۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۹۱۲۹۰

علمای مذهبی پاکستان منشور «تقریب مذاهب» را امضا کردند

خبرگزاری رسا ـ علمای شیعه و اهل تسنن پاکستان به اتفاق آراء، منشور 9 ماده‌ای را برای هماهنگی و نزدیکی بیشتر مذاهب در این کشور به امضا رساندند.
علماي شيعه و سني پاکستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، علمای فرق مختلف پاکستان به اتفاق آرا، منشور 9 ماده‌ای را برای حفظ هماهنگی مذهبی در این کشور به امضا رساندند.

 

این منشور به دنبال نشستی که عصر روز گذشته در شهر لاهور در ایالت «پنجاب» پاکستان برگزار شد، به امضا رسید.

 

در این جلسه که حدود پنج ساعت به‌ طول انجامید، نمایندگان چهار فرقه مذهبی بریلوی، دیوبندی، اهل حدیث و اهل تشیع شرکت داشتند.

 

به گفته «حافظ طاهر محمود اشرفی» رییس «شورای علمای پاکستان»، چندی پیش یک منشور 15 ماده‌ای به «شورای ایدئولوژی پاکستان» ارائه شده بود که این منشور در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و علمای پاکستان در نهایت با 9 ماده از آن موافقت کردند.

 

طبق این منشور، علما و ذاکران فرق مختلف باید به اعتقادات سایر گروه‌ها احترام گذاشته و از اظهارنظرهایی که موجب افزایش تنش و نفرت در بین فرق می شود پرهیز کنند.

 

همچنین علما نباید از عبارت «کافر» برای پیروان سایر فرق استفاده کنند و یا آنان را مستحق مرگ بدانند. حفاظت از حقوق اقلیت‌های غیرمسلمان نیز از دیگر مفاد این منشور است.

 

در این جلسه توافق شد تا برای اطمینان از اجرای کامل این منشور، مکانیسم نظارتی طراحی شود و با هر گروهی که به مفاد این توافق‌نامه عمل نکند برخورد شود.

 

همچنین قرار است 20 آذر کنفرانس ملی با همین موضوع و با حضور علمای همه فرق و گروه‌های مذهبی در شهر لاهور برگزار شود.

 

وقوع درگیری‌های قومی و فرقه‌ای در شهرهای مختلف پاکستان تاکنون سبب آسیب دیدن شمار زیادی از مردم این کشور شده و اوضاع امنیتی این کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است./980/ب102/د

منبع: فارس

ارسال نظرات