۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۱۷۵۸۴۲
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی:

مسلمانان ذهنیت‌های متمرکز بر انفصال را کنار بگذارند

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه مذاهب اسلامی تولید ادبیات کافی برای ترمیم فاصله ایجاد شده بین مسلمانان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مسلمانان باید ذهنیت‌های متمرکز بر انفصال را کنار بگذارند.
حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در نشست اقسام تقریب و نگرش مناسبات اجتماعی که در چهارمین دوره آموزشی اتحادیه بین المللی امت واحده برگزار شد، اظهار داشت که تولید ادبیات کافی و پاسخگو برای ترمیم فاصله ایجاد شده بین مسلمانان یک ضرورت فوری و اساسی غیرقابل انکار است که باید افزایش یابد.
 

 

وی با تاکید بر لزوم از بین رفتن نگاه‌های بدبینانه بین پیروان مذاهب مختلف اسلامی، گفت:دلیل وجود این نگاه بدبینانه بین مسلمانان اندک بودن تلاش‌ها و کوشش‌های در جهت وحدت، پایین بودن کیفیت تلاش‌های وحدت آمیز و خلط بین مذهب و لزومات جایگاه اسلامی است.
 

 

این استاد حوزه و دانشگاه جنگ‌های رسانه‌ای به راه افتاده در جهان اسلام را محصول جریانی در طول چند قرن گذشته دانست و گفت: مشکل اصلی مسلمانان ذهنیت‌های تشنه و متمرکز بر انفصال است و تا مادامی که این ذهنیت وجود داشته باشد، نمی توان کار اساسی انجام داد.
 

 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تاکید کرد: دلسوزان اسلام شب و روز خود را باید وقف وحدت کنند چرا که در مقابل این حجم عظیم از تفرقه افکنی نمی‌توان با این تلاش‌های کوچک کاری از پیش برد.

 

 

وی خلوص در عمل را نیازی اساسی برای ایجاد ساز وکاری برای فعالیت‌های وحدت آمیز عنوان کرد و بیان داشت: به هیچ وجه نمی‌توان بدون ایجاد حب متبادل واحد، در بین جامعه همزیستی ایجاد کرد.

 

 

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: جهان اسلام باید به سمت تقریب مناسباتی برود، مواردی که در گذشته درذمورد وحدت مطرح شده است بیشتر بر محور وحدت بین علمای جهان اسلام و تقریب‌های مربوط به پیگیری اهداف اجتماعی بوده است که اگر چه لازم اما به هیچ وجه کافی نیست.
 

 

وی افزود: عصاره سیره ائمه شیعه وحدت و یکپارچگی امت اسلامی است چرا که امت اسلامی خط قرمز است. 

 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به اینکه گفتمان تقریب نیاز به بازسازی اساسی دارد، اظهار داشت: گفتمان فعلی وحدت از حیث نظری توانایی زیادی ندارد امری که موجب شده رهبر معظم انقلاب در مدت اخیر ادبیات فراگیرتری را نسبت به امت اسلامی تولید کند.

 

رییس مرکز تحقیقات مجمع تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: تعایش امری فطری و عقلانی است که بین همه انسان‌ها مورد نیاز است و باید با تکیه بر این نظریه، همزیستی مسالمت آمیز بین مسلمانان را افزایش داد.

 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: علما باید تلاش کنند که ذهنیت‌های انفصالی را برطرف سازند چرا که علاوه بر نصوص دینی و سیره پیامبر اکرم و اهل بیت (ع)، اسلام تجربه های خوبی در مورد تعایش به خصوص در صدر اسلام دارد.


وی تصریح کرد: اندیشه تکفیری پدیده‌ای است که اگر ذهنیت موجود بین اهل سنت و شیعیان مناسب باشد بدون شک پایان خواهد یافت زیرا این اندیشه مصنوع تفکر غلط خود تکفیری‌ها و همچنین ناشی از ذهنیت‌های قومی ـ مذهبی مسلمانان است./983/پ202/ج

 

ارسال نظرات