۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۱۹۲۵۴۲

یک قطعه زمین در بجنورد وقف حوزه علمیه شد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی گفت: یک خیر بجنوردی قطعه زمین دو هکتار و هفت هزار متری خود را وقف حوزه علمیه استان کرد.
حجت الاسلام سالاري حوزه علميه خراسان شمالي
حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری رسا در بجنورد، عنوان کرد:طهماسب فرحدل، خیر نیک اندیش بجنوردی یک قطعه زمین دو هکتار و هفت هزار مترمربعی خود در محدوده تخته ارکان بجنورد را وقف حوزه علمیه خراسان شمالی کرد.
وی اظهار داشت: وقف نامه این قطعه زمین تنظیم شده و بر اساس برنامه قرار است در این زمین برای طلاب و روحانیان استان مجتمع مسکونی ایجاد شود.
به گفته حجت الاسلام سالاری در این زمین برای طلاب و روحانیان متأهل فاقد مسکن، منزل مسکونی احداث می شود تا زمینه ماندگاری و عدم مهاجرت آنها فراهم شود.
وی با بیان این که این خیر بجنوردی پیش از این نیز چندین مورد وقف در زمینه حوزه های علمیه انجام داده است، اضافه کرد: طهماسب فرحدل در سال های اخیر دو هکتار زمین برای حوزه علمیه امام خمینی(ره)، دو هکتار زمین برای حوزه علمیه امام صادق(ع) و دو هکتار زمین نیز برای حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) در بجنورد وقف کرده است.
حجت الاسلام سالاری افزود: این نیکوکار که پیش از این زمین بیمارستان‌های تامین اجتماعی و امام علی(ع) بجنورد و نیز اداره کل بهزیستی خراسان شمالی را هم وقف کرده، واقف شاخص در زمینه وقف در بخش حوزه های علمیه محسوب می شود.
به گفته مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی برخی از ادارات استان نیز اقدام به وقف در راستای اهداف حوزه های علمیه می کنند، حجت الاسلام سالاری مکی افزود: اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در سه شهرستان بجنورد، فاروج و جاجرم بیش از 1.5 هکتار زمین وقف حوزه های علمیه کرده است.
 اهل سنت خراسان شمالی زمین حوزه علمیه حضرت زهرا(س) را وقف کردند
گفتنی است، چندی پیش شماری از پیروان اهل سنت استان خراسان شمالی نیز پنج هزار مترمربع زمین را وقف مدرسه علمیه حضرت زهرا (س) کردند.
اواخر محرم امسال بود که شماری از ترکمنان اهل سنت روستای «دشتک علیا» از توابع شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان شمالی پنج هزار متر مربع زمین خود را برای توسعه فضای آموزشی و فرهنگی مدرسه علمیه حضرت فاطمه زهرا(س) وقف کردند.
حدود 10 درصد از جمعیت 867 هزار نفری استان خراسان شمالی را ترکمن های اهل سنت تشکیل می‌دهند که در شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان و راز و جرگلان سکونت دارند و بر اساس اعلام علی پرهیزکار، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مانه و سملقان وقف زمین مزبور برای توسعه مدرسه علمیه اهل سنت دخترانه در این شهرستان نخستین وقف پیروان اهل سنت این شهرستان در این زمینه بوده است.
گفتنی است، اکنون استان خراسان شمالی دارای چهار هزار و 370 مورد موقوفه شامل موقوفات مسکونی، تجاری و زمین های مزروعی با هشت هزار و 427 رقبه ثبت شده است.
در حالی که بر اساس اعلام حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی بیش از 65 درصد موقوفات این استان وقف روضه سیدالشهدا(ع) هستند، سهم موقوفات فرهنگی در خراسان شمالی کمتر از دو درصد است.
چندی پیش حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان که رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی نیز هست؛ بر ضرورت تشکیل مجمع خیران حوزه علمیه در این استان تأکید کرده بود.
او در نشست هم اندیشی حوزه علمیه با صاحبنظران اجرایی و چهره های فرهنگی و اجتماعی خراسان شمالی گفته بود که تشکیل مجمع خیران در حوزه علمیه و سوق دادن موقوفات به سمت حوزه های علمیه به منظور توسعه کمی و کیفی مدارس علمیه و رسیدن به حوزه ای که مورد توجه مقام معظم رهبری است؛ یک ضرورت مهم محسوب می شود.
اکنون در شهرستان های مختلف استان خراسان شمالی چهارده مدرسه علمیه شامل هشت مدرسه ویژه برادران و شش مدرسه ویژه خواهران دایر است و امسال در این مدارس بیش از هزار طلبه شامل 700 طلبه برادر و 300 طلبه خواهر مشغول تحصیل هستند./9314/پ202/س
ارسال نظرات