی و بورس‌بازی‌های مصنوعی است.

 

عارف:

ـ تورم یک مشکل تقریبا حل شده در دنیاست، بیش از 160 کشور دنیا، تورم تک‌رقمی دارند و متأسفانه کشور ما جز معدود کشورهایی است که با تورم دو رقمی مواجه است، ما هم اکنون بر اساس آمارهای بانک مرکزی تورم بیش از 30 درصدی داریم.

ـ درباره مهار تورم باید بگویم که ما در دولت اصلاحات دستاوردهای خوبی در این زمینه داشتیم، در سال 76 تورم 17.3 درصد را داشتیم که در سال 84  تورم به 10.4 درصد رسید، جهت‌گیری اصلی، اصلاح ساختار و ثبات اقتصادی بود که به نظر می‌رسد در دولت آینده هم باید جهت‌گیری اصلی این موضوع باشد. خوشبختانه با ساز و کارهایی که طراحی کردیم در سال 81 ارز را تک‌نرخی کردیم و تقریباً حدود شش سال نرخ ارز در کشور ما ثابت بود، خوشبختانه بسیاری از مشکلات، مسائل و فسادهایی که ناشی از چند نرخی بودن ارز در کشور بود را مهار کرده بودیم.

ـ به نظر می‌رسد در کنار اصلاحات ساختاری، انضباط مالی دولت هم امر بسیار مهمی است، حقیقت برای اینکه تورم کنترل شود، دولت در ابتدا باید خودش را کنترل کند.

ـ رشد نقدینگی بیشترین تأثیر را در افزایش تورم دارد، استقلال بانک مرکزی را باید به طور جدی دنبال کنیم، موضوع تقویت نهادهای سیاست‌گذاری و نظارتی که متأسفانه امروزه جایگاه بالایی ندارد، نهادهایی مانند شورای پول و اعتبار و شورای اقتصاد و یا افزایش سرمایه‌گذاری، این موارد اقداماتی است که باید انشاءالله مورد توجه قرار گیرند.

 

روحانی:

ـ آرامش و ثبات در بازار کالا و پول مهمترین اولویت کشور است، متاسفانه مردم دچار نگرانی هستند و نمی‌دانند قیمت فردای یک کالا با قیمت امروزش چقدر متفاوت خواهد بود.

ـ باید موانع تولید برطرف شود و در بخش تولید کالا و عرضه آن تعادل برقرار شود.

ـ هزینه‌های دولت حتما باید در آینده کاهش پیدا کند، متاسفانه دولت از سرمایه‌های گذشته هم برای هزینه دیون خود یعنی بودجه جاری استفاده کرده است، دولت باید هزینه‌های خود را کاهش بدهد و برای بودجه سال جاری خود از سرمایه‌های کشور استفاده نکند، لازم است نقدینگی فعلی کشور کنترل شود.

 

حداد عادل:

ـ تورم و گرانی باعث می‌شود ثروتمندان و اغنیا، غنی‌تر و فقرا دائما فقیرتر شوند.

ـ حل مشکل تورم با تصحیح سیاست‌های دولت امکان‌پذیر است و برای مهار تورم باید دولت مهار و انضباط مالی برقرار شود.

ـ دولت نباید با عطش و اشتهای کار عمرانی بیش از توان جذب پول، در داخل کشور پول بریزد، این همان بیماری هلندی است که ما در مجلس هفتم درباره آن به دولت تذکر دادیم اما دولت گوش نکرد.

ـ دولت برای اینکه پول بیشتر خرج کند، کسری بودجه را از طریق استقراض از بانک مرکزی جبران می‌کند و در نتیجه نقدینگی بالا می‌برد.

ـ باید برای مهار تورم راهکار کوتاه مدت تثبیت قیمت‌ها و در درازمدت راهکارهایی چون اجرای درست قانون اصل 44 قانون اساسی است.

 

علی اکبر ولایتی در جمع‌بندی مباحثات مربوط به سوال هشتم مناظره گفت: ما نیاز به یک راهبرد و راه حل کوتاه مدت داریم، ما با مشکلات روزمره روبرو هستیم، یکی از این مشکلات عدم اعتماد مردم به قول‌های دولت است، بازسازی اعتماد مجدد بین مردم و دولت در خصوص مسائل اقتصادی یکی از اساسی‌ترین کارهاست که هم به کار بلندمدت می‌آید و هم به کار کوتاه مدت کمک می‌کند.

وی افزود: اگر کسی در سال گذشته به قیمت ارز 1226 تومانی در بانکی به پس‌انداز گذاشته است و امروز  آن ارز را معادل قیمت ریالی آن در سال  گذشته حساب می‌کند و به همان میزان به وی تحویل می‌دهد.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: چنین کارهایی می‌تواند اعتماد بین مردم و این بانک را از بین ببرد. در کنار این ما باید یک تنفس 6 ماهه به تولیدکنندگان بدهیم چرا که امروز کارخانه‌ها یا خوابیده است یا با مشکلات جدی روبرو هستند.

وی افزود: تولیدکننده از یک طرف تحت فشار اقساط بانک و از یک طرف تحت فشار زیان دیرکرد است. باید با بردن یک لایحه به مجلس فرصتی را به این صنعتگر داد به شرطی که بتواند تولید را بر اساس یک توافق دوطرف افزایش دهد.

ولایتی گفت‌: اگر تولید کننده بتواند تولید خود را  با حمایت دولت افزایش دهد عملا در کوتاه مدت تورم را مهار کرده است.

وی افزود: مسئله دیگر گمرک است. امروز بسیاری از کالاها در گمرک به دلیل همین اختلاف محاسبه‌ها که در قضیه ارز است کالاهای اساسی در گمرک مانده است و باید با استفاده از یک دستور این کالاها ترخیص شود./959/پ202/ص

ارسال نظرات