۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۲۷۹۵۰۳

مجموعه مقالات همایش مجاهدان تبریز به زیور طبع آراسته شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «مجموعه مقالات همایش مجاهدان تبریز» به همت انجمن ایرانی تاریخ شعبه تبریز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به زیور طبع آراسته شد.
مشروطه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، کتاب «مجموعه مقالات همایش مجاهدان تبریز» که به همت انجمن ایرانی تاریخ(شعبه تبریز) و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان به چاپ رسیده، تلاشی برای یک مطالعه جامعه شناختی و تاریخی از پایین و بازکاوی تاریخی نقش سیاسی، اجتماعی مجاهدان تبریز و ستّارخان و تأثیر سیاسی، اجتماعی حرکت مجاهدان در عصر مشروطه است.


بنابر این گزارش، مقالات این مجموعه در برگیرنده نوشته هایی درباره مجاهدان عصر مشروطه، مجاهدان دوره مقاومت تبریز، مجاهدان کرد، ارمنی، بختیاری، گیلانی، گرجی، و روابط این مجاهدان با مجاهدان تبریز به عنوان کانون اصلی حرکت مجاهدان است.


در بخشی از مقدمه این کتاب که از سوی دکتر علی‌اکبر صفی‌پور و دکتر عباس قدیمی دبیر همایش مجاهدان تبریز نگارش شده آمده است: انقلاب مشروطیّت ایران، سرآغاز فصل مهمّ، جدید و بی بدیلی در تاریخ پر فراز و فرود ایران به شمار می رود. شناخت، تحلیل و تبیین این فصل مهم تاریخ ایران، بدون توجّه به خاستگاه، سرشت و عملکرد «مجاهدان» به عنوان یکی از نیروهای اصلی، مؤثّر و پیش برنده حرکت مشروطه خواهی و آزادی طلبی و عدالت جوئی، شناخت و تحلیل کاملی نخواهد بود.


«مجاهدان» به عنوان پدیده ای نوظهور در تاریخ ایران عصر قاجار، ترکیبی بودند از اقشار مختلف جامعه ایران از: پیشه وران، فرودستان شهری، لوطیان، یاغیان، دکانداران و کارگران؛ که برای نخستین بار به میدان سیاست و مبارزه علیه وضع موجود پای نهادند و به مانند بازوی اجرائی رهبران فکری و مذهبی انقلاب مشروطیت عمل نمودند. بررسی های صورت گرفته در باره انقلاب مشروطیت ایران عمدتاً معطوف به نقش رهبران و نخبگان فکری، سیاسی و مذهبی است و به نقش این گروه ها و عناصر نوین چندان توجهی نشده است.


گفتنی است، کتاب یاد شده در آیین بزرگداشت انقلاب مشروطیت که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی برگزار شد، رونمایی و در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار گرفت./935/پ202/ق

ارسال نظرات