۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۲۶۷۳۷۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

رونق تولید ملی همدلی و هم زبانی دولت، ملت و رسانه ها را می طلبد

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کاهش وابستگی به نفت، تقویت تولید ملی و کاهش واردات کالاهای خارجی، همدلی و همزبانی بین دولت مردان، مردم و رسانه ها را می طلبد.
حجت الاسلام رجايي

حجت الاسلام محمد رجایی، نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به تبیین جایگاه تولید ملی در اقتصاد اسلامی و لزوم حمایت از این مهم پرداخت و گفت: یکی از اصول کلی که بر همه مکاتب و نظام های زیر مجموعه اسلام حاکم است، مسأله عزت مسلمانان است که طبق آیه «لَن یَجعل الله لِلکافرینَ علی المؤمنین سَبیلا»، کفار بر مسلمانان تسلط نداشته باشند.

 

وی افزود: این اصل باید هم در سیاست و هم در اقتصاد نظام حاکم باشد؛ بحمدالله پس از انقلاب اسلامی، از نظر سیاسی پیشرفت های خوبی داشته ایم و امروز استقلال سیاسی بی نظیری در دنیا داریم؛ در بحث اقتصادی هم کارهای خوبی انجام شده است اما بسیار ناچیز و کم بوده و اگر بخواهیم کفار بر ما غلبه ای نداشته باشند و طبق آیه شریفه «ولا تَهِنوا و لاتَحزَنوا أنتمُ الأعلَون إن کُنتم مُؤمنین»، «أعلون» باشیم، باید از نظر اقتصادی شرایط مستحکمی داشته باشیم.

 

استحکام اقتصادی کشور به خود اتکایی بستگی دارد، نه استقلال اقتصادی

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که استحکام اقتصادی به خود اتکایی کشور بستگی دارد، نه استقلال اقتصادی، خاطرنشان کرد: استقلال اقتصادی و این که هر کشور تمام امور خود را خودش انجام دهد، شاید در قدرتمند ترین کشور های جهان هم ممکن نباشد، اما «خود اتکایی اقتصادی» که مد نظر ما است، به این معنا است که اقتصاد کشور به گونه ای باشد که هیچ قدرتی نتواند از طریق اقتصاد ما را تحت فشار قرار دهد.

 

حجت الاسلام رجایی در تبیین لازمه های خود اتکایی ملی اظهار کرد: اگر ما برخی از کالاهای خارجی را وارد می کنیم، باید صادرات کالا هم داشته باشیم، یعنی همان طور که ما نیازمند به کالای خارجی هستیم، دنیا هم به کالای ما نیازمند باشد و این قدرت را داشته باشیم که در مواقع ضروری جایگزینی انجام دهیم.

 

وی تصریح کرد: خود اتکایی اقتصادی بدون این که از تولید ملی حمایت کرده، آن را افزایش دهیم و کیفیت تولیدات داخلی را نیز ارتقا بخشیم، محقق نمی شود.

 

تعرفه گذاری قانونی جایگزین تحریم کالای خارجی شود

 

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس در پاسخ به این سؤال که تحریم کالا های صهیونیستی و تولیدات کشور های مستکبر چه کمکی به اجرای سیاست های کلان تولید ملی می کند، تصریح کرد: ما رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسیم و گمان نمی کنم کالاهای اسراییلی در کشور ما وجود داشته باشد اما این که کالاهای سایر کشور ها در کشور ما وجود نداشته باشد، چندان عملی نیست؛ ما باید با وضع ممنوعیت ها و تعرفه گذاری هایی برای ورود برخی از کالاها به کشور، کاری کنیم که کالاهای خارجی به صورت طبیعی کمتر وارد کشور شوند.

 

حجت الاسلام رجایی تأکید کرد: باید سازوکارهای اقتصادی داشته باشیم که بدون نیاز به تحریم کالا های خارجی، عملا همان چیزی را که ما از تحریم انتظار داریم، برآورده سازد و لازمه چنین امری این است که محدودیت های قانونی و تعرفه ای قائل شویم و از طرف دیگر تولیدکنندگان داخلی در این راستا حرکت کرده، کیفیت محصولات داخلی را بهبود ببخشند و قیمت تولیدات شان را کاهش دهند.

 

قیمت محصول تمام شده در ایران نسبت به سایر کشورها زیاد است

 

وی با انتقاد از قیمت نامناسب کالاهای تولید داخل، یادآور شد: به رغم این که ما انرژی بسیار ارزان تری نسبت به کشور های پیشرفته مصرف می کنیم و کارگر ارزان تری هم در اختیار داریم، قیمت تمام شده محصولات ما زیاد است، از همین رو باید روی مسأله افزایش بهره وری کار شود تا بتوانیم کالای ایرانی با کیفیت را با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار دهیم و البته مردم هم باید توجه داشته باشند که نباید ایده آلی فکر کرده و انتظار داشته باشیم که کالاهای ما در حال حاضر با کالاهای کشور های پیشرفته دنیا رقابت داشته باشد.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بیان اجمالی لازمه های رونق گرفتن تولید ملی، افزود: اگر عزم جدی بر مصرف کالای داخلی داشته باشیم و تولید کنندگان کیفیت محصولات داخلی را بهبود بخشیده و قیمت آن ها را کاهش دهند و دولت نیز موانع تعرفه ای برای واردات کالاها وضع کند، با اجرایی کردن چنین مجموعه ای می توانیم امیدوار باشیم که در سال های آینده تولید ملی ما افزایش یافته و کالا های داخلی ما جایگزین کالاهای وارداتی شود.

 

 رونق تولید ملی، همدلی و هم زبانی دولت، ملت و رسانه ها را می طلبد

 

حجت الاسلام رجایی با اشاره به شعار نامگذاری شده توسط رهبر معظم انقلاب برای سال 1394، همدلی و همزبانی اقتصادی بین دولت، ملت و رسانه ها را لازمه تحقق اهداف کلان اقتصادی دانست و گفت: وقتی که رهبر معظم انقلاب بحثی را مطرح می کنند همه ما موظف به پیگیری آن هستیم؛ بحث همدلی و هم زبانی بحثی نیست که فقط به سال جاری اختصاص داشته باشد و همواره باید آن را مد نظر داشته باشیم.

 

وی افزود:  برای حل مشکلات مردم باید روی راهکارهایی که مورد اجماع قرار گرفته اند، اتفاق نظر داشته، از آن ها حمایت کنیم و برای پیشبرد آن سیاست دست در دست هم دهیم، از همین رو کاهش وابستگی به نفت، تقویت تولید ملی و کاهش واردات کالاهای خارجی، همدلی و هم زبانی بین دولت مردان، مردم و رسانه ها را می طلبد که همگی یک پیام را صادر کرده و یک راه را پیگیری کنند و مطمئنا در این صورت خیلی بهتر از حالتی که تفرق در آراء وجود داشته باشد، نتیجه خواهیم گرفت./820/ت302/ب5

 

ارسال نظرات