۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۲۳۰۱۴۲
استاد حوزه و دانشگاه:

حفظ آبروی مؤمن نشانه ایمان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: حق مؤمن بر مؤمن این است که آبروی او را حفظ کند، از این رو اگر می خواهید در این عالم نجات پیدا کنید، عیب دیگران را بپوشانید؛ چرا که ستر مؤمن نشانه ایمان است.
ايمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا حیدری، استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه مشهد(س)، امروز در سلسله نشست های زیارت جامعه کبیره، در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد(س)، گفت: ائمه اطهار(ع)، اسرار بندگان خداوند را حفظ می کنند.

 

وی با اشاره به فراز «وَ حَفَظَةِ سِرِّ اللَّهِ، سلام بر شما اهل بیتی که نگهبانان راز خدا هستید»، گفت: ائمه اطهار(ع) با وجود این که می توانند در طبیعت افراد دخل و تصرف کنند، اما مانند ذات اقدس الهی حفظ آبرو می کنند و اسرار بندگان را فاش نمی کنند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با بیان این نکته که حفظ نظام و ارکان جامعه به حفظ آبروی افراد بستگی دارد، ابراز کرد: افراد بر اساس خوش بینی با هم مأنوس می شوند و علاقه پیدا می کنند، این لطف خداوند است؛ چرا که خداوند ستار العیوب است و به این واسطه مشکلات برطرف می شود و گره ها باز می شود.

 

حیدری افزود: شخصی که در راه نور قدم برمی دارد، آبرو افراد را نمی ریزد، بلکه اگر خطایی از کسی ببیند آبروی او را حفظ کرده و اجازه نمی دهد تا دیگران متوجه خطای او شوند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اگر می خواهید در این عالم نجات پیدا کنید، عیب دیگران را بپوشانید؛ چرا که ستر مؤمن نشانه ایمان است، حق مؤمن بر مؤمن این است که آبروی او را حفظ کند، امام باقر(ع) می فرمایند: «حق مؤمن بر برادر مؤمن این است که 70  گناه کبیره او را بپوشاند».

 

 این کارشناس مذهبی افزود: امام رضا(ع) می فرمایند: «مؤمن، مؤمن نیست مگر این که سه خصلت در او باشد، سنت پروردگار، پیامبر و ولی. سنت پروردگار همان کتمان سر است، سنت پیامبر مدارا با مردم، سنت ولی صبر در مشکلات و سختی ها است».

 

وی گفت: در روز محشر، پیامبر اکرم(ص) از خداوند درخواست می کند که محاسبه امت من را تنها من و خودت بدانیم و بقیه امت ها عیوب امت من را ندانند، که خداوند در پاسخ می فرماید: «من به بندگان خودم از خودت مهربانترم، به گونه ای به حساب آن ها رسیدگی می کنم که تو نیز متوجه نشوی، به تنهایی به حساب امت می رسم که احدی متوجه نشود».

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «هر کس درصدد عیب جوئی مسلمانی باشد، خدا عیب جوئی او را می کند و هر کس خدا عیب جوی او باشد، رسوا می گردد». هر کس عمل ناشایست کسی را ظاهر کند، مثل این است که خود به جا آورده باشد و هر کس مؤمنی را به چیزی سرزنش کند، نمی میرد مگر خود به آن مبتلا شود.

 

حیدری با اشاره به فراز «وَ حَمَلَةِ کِتَابِ اللَّه، سلام بر شما اهل بیتی که حاملان کتاب خداوند» هستید، اظهار کرد: «حَمَله» به معنای یاد گرفتن، تسلط و آگاهی یافتن به چیزی است و کتاب به مجموعه اوراقی اطلاق می شود که در آن معانی مختلفی به صورت حروف و بوسیله قلم کنار هم ثبت شده است و ائمه اطهار(ع) آگاهی و تسلط به مضمون و محتوای کتاب دارند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: امام باقر(ع) می فرمایند: «هیچ کس نمی تواند ادعا کند که علم به تمام قرآن دارد، مگر آن که دروغ گو باشد، کسی جز علی بن ابی طالب و ائمه اطهار(ع) بعد از او، علم به قرآن را آن گونه که خدا نازل کرده، حفظ و جمع نکرده اند.»، از این رو ائمه اطهار(ع) به تبیین و تفسیر آیات قرآن آگاه هستند.

 

این کارشناس مذهبی افزود: عزاداری بر سید الشهدا(ع)، سیئات را تبدیل به حسنات می کند؛ هر کس امام حسین(ع) را زیارت کند، ملائکه و معصومین او را دعا می کنند و گناهان او نیز پاک می شود./1309/پ202/ب5

 

ارسال نظرات