۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۲۴۰۸۹۳
عضو هیأت علمی سازمان دعبل خزاعی کشور:

ترویج ارزش ها و باورهای عمیق دینی رسالت حوزه تبلیغ دین است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی سازمان دعبل خزاعی کشور در همایش علمی بصیرتی "ستایشگران نور" با بیان اینکه تبلیغ علوم دینی سعادتی است که نصیب هر فردی نمی‌شود، گفت: حوزه تبلیغ و ترویج دین،‌ حوزه اشاعه ارزش‌ها و باورهای عمیق و اثرگذار دینی است.
همايش ستايشگران نور در سمنان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، محمدرضا سنگری، عضو هیأت علمی سازمان دعبل خزاعی کشور در همایش علمی بصیرتی «ستایشگران نور» که با موضوع رسالت مداحان، مبلغان، ‌شعرای آئینی و هیأت مذهبی استان سمنان در حسینیه شهدای سپاه ناحیه سمنان برگزار شد، با اشاره به رسالت انبیاء در فرهنگ‌سازی و هدایت‌گری دینی اظهار داشت: ترویج دین و هدایت‌گری دینی و سازندگی فرهنگ اسلامی از اصول و مبانی مکتب اهل بیت (ع) است.

 

عضو هیئت علمی سازمان دعبل خزاعی کشور با یادآوری اینکه رسالت انبیاء عظام الهی زدودن ذلت‌ها و ضلالت‌ها است، گفت: سعی و تلاش انبیاء و پیامبران دین همواره محو ضلالت و نادانی و روشن کردن دیدگان انسان‌ها به حقایق بوده است.

 

سنگری با تأکید بر اینکه مداح و ذاکر باید دقت نظر داشته باشد و از زمانی که برای تبلیغ و مدح و ثنا اهل بیت در اختیار دارد بیشترین بهره را ببرد، گفت: مداحان و واعظان دین باید اندوخته کافی علمی برای آگاهی بخشی به مخاطبان خویش داشته باشند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه یک مداح و سخنران قبل از آغاز به کار باید به هشت پرسش اصلی در این حوزه پاسخ جدی دهد افزود: اولین پرسشی که پیش روی مداحان و سخنرانان است اینکه من کیستم که قرار است این مجلس را مدیریت کنم.

 

عضو هیئت علمی سازمان دعبل خزاعی کشور گفت: مخاطبان تمامی رفتارها و اعمال مداح و سخنران را زیر نظر دارند و در واقع باید گفت زبان، چشم و دست و حرکات و سکنات، طریقه ورود و خروج، نشستن و برخاستن مداح و سخنران چنین مجالسی زیر ذره‌بین مخاطبان قرار دارد؛ بنابراین باید تمامی این موارد مدنظر مداحان و مبلغان باشد.

 

سنگری با بیان اینکه دل را با ذکر خداوند جلا دهید چرا که دلی که جلا یافته بازتابش در چشم نمایان می‌شود گفت: ذکر فقط ذکر بیانی نیست و حتی یک نگاه نیز می‌تواند تأثیر هزاران هزار سخن را داشته باشد.

 

وی دومین مسأله‌ای که باید مورد توجه مداحان قرار گیرد را صورت ظاهری و آراستگی عنوان کرد و اضافه کرد: بر اساس این جمله که «رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق» باید حتی ورود و خروج  در مجالس نیز صادقانه باشد.

 

عضو هیئت علمی سازمان دعبل خزاعی کشور در ادامه با اشاره به ویژگی‌ متن و محتوای اشعار ارائه شده به مخاطبان گفت: اشعار در عین سادگی و سلیس و روان بودن باید از دوگانگی به دور باشند و در عین وحدت و انسجام متن و یگانگی در قلب‌ها اثرگذار باشد.

 

سنگری با اشاره به اینکه مداح اهل بیت(ع) باید دل‌سپرده به خداوند باشد تا همه دلها را پروردگار به او تقدیم کند و به عبارتی دل‌داده شود، افزود: مداح و ذاکر اهل بیت(ع) نباید دچار غرور، منیت و نفسانیت باشد که خداوند انسان‌هایی که دارای چنین صفاتی بودند را در قرآن نام برده است؛ همچون فرعون و قارون که اسیر من قدرت و من ثروت شدند.

 

وی با بیان اینکه متأسفانه آسیب‌ها و خطراتی هیأت مذهبی را تهدید می‌کند که از جمله آن می‌توان به برجسته کردن مداح و حذف روحانیان در مجالس اشاره کرد و تصریح کرد: روح مجالس روحانیت است و در حقیقت جان کار و اصل محور سخنرانی بر عهده روحانیان است که در برخی مجالس نادیده گرفته شده و یا حضور آنان کمرنگ شده است./977/پ202/ب6

ارسال نظرات