۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۲۳۲۳۳۷
با هدف گسترش فرهنگ عاشورا؛

همایش پیرغلامان حسینی در بجنورد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ در راستای گسترش فرهنگ عاشورایی، دومین همایش پیرغلامان حسینی با هدف تجلیل از مداحان پیشکسوت به همت جمعی از دستگاه های فرهنگی مذهبی در بجنورد برگزار شد.
همايش پيرغلامان حسيني در بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، همایش پیرغلامان حسینی یکشنبه شب در بجنورد برای دومین سال پیاپی با حضور شمار کثیری از مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و جمعی از مسؤولان فرهنگی مذهبی استان خراسان شمالی در محل تالار حافظ شهرداری بجنورد برگزار شد.

این همایش در راستای گسترش فرهنگ عاشورایی و آموزه های قیام حسینی و با هدف تجلیل از پیرغلامان حسینی به همت شهرداری بجنورد و برخی دیگر از نهادهای مذهبی فرهنگی مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد و در پایان آن از شماری از پیرغلامان حسینی و مداحان باسابقه شهرستان بجنورد قدردانی به عمل آمد.

در همایش مزبور جمع کثیری از مداحان، شعرا، پژوهشگران، محققان، هنرمندان و نویسندگان استان خراسان شمالی که آثاری را با موضوع عاشورا و کربلا تولید کرده بودند؛ حضور داشتند.

در دومین همایش پیرغلامان حسینی در بجنورد تعدادی از پیرغلامان و مداحان استان خراسان شمالی در عزای امام حسین(ع) نوحه خوانی کرده و با حضور شرکت کنندگان در این همایش مراسم سوگواری و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) برای دقایقی برپا شد.

آیین تجلیل از پیرغلامان حسینی بجنورد به همت شهرداری و نهادهای فرهنگی مذهبی مرکز استان خراسان شمالی در حالی در دهه سوم ماه محرم برگزار شد که پیش از این در دهه دوم محرم الحرام نیز برای نخستین بار همایش نوگلان حسینی به منظور تجلیل از مداحان نوجوان و جوان بجنورد تدارک برگزار شده بود.

نخستین همایش نوگلان حسینی به منظور تجلیل از مداحان نوجوان همزمان با چهارمین روز از ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) با حضور مسؤولان و مدیران فرهنگی مذهبی و چندصد نفر از مداحان نوجوان، اعضای نوجوان هیأت های مذهبی، اتحادیه انجمن های اسلامی و کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان خراسان شمالی در محل تالار حافظ بجنورد برگزار شد.

در این همایش که با هدف تجلیل از مداحان کودک و نوجوان خراسان شمالی به همت شورای هیئات مذهبی استان، شهرداری بجنورد، مؤسسه مشاوره ترنم اندیشه و کانون مداحان خراسان شمالی برگزار شده بود، تعدادی از مداحان نوجوان استان مداحی کرده و مراسم سوگواری و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) برگزار کردند و در پایان آن نیز از مداحان نوجوان مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم تجلیل شد.

گفتنی است، بر اساس گزارش کانون مداحان استان خراسان شمالی در حال حاضر 958 مداح خواهر و برادر این کانون عضویت دارند که از این تعداد 627 نفر مداح برادر و 331 نفر نیز خواهر هستند.

از تعداد کل مداحان فعال در استان خراسان شمالی 766 مداح در شهرها و 192 مداح نیز در مناطق روستایی ساماندهی شده اند.

با اجرای طرح ساماندهی مداحان خراسان شمالی از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی و کانون مداحان استان، مداحان فعال در استان خراسان شمالی با توجه به سطح بندی انجام شده، کارت شناسایی با چهار پیشوند ستایشگر، پیرغلام، ذاکر و مبتدی دریافت کرده اند.

در استان خراسان شمالی هزار و 66 هیأت مذهبی وجود دارد که از این تعداد 866 هیأت در سامانه نهاد تبلیغات اسلامی استان ثبت شده و 200 هیأت نیز هنوز به صورت ثبت نشده فعالیت می کنند./9314/202/ع

ارسال نظرات