۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۲۸۰۵۸۲
جهان اسلام در هفته ای که گذشت؛

مرجعیت شیعه باز به داد عراق رسید/ بحرین در آستانه سالروز استقلال ملتهب شد

خبرگزاری رسا ـ فراخوان حضرت آیت الله سیستانی برای مبارزه با فساد مالی و اداری در دولت عراق، سخنرانی سید حسن نصرالله به مناسبت نهمین سالروز پیروزی مقاومت اسلامی در جنگ 33 روزه ا مهمترین وقایع جهان اسلام در هفته گذشته بود.
جهان اسلام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جهان اسلام در هفته گذشته دستخوش حوادث و رخدادهای مختلفی بود که می توان از فراخوان حضرت آیت الله سیستانی برای مبارزه با فساد مالی و اداری در دولت عراق، سخنرانی سید حسن نصرالله به مناسبت نهمین سالروز پیروزی مقاومت اسلامی در جنگ 33 روزه، آزادی قاتلان کودک شیرخواره فلسطینی، پیام محکومیت علمای شیعه و سنی عربستان در پی انفجارهای تروریستی در این کشور و انتشار کتاب و نشریه های دینی در برخی کشورهای جهان به عنوان مهمترین این رخدادها یاد کرد.

 

در این گزارش به صورت گذرا به بررسی مسائل رخ داده در جهان اسلام به تفکیک کشورها خواهیم پرداخت.

 

عراق؛ فراخوان مرجعیت تقلید برای مبارزه با فساد در دولت

 

پس از آنکه حضرت آیت الله سیستانی با صدور فتوای جهاد کفایی از خطر سقوط بغداد به وسیله تروریست های داعش جلوگیری کرد، این بار نیز با فراخوان اجرای اصلاحات خواستار مبارزه با فساد مالی و اداری در دولت شد.

 

این درخواست در خطبه های نماز جمعه کربلا از سوی شیخ عبدالمهدی کربلایی مطرح و با استقبال گسترده علما و سیاستمداران این کشور مواجه شد.

 

ـ سید عمار حکیم از توجه به سخنان حضرت آیت الله سیستانی به عنوان راه حل خروج کشور از بحران یاد کرد و آغاز مبارزه با فساد را از مسؤولان دانست.

 

ـ پس از آن بود که حیدر العبادی اصلاحات مورد نظر مرجعیت تقلید را اعلام کرد و بر اساس آن، پست های معاونت نخست وزیری و ریاست جمهوری حذف و محافظان شخصیت ها نیز کاهش می یابند، که این طرح با اجماع کامل در پارلمان تصویب شد.

 

ـ دفتر حضرت آیت الله سیستانی با صدور پیامی اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه مرجعیت دینی، در کمیته تدوین بسته اصلاحات ارائه شده از سوی حیدر العبادی نماینده‌ داشته را تکذیب کرد.

 

ـ حضرت آیت الله نجفی نیز با حمایت از طرح اصلاحات، خواستار همکاری وزیران، اعضای پارلمان و سیاستمداران با این طرح شد.

 

ـ مفتی اهل تسنن عراق هم از فتوای حضرت آیت الله سیستانی حمایت کرد و بازخواست مفسدان را ضروری دانست.

 

ـ نماینده حضرت آیت الله سیستانی با انتقاد از وجود فساد در دستگاه قضا تأکید کرد که تا زمانی که فساد در این دستگاه ادامه داشته باشد نمی توان اصلاحات واقعی را پیاده کرد.

 

ـ رییس مجمع علمای اهل تسنن عراق از سکوت علمای جهان اسلام در قبال جنایت های رخ داده در این کشورها، اظهار داشت که به عنوان یکی از علمای اهل تسنن از امام خمینی پیروی می کند.

 

ـ مرکز رصد خبرگزاری رسا در گزارشی به بررسی شیطنت شبکه الجزیره علیه مرجعیت نجف اشرف به بهانه قطع برق در عراق پرداخت.

 

ـ کتاب «الاخلاق القرآنیه»  و همچنین سی و پنجمین شماره ماهنامه «شمس الولایه» در عراق منتشر شد.

 

لبنان؛ سخنرانی نصرالله به مناسبت نهمین سالروز جنگ 33 روزه

 

ـ سید حسن نصرالله در سخنرانی به مناسبت نهمین سالروز پیروزی مقاومت اسلامی در جنگ 33 روزه با رژیم صهیونیستی تأکید کرد که هر نقطه ای از لبنان در آینده ای نزدیک به حفره ای برای تانک ها و کشتن سربازان اسرائیل خواهد شد.

 

وی همچنین از نقشه آمریکا برای تجزیه عربستان در کنار سایر کشورهای منطقه خبر داد و پیش بینی کرد که جنگ مذهبی بلند مدتی در انتظار منطقه خواهد بود.

 

ـ آیت الله نابلسی نیز با گرامیداشت یاد و خاطره پیروزی مقاومت اسلامی در جنگ سال 2006، از این جنگ به عنوان بزرگترین شکست تاریخ رژیم صهیونیستی یاد کرد.

 

ـ یکی از علمای سنی لبنان، پیروزی این کشور در جنگ 33 روزه را مرهون فداکاری و رشادت های نیروهای مقاومت دانست و نبرد مسلحانه را تنها راه مقابله را دشمن صهیونیسم عنوان کرد.

 

ـ سید علی فضل الله هم در سالروز این جنگ تاریخی تأکید کرد که نیروهای مقاومت ثابت کردند که قدرت رژیم صهیونیستی کاملا پوشالی است به گونه ای که مقاومت تا سرزمین های اشغالی نفوذ کرد.

 

ـ آیت الله سید احمد خاتمی که به لبنان سفر کرده بود با اعضای جمعیت علمای مسلمان این کشور دیدار کرد و نسبت به توطئه دشمنان در منطقه هشدار داد.

 

ـ شیخ نعیم قاسم که برای حضور در کنفرانس مجمع جهانی اهل بیت(ع) به سفر کرده است در پیش خطبه نماز جمعه تهران بر حضور حزب الله در خط مقدم نبرد با استکبار تأکید کرد کرد و پیروزی های مقاومت اسلامی را مرهون رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست.

 

فلسطین؛ آزادی قاتلان کودک شیرخواره فلسطینی

 

ـ در حالی که سوز جنایت زنده سوزاندن کودک شیرخواره فلسطینی فروکش نکرده بود، پدر این شهید نیز بر اثر شدت جراحت ناشی از سوختگی به شهادت رسید تا لکه ننگ دیگری بر پرونده رژیم اشغالگر و حامیان آن افزوده شود.

 

ـ این در حالی است که رژیم صهیونیستی تمامی افراد شهرک‌نشینی را که به اتهام دست داشتن در آتش زدن منزل خانواده "دوابشه" بازداشت کرده بود، آزاد کرد.

 

ـ در حالی که اتحادیه عرب از 11 هزار حمله از سوی شهرک نشینان صهیونیستی به مسجد الاقصی خبر داد  خطیب مسجد الاقصی از ملت های اسلامی و عربی خواست با قدرت در برابر پروژه یهودی سازی بیت المقدس ایستادگی کنند.

 

ـ اسماعیل هنیه نیز تأکید کرد که دست متجاوزان به قدس را قطع خواهیم کرد.

 

ـ اسیر اعتصاب کننده غذا که رژیم صهیونیستی درصدد تغذیه اجباری وی بود به دلیل وخامت حالش به کما رفت.

 

بحرین؛ توهین رسانه‎ها و سیاستمداران وابسته به آل خلیفه به علمای شیعه

 

ـ هجمه صورت گرفته از سوی سیاستمداران و رسانه های وابسته به آل خلیفه علیه آیت الله غریفی با واکنش علمای شیعه این کشور مواجه شد.

 

آنان با صدور پیامی نسبت به هرگونه توهین به این عالم بحرینی به شدت هشدار داده و از مقام شامخ وی تجلیل کردند.

 

ـ زندانیان بحرینی در آستانه سالروز استقلال این کشور از مردم خواستند به صورت گسترده در راهپیمایی شرکت کرده و آزادی همه زندانیان سیاسی را خواستار شدند.

 

ـ عضو دیده بان حقوق بشر بحرین که از علمای شیعه این کشور نیز به شمار می آید، پس از بازداشت و بازجویی چند ساعته آزاد شد.

 

ـ معاون دبیرکل جمعیت العمل اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری رسا از تحت نظر بودن رهبر شیعیان این کشور خبر داد و درباره دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی نیز گفت که دادگاه تجدیدنظر وی 16 ماه دیگر برگزار می شود.

 

این در حالی است که شیخ علی سلمان به 4 سال حبس محکوم شده است.

 

ـ امام جمعه منطقه الدراز این کشور نیز از تبعیض میان شهروندان از سوی آل خلیفه به عنوان عامل بی اعتمادی میان ملت و دولت توصیف کرد.

 

ـ یکی از علمای شیعه بحرین به اتهام ایجاد اختلاف و خشونت در کشور و توهین به حاکم بازداشت شد.

 

عربستان؛ محکومیت انفجارهای تروریستی از سوی علمای شیعه و سنی

 

ـ مرکز رصد خبرگزاری رسا در گزارشی تفصیلی به ابعاد مختلف انفجارهای تروریستی در عربستان پرداخت؛ انفجاری که رسانه های وابسته به دشمن بار دیگر ایران را متهم اصلی آن عنوان کرده و ایران را حامی داعش معرفی کرده اند.

 

ـ علمای شیعه و سنی عربستان با صدور پیامی مشترک، انفجار تروریستی منطقه عسیر را به شدت محکوم کرده و این جنایت را نشان دهنده دشمنی شدید تکفیری ها با اصل اسلام دانستند.

 

ـ علمای شیعه نیز به صورت جداگانه این جنایت را محکوم کرده و بر لزوم مبارزه با تکفیری ها با سلاح علم و عقیده و تفکر تأکید کردند.

 

ـ نشست خطیبان حسینی در قطیف برگزار شد و تعدای از سخنرانان، گسترش روحیه برادری میان مسلمانان را ضروری خواندند.

 

ـ یک نشریه آمریکایی گزارش کرد که هرچند ولی‌عهد سعودی مرد قدرتمند آمریکا در عربستان است اما به نظر می‌رسد طولی نخواهد کشید که جانشین و (پسر شاه) به زودی شاه شود.

 

آسیا و اقیانوسیه؛ اوضاع بحرانی مردم بی گناه یمن

 

ـ عربستان سعودی که از هیچ جنایتی علیه مردم بی گناه یمن دریغ نمی کند، مدارس و مراکز درمانی این کشور را بمباران کرد.

 

حتی زمین های کشاورزی نیز از جنگنده های سعودی در امان نمانده و 5 بار مورد بمباران قرار گرفتند.

 

ـ برنامه‌ جدید مدارس سیدنی برای نگه‌داشتن آمار دانش‌آموزانی که در مدرسه نماز می‌خوانند با انتقادات تند مسلمانان و گروه‌های حقوق بشری مواجه شده است.

 

ـ سازمان ملل نسبت به خطر گرسنگی در یمن هشدار داده و اعلام کرد این خطر 6 میلیون نفر از مجموع 13 میلیون نفری را که فاقد کمک‌های غذایی اساسی هستند، تهدید می‌کند.

 

ـ نخستین واژه‌نامه حلال که امکان دسترسی به معنای تمامی واژگان مورد استفاده در بازار گردشگری حلال را فراهم آورده از سوی شرکت رتبه‌بندی و اعتبارسنجی «کرسنت ریتینگ» سنگاپور منتشرشد.

 

آفریقا؛ هشدار اوقاف مصر به سیاسی شدن حج

 

ـ الازهر مصر با محکومیت جنایت‌های داعش در قتل بی‎گناهان اعلام کرد که جنایت‌های این گروه تروریستی خیانت به خدا، رسول اکرم (ص) و جامعه مسلمانان است.

 

ـ دارالافتای مصر با تاکید بر اینکه تظاهراتی که خارج از چهارچوب مسالمت آمیز باشد از منظر شرع حرام است و همگان را به دوری از نابود یزیر ساخت‌های دولتی فرا خواند.

 

ـ وزیر اوقاف مصر با اشاره به اقدامات انجام شده در اعزام مبلغان و علمای دینی به همراه حاجیان به سرزمین وحی بر پرهیز از تبدیل حج به صحنه سیاسی و اختلافات قومی و مذهبی تاکید کرد.

 

ـ شورای عالی امور اسلامی وزارت اوقاف مصر از ترجمه بیانیه علمای اوقاف در مبارزه علیه اخوان المسلمین به 14 زبان خبر داد.

 

ـ متفکر شیعی مصر با بیان ادعاهای عربستان در مورد برقراری دموکراسی تاکید کرد که آ‌ل‌سعود با تمام هزینه‌ها و تلاش‌ها نتوانست ایران را به زمین زند.

 

ـ مفتی سابق مصر با تاکید بر آنکه خلافت نبوی با ظهور مهدی موعود محقق می‎شود، تاکید کرد که شناخت خلیفه بر مسلمانان واجب نیست.

 

ـ سازمان ملی زنان مسلمان نیجریه تأکید کرد که دولت به جای مخالفت با حجاب به فکر مبارزه با بوکوحرام باشد.

 

ـ معلمان بخش دانشکده‌های الازهر مصر با تاسیس صفحه‎ای در فیسبوک به انتشار اسناد فساد اداری الازهر اقدام کرده و خواستار برکناری رییس بخش شدند.

 

اروپا؛ هراس مسلمانان از افزایش اسلام ستیزی در قاره

 

ـ طرح ساخت مسجدی جدید در بخارست، پایتخت رومانی، اعتراض اسلام ستیزان این شهر را به همراه داشت.

 

ـ کریستین ساینس مانیتور نوشت: کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی از توافق هسته‌ای ایران به عنوان بهانه‌ای برای نزدیک شدن به یکدیگر و تشکیل جبهه‌ای علیه ایران استفاده می‌کنند.

 

ـ بیش از 30 هزار انگلیسی حامی فلسطین از پلیس "اسکاتلندیارد" انگلیس در خواست کرده اند تا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را که قرار است ماه سبتامبر به انگلستان سفر کند در بدو ورود به این کشور بازداشت کند.

 

ـ رییس سازمان امور دیانت ترکیه، ایدئولوژی داعش را تکفیری و انحرافی خواند.

 

ـ مرکز جهانی بکتاشیه در آلبانی اقدام به تهیه و چاپ بروشور «احکام و مقررات شرعی ذبح» به زبان آلبانیایی کرد.

 

ـ سازمان روابط اسلام و آمریکا بزرگترین سازمان حقوق بشری مسلمانان آمریکا نگرانی خود را از افزایش اسلام ستیزی در این کشور اعلام کرد.

 

ـ شانزدهمین شماره از ماهنامه دینی، فرهنگی و علمی مسجد کبود ایروان با عنوان «پیام مسجد» به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در ارمنستان منتشر شد./980/ز501/ک

ارسال نظرات