۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۲۴۹۲۴۴
رییس جمهور در نشست خبری:

دیدگاه های مراجع از موضع دلسوزی است/ مچ دشمن را گرفته ایم/ برخی آمار را شوخی گرفته اند

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور در نشست خبری با اصحاب رسانه قم، دیدگاه های مراجع را از موضع دلسوزی دانست و تاکید کرد که دولت به دنبال تقویت رابطه با حوزه های علمیه و علما است.
نشست خبري رييس جمهور در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین روحانی در نشست خبری پایان سفر خود به قم با اشاره به اهداف سفر خود به شهر مقدس قم، زیارت مرقد حضرت معصومه(ص) و دیدار با مراجع و علما و گفت وگو با این بزرگواران و همچنین بررسی مسائل و مشکلات استان و راه اندازی چند پروژه و طرح را از اهداف سفر عنوان کرد.


وی با اشاره به دیدارهای خود با مراجع تقلید بیان کرد: نسبت به مسائل کشور بنده از طرف دولت مطالبی داشتم که خدمت مراجع بزرگوار مطرح شد، آنها نیز نکاتی مد نظر شان بود که بیان کردند.

 

از مراجع و علما سپاسگذارم

رییس جمهور خاطرنشان کرد: از همه مراجع و علما سپاسگذاری می کنم به خاطر حمایت های مستمرشان از دولت و نظرات شان، هر نظری بوده برای ما روی دیده است، آنها از روی دلسوزی و برای فرهنگ این جامعه و موازین دین مبین اسلام آن نظرات را بیان کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تاکید کرد: امیدواریم رابطه بین دولت و مراجع و کل حوزه علمیه قم یک رابطه نزدیک و مستمری باشد.

 

وی با اشاره به برنامه های خود با نهادهای مختلف حوزوی اظهار داشت: در این سفر چندین دیدار با علما، فضلا و روحانیان داشتیم، شب گذشته در اجتماع گسترده طلاب در مدرسه فیضیه بودیم، با سه نهاد دیگر حوزوی نیز ملاقات داشتیم و نظرات شان را شنیدیم، با جامعه مدرسین که از نهادهای با سابقه انقلاب است، با مجمع محققین و مدرسین نیز دیدار داشتیم، امروز نیز با نشست اساتید و مدرسین دیدار داشتیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تاکید کرد: همه از روی دلسوزی نظرات خود را مطرح کردند و ما هم نظرات و مطالب خود را مطرح کردیم.

 

در نظر گرفته شدن سی پروژه برای عمران قم

رییس جمهور همچنین طرح هایی که به منظور عمران و آبادانی قم در نظر گرفته شده است را تشریح کرد و گفت: طرح هایی که در این استان مورد نظر دولت است، سی پروژه با اعتبار 379 میلیارد تومان است.

 

وی اضافه کرد: در این سفر چندین پروژه از جمله آزاد راه قم گرمسار و صحن شرقی و کتابخانه حرم افتتاح شد که البته بخشی از آن در سال آینده به بهره برداری کامل خواهد رسید، در این سفر عملیات احداث خط راه آهن سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان نیز آغاز شد.

 

قم نیازمند کمک های بیشتری است

رییس جمهور در بخش دیگری از نشست خبری  در پاسخ به سؤالی با تاکید بر این که قم نیازمند کمک های بیشتری است، گفت: قم مرکز زیارتی است، میلیون ها زائر در سال به قم می آیند، قم یک شهر بین المللی شده، از ملیت های مختلف در آن حضور دارند، مشکلات قم باید حل و فصل شود و این نیاز دارد دولت از همه توان خود استفاده کند.

 

باید ارتباط بهتری با حوزه و علما داشته باشیم

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره لزوم ارتباط جدی و سیستماتیک بین دولت و حوزه، گفت: ما با مراجع ارتباط داریم و مسؤولان و وزرا خدمت مراجع می رسند، اما این کافی نیست، ما نیاز داریم به راهی که بتوانیم ارتباط بهتری داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: دولت نیازهای فراوانی از نظر تبیین مسائل و نظریه پردازی برای مردم به حوزه های علمیه دارد، مراجع و علما نیز ممکن است نظراتی داشته باشند که سریع تر باید به آن توجه شود، ان شاءالله در این زمینه قدم هایی برخواهیم داشت.

 

رییس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره اشتغال جوانان و برنامه دولت در این زمینه بویژه برای استان قم، تصریح کرد: مشکل اشتغال در کل کشور وجود دارد و در قم نیز این مساله وجود دارد.

 

وی با بیان این که قم می تواند دیپلماسی دینی، معرفتی و مذهبی با دنیا داشته باشد، گفت: طرح های صنعتی قم نیمه کاره است، ما در این سفر در نظر گرفته ایم که تسهیلات لازم برای شان تامین کنیم و بانک مرکزی در این زمینه متعهد شده است.

 

رییس جمهور گفت: در زمینه کشاورزی قم باید از طریق کشت گلخانه ای دنبال کنیم؛ برای این مساله نیز بودجه ای را در نظر گرفته ایم، قم در جهت فناوری های نوین نیز می تواند ظرفیت های بسیار خوبی داشته باشد.

 

رییس قوه مجریه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره مذاکرات هسته ای و ادعای منتقدان مبنی بر این که دولت تنها پرونده هسته ای را پیگیری می کند و دیگر عرصه ها را رها کرده است و نقش آمریکا در مذاکرات، گفت: در دولت هر بخشی مسؤولیت خودش را دارد، بخش کشاورزی که به بخش مذاکرات کاری ندارد، در این بخش تحول خوبی شروع شده است.

 

وی اضافه کرد: در دیگر بخش ها نیز پروژه ها و طرح های بسیاری در سراسر کشور در حال انجام و اجرا است، در بخش اقتصادی، فرهنگی، دانشگاه ها و آموزش و پرورش کارهای خوبی انجام شده بویژه در بخش سلامت کارهای بسیار ارزنده ای انجام شده است.

 

وی با بیان این که الان روابط ما با کشورهای همسایه به جز دو کشور گسترش فوق العاده ای پیدا کرده است، گفت: با برخی از کشورها حجم روابط اقتصادی در طول این مدت بسیار افزایش یافته، برخی کشورها به بیش از دو برابر رسیده است.

 

مچ دشمن را گرفته ایم و فشار می دهیم تا شمشیر را بیندازد

رییس جمهور با بیان این که مساله هسته ای یکی از مسائل مهم ما است، گفت: ما باید در این مذاکرات بهانه را از دشمن بگیریم و حربه را از آنها بستانیم، دشمن شمشیری دست گرفته و در تاریکی آن را می چرخاند، ما می خواهیم این شمشیر را از دستش بگیریم، مچش را گرفته ایم و داریم فشار می دهیم تا این شمشیر را بیندازد.

 

وی تاکید کرد: ما تحریم ها را ظالمانه و ضد حقوق بشر می دانیم؛ ما جوری مذاکره می کنیم که اگر موفق شدیم این حربه را گرفته ایم، اگر هم موفق نشده ایم به گونه ای باشد که دنیا قضاوت کند طرف مقابل ما مقصر است.

 

آمریکا باید مسیر ناصحیح خود را اصلاح کند

رییس جمهور تاکید کرد: آمریکایی ها در مذاکرات طرفی هستند که همه مشکلات را عمدتا آنها درست کرده اند، اگر فشار آنها نبود قطعا در پایان سال 2004 به توافق می رسیدیم. آمریکایی ها در تحریم بسیار تاثیر گذار بودند و امروز هم باید قدم هایی را در بازگشت از مسیر ناصحیحی که رفته اند بردارند.

 

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که مردم چه زمانی شاهد کاهش واقعی تورم خواهند بود و آمار متناقض در این زمینه، گفت: آمار روشن است، برخی شوخی گرفته اند در رسانه ها، آمار مشخص است، تورم چند نوع داریم، آمار شفاف و روشن است، ما دو مرکز آمارگیری داریم که اعلام هم می کنند، دولت در این زمینه هیچ گونه دخالتی ندارد. اینها دستوری هم نیست.

 

رییس جمهور گفت: تیم اقتصادی دولت پیش بینی اش نبود که در ماه بهمن این قدر تورم پایین باشد، اما این که مردم باید احساس کنند، مردم می گویند ارزانی و گرانی، این غیر از تورم است، ما وقتی می گوییم تورم را پایین آورده ایم به معنای ارزانی نیست، نسبت به روندی که تورم بالا می رفت که سرسام آور بود و زندگی مختل می شد، این قدم به قدم کاهش یافته و قولی که به مردم داده بودیم تا پایان سال می خواستیم به 25 درصد برسانیم، الان زیر 16 درصد است و این توفیق بالایی است، امیدواریم بتوانیم این راه را به صورت مستمر ادامه دهیم.

 

قیمت نفت در این نقطه باقی نخواهد ماند

وی اضافه کرد: علاوه بر این ما امروز با مشکل کاهش قیمت مواجه هستیم، ما البته به راه خود ادامه می دهیم، قیمت نفت در یک زمانی به تدریج برمی گردد و در این نقطه باقی نخواهد ماند.

 

مردم زندگی آرامی دارند

وی افزود: مردم این را احساس می کنند، چند سال قبل اجناس ساعتی بالا می رفت؛ الان مردم زندگی آرامی دارند، البته تورم باید به یک رقمی برسد، منتهی ما راه طولانی داریم.

 

رییس جمهور تاکید کرد: بحث دیگر رونق اقتصادی است، ما از رکود عبور کرده ایم منتهی به آن شکوفایی لازم نرسیده ایم.

 

رییس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره این که چه هدیه ای را به اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر قم دارید، تصریح کرد: آنچه وزارت ارشاد از ما خواسته بود این بود که برای طرح ها بودجه آن افزایش یابد و ما آن را داده ایم. 12 میلیارد برای طرح های وزارت ارشاد در قم گذاشته ایم.

 

دکتر روحانی تاکید کرد: دولت این را دنبال می کند، قم از حساسیت خاصی برخوردار است، قم مرکز حوزه و فرهنگ دینی و اسلامی است و اهمیت ویژه ای دارد و باید سیستم ارتباطی آن زیرساخت خوبی داشته باشد و همه باید کمک کنند و ان شاءالله این کار را خواهیم کرد.

 

رییس جمهور در بخش پایانی سخنان خود در جمع خبرنگاران قم، از همه اصحاب رسانه، مسؤولان استان، مردم شریف قم، از حوزه و مراجع قم یکبار دیگر تشکر کرد و گفت: امیدواریم دولت در عملیاتی کردن وعده هایی که در این سفر داده است موفق باشد. /924/پ201/ج

 

ارسال نظرات