۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۲۴۴۹۱۱
دادستان کل واتیکان:

واتیکان با افزایش موارد جرم و جنایت مواجه است

خبرگزاری رسا ـ دادستان کل واتیکان اذعان کرد که واتیکان افزایش جرم و جنایت از جمله قاچاق مواد مخدر، پورنوگرافی کودکان و پولشویی را تجربه می‌کند.
واتيکان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، جیان پیرو میلانو این سخنان را در حال ارائه گزارشی در رابطه با فعالیت‌های مجرمانه و اقدامات قضایی سال گذشته در شهر واتیکان مطرح کرد.

میلانو افزود مقام‌های واتیکان در مبارزه با آزار جنسی کودکان اقداماتی اتخاذ کرده و در 2 پرونده با نگهداری عکس‌ها و فیلم‌های پورنوگرافی کودکان در شهر واتیکان روبرو شدند.

هر چند دادستان کل واتیکان به هویت متهمان این پرونده‌ها اشاره نکرد با این وجود فدریکو لومباردی، سخنگوی واتیکان نام ژوزف وسولوفسکی، فرستاده سابق واتیکان به جمهوری دومینیکن را به عنوان یکی از متهمان اعلام کرد.

وسولوفسکی سال گذشته پس از آنکه دادگاه کلیسا وی را به جرم سوء استفاده از پسران جوان در جمهوری دومینیکن مجرم شناخت مصونیت دیپلماتیک خود را از دست داد. اسقف اعظم سابق لهستان بیش از 100 هزار فایل پورنوگرافی کودکان را در رایانه خود ذخیره و 45 هزار تصویر دیگر را نیز پاک کرده بود.

وسولوفسکی هم‌اکنون در انتظار برگزاری جلسه محاکمه خود در واتیکان است. محاکمه وی نخستین دادگاهی است که برای بررسی سوء استفاده جنسی در واتیکان برگزار می‌شود.

مواد مخدر و پولشویی

میلانو در ادامه گفت مقام‌های واتیکان سال گذشته 3 مورد ارسال و تحویل مواد مخدر را به ارزش 44 میلیون یورو رهگیری کردند.

دادستان کل واتیکان افزود شهر واتیکان همچنین در حال مقابله با پولشویی است و از جمله می‌توان به 5 موردی اشاره کرد که نهاد اطلاعات مالی واتیکان به دادگاه گزارش کرد.

مونسیگنور نونزیو اسکارانو، حسابدار ارشد واتیکان سال جاری میلادی به اتهام استفاده از حساب‌های بانکی خود در واتیکان برای  یک پولشویی 20 میلیون یورویی دستگیر شد.

کلیسای کاتولیک رم در چند سال گذشته با رسوایی‌های متعددی مواجه بوده است که از جمله می‌توان به سرپوش گذاشتن بر سوء استفاده جنسی کشیشان از کودکان به منظور حفاظت از کودک‌آزارها و همچنین اعتبار کلیسا اشاره کرد.

گفته می‌شود بیش از 4 هزار کشیش در امریکا از دهه 1950 با اتهام سوء استفاده جنسی از بیش از 10 هزار کودک مواجه شده‌اند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان که سال 2014 در حکمی به ایجاد تغییرات اساسی در واتیکان منصوب شد هشدار داده است در برخورد با کشیش‌های متهم در زمینه سوء استفاده جنسی از کودکان «هیچ امتیازی» لحاظ نخواهد شد. وی وعده داد در واکنش به اتهامات درباره پنهانکاری و ملایمت بیش از اندازه واتیکان در این زمینه نیز اقدامات بیشتری انجام دهد./982/د102/ک 

ارسال نظرات