۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۲۶۸۱۷۵
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

مداحان از تریبون های مساجد برای ترویج اسلام ناب محمدی استفاده کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: مداحان باید با دوری از حب و بغض های شخصی و جناحی، از تریبون های مساجد برای ترویج اسلام ناب محمدی استفاده کنند.
حجت الاسلام خادمي - دوره آموزشي مداحان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی امروز در دوره آموزش تخصصی مداحان ویژه ماه مبارک رمضان که با شرکت مداحانی از سراسر استان برگزار شد، با اشاره به رسالت مداحان و کارکردهای آن ها در راستای تبلیغ آموزه های دینی و گرامیداشت شعائر مذهبی، افزود: رسالت و نقش مداحان در جامعه اسلامی بسیار مهم و خطیر بوده و این موضوع باید همیشه مورد توجه فعالان این بخش باشد.

 

وی با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان و افزایش برنامه های مذهبی و عبادی در جامعه، برگزاری محافل مناجات‌خوانی در ماه رمضان را از مهم‌ترین فعالیت‌های قشر مداحان به منظور معنوی‌تر کردن فضای حاکم بر جامعه و روحیات افراد عنوان کرد.

 

حجت الاسلام خادمی با بیان این که ایجاد حال و هوای معنوی وظیفه مداحان است، اظهار کرد: باید مداحان و ذاکران سعی کنند با افزایش اطلاعات و توانمندی، رسالت خود را در این زمینه به درستی انجام دهند.

 

وی در ادامه به اهمیت و ظریف بودن کار مداحان اشاره کرد و با تأکید بر استفاده مداحان از تمامی فرصت های ماه رمضان به ویژه شب های قدر، افزود: شب های قدر خیل عظیمی از دل های عاشق جذب معشوق می‌شود و مداحان در این ایام باید از منابر در جهت ترویج اسلام ناب محمدی و روشنگری و حفظ وحدت در جامعه استفاده کنند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی اضافه کرد: مداحان باید تلاش کنند ادعیه ها و مناجات ها را به گونه ای که بر ائمه اطهار(ع) وارد شده، برای مردم بخوانند و از هر گونه اعمال سلیقه شخصی دوری کنند.

 

حجت‌الاسلام خادمی خاطرنشان کرد: مداحان باید مراقب خودنمایی، تکبر و فخرفروشی باشند چرا که این صفات رذیله افزون بر این که اثرگذاری کار مداح را به شدت کاهش می دهد، اجر معنوی فعالیت در این مسیر مقدس را نیز زایل خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: همچنین باید مداحان با دوری از حب و بغض های شخصی و جناحی، از تریبون های مساجد برای ترویج اسلام ناب محمدی استفاده کنند.

 

دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی و مناسبت های مذهبی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به نقشه ها و توطئه های دشمنان در بین ملت های اسلامی در راستای دین زدایی، اظهار کرد: دشمنان درصدد هستند تا جوامع اسلامی را معنویات دور ساخته و با تفرقه افکنی در منطقه اتحاد و انسجام جوامع اسلامی را از بین ببرند.

 

وی تصریح کرد: متأسفانه اکنون دشمنان نیز در این زمینه تا حدی مؤفق شده اند به گونه ای که در حال حاضر بخشی از مسلمانان را به دست عده ای دیگر از مسلمانان به شهادت می رسانند.

 

حجت الاسلام هادی مفیدی، مسؤول تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی نیز در این مراسم با اشاره به تعداد مداحان فعال در استان، اظهار کرد: در حال حاضر در شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی حدود هزار و 200 مداح و ذاکر اهل بیت(ع) فعالیت می کنند که از این تعداد 958 مداح با عضویت در کانون مداحان استان ساماندهی شده اند.

 

وی با یادآوری این که کانون مداحان خراسان شمالی از سال 85 به منظور ساماندهی امور مربوط به این قشر در استان راه اندازی شده و در حال حاضر نیز دفاتر نمایندگی کانون در تمامی شهرستان های خراسان شمالی فعال است، افزود: کانون مداحان وابسته به نهاد تبلیغات اسلامی متولی اصلی امور مربوط به مداحان و شعرای آیینی بوده و یک تشکل میان تخصصی و واسط بین نهاد تبلیغات اسلامی و مداحان محسوب می شود.

 

حجت الاسلام مفیدی اضافه کرد: از تعداد 958 مداح عضو کانون مداحان استان، 627 مداح برادر و 331 مداح خواهر هستند که 776 نفر از آن ها در مناطق شهری و 192 نفر نیز در روستاهای استان فعالیت می کنند.

 

به گفته وی مداحان و ذاکران خراسان شمالی اجرای برنامه های عزاداری و مذهبی ماه های محرم، صفر و رمضان و نیز ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) را بر عهده دارند.

 

گفتنی است، بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در حال حاضر در این استان هزار و 66 هیأت مذهبی وجود دارد که از این تعداد 866 هیأت ثبت شده و 200 هیأت به صورت ثبت نشده فعالیت می کنند. از تعداد کل هیئات موجود در استان 804 هیأت ویژه برادران و 262 هیأت نیز به صورت اختصاصی برای خواهران هستند./9314/پ202/ب5

 

ارسال نظرات