۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۲۷۹۱۸۱
وزیر فرهنگ و ارشاد:

رسانه ها خبرنگاران خود را بیمه کنند/ در حوزه کتاب ممنوع القلم نداریم

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد در پرسش و پاسخ به خبرنگاران گفت: اساس کار بر این است که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران توسط رسانه‌های خود بیمه شوند بیمه خبرنگار نباید توسط دولت پرداخت شود زیرا روحیه انتقادگری از او گرفته می‌شود.
علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد ظهر امروز در پرسش و پاسخ با خبرنگاران در مراسم روزی برای خبرنگار که در تالار وحدت برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار درباره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گفت: برای این انجمن حداقل از زمان تشکیل این دولت دو جلسه در سطح وزرا با وزیر کار، رفاه و اطلاعات داشتیم چندین جلسه نیز در سطوح معاونان داشتیم اما مجوز صدور پروانه به عهده ورازت ارشاد نیست.

وی افزود: در اولین جلسه تصمیم بر این شد که وزارت اطلاعات شکایتی را که داشته از دستگاه قضا پس گیرد و دستگاه قضا بهانه برای ادامه پلمپ انجمن صنفی نداشته باشد اما دستگاه قضا اعلام کرد ما خود ما نسبت به این انجمن حرف داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: در جلسه دوم در سطح وزا بحثی که در نهایت وزارت تعاون، کار و رفاه دارد و بقیه نیز به نوعی تایید کردند این بود که معمولا انجمن‌های صنفی استانی هستند این تنها انجمنی است که کشوری ثبت شده است.

جنتی اظهار داشت: وزارت کار بر سر این مجمع از نظر قانونی و حقوقی حرف دارد آنچه آمادگی انجام کار دارد این است که در همه استان‌ها انجمن‌های صنفی تشکل شود.

وی افزود: همچنین کانون‌های انجمن‌های صنفی می‌تواند قانونی تشکل شده و سایر دوستان در وزارت اطلاعات و ارشاد تایید می‌کنند که طبق این روال باید مسئولان حقوقی سه وزرات‌خانه این مساله را دنبال کنند قرار است صحبت شود تا این مشکل به نحوی حل و مجمع عمومی تشکل شود.

 وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره برخورد بد برخی دستگاه‌ها با خبرنگاران گفت: قرار بر این است که با مسئولان جلسه هماهنگی داشته باشیم تا این مشکل و ده‌ها مساله دیگر درباره مطبوعات به حداقل ممکن برسد اما در عین حال نمی‌شود همه مشکلات را به طور کامل از بین برد.

جنتی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره توقیف ماهنامه 9 دی بیان داشت: توقیف ماهنامه 9 دی بر اساس آنچه شورای امنیت ملی ابلاغ کرده به دلیل رعایت نکردن خط قرمز این نشریه درباره مسائل هسته‌ای بود که برای چهارمین بار توقیف می‌شود و بلافاصله توسط روحانیت تبرئه شده و برمی‌گردد.

وی افزود: این نشریه به طور مرتب علیه مذاکرات هسته‌ای تیترهای نامناسبی زده بود که توافق هسته‌ای سبب سلب امنیت کشور می‌شود و رسما علیه مصوبه شورای عالی امنیت ملی عمل کرده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: در هر کشوری چهارچوب امنیتی وجود دارد که هر رسانه‌ای باید بر اساس آن عمل کند به دلیل اصرار این نشریه بر تخلف از قانون به این نشریه اعلام می‌کنیم که اگر این بار از این نشریه تخلف سر زند توقیف نشده و لغو پروانه خواهد شد.

وی ابراز کرد: باید در توقیف مجلات و مطبوعات مبنای منطبق بر عدالت و انصاف باشد در توقیف باید ابتدا مدیر مسئول دعوت شده اتهام گفته و دفاع شود این کار کمک به کاهش برخی تنشها می‌شود.

جنتی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره خبرنگاران ممنوع القلم گفت: خبرنگاران ممنوع القلم را ما که ممنوع نکردیم اینها باید مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد ما پیگیری و تلاش می‌کنیم مشکلات آنها را رفع کنیم، همچنین در حوزه کتاب ما ممنوع‌القلم نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره جشنواره رسانه‌های محلی عنوان کرد: امتیازاتی درنظر گرفته شده که ما این امتیازات را هیچ‌گاه به نشریاتی که در مراکز استان‌ها قرار دارند نمی‌دهیم برای نشریاتی که در شهرستان‌های کوچک منتشر می‌شود امتیازاتی ویژه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در بین مجموعه نشریات بسیاری مشمول ماده 16 هستند که چون اعلام وصول نشده باید لغو پروانه شوند در سال جاری به خصوص در هیات نظارت بر مطبوعات برخی اعضا مطرح کردند کسانی که در حال حاضر درخواست نشریه می‌کنند به خصوص به نمایندگان مجلس مجوز داده نشود که بخواهند فقط برای کار انتخاباتی استفاده کنند.

جنتی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره بیمه خبرنگاران اظهار داشت: اساس کار بر این است که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران توسط رسانه‌های خود بیمه شوند بیمه خبرنگار نباید توسط دولت پرداخت شود زیرا روحیه انتقادگری از او گرفته می‌شود.

 وزیر فرهنگ و ارشاد بیان داشت: روزنامه‌نگاران از طریق سایت سمان مدارک خود را قرار دهند که تا امروز 250 نفر توانستند از این کمیته کارت روزنامه‌نگاری بگیرند رتبه‌بندی‌هایی نیز دارد که بر اساس مدارک و سوابق اگر کسی توانست امتیاز 30 از 100 بگیرد به عنوان روزنامه‌نگار غیرحرفه‌ای بیمه می‌شود./807/پ202/ج

ارسال نظرات