۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۲۸۳۸۹۳
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم هشدار داد؛

خطر ترویج تفکر سکولار در کشور/ دولت زیر بار شبکه ملی فضای مجازی نمی‌رود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نظام آموزشی مرسوم در کشور را مقلد و ترجمه‌ای خواند و گفت: با پی‌ریزی یک نظام آموزشی عالی وارداتی در کشور به رواج سکولاریسم نظری می‌پردازیم و به جای تبلیغ سبک زندگی اسلامی، ایرانی، تفکر سکولاری را در کشور گسترش می‌دهیم.
دکتر نعمت‌الله کرم‌اللهي، عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم(ع)

دکتر نعمت‌الله کرم‌اللهی، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تأثیر نوع دیدگاه‌ در سبک‌های مختلف زندگی افراد اشاره کرد و گفت: در حوزه سبک زندگی و پوشش به لحاظ مبانی فکری، معرفتی و فلسفی نسبت به جهان هستی دو دیدگاه معنوی و دینی یا دنیایی و سکولار به جهان هستی وجود دارد که ممکن است رسانه‌هایی همچون شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی، ماهواره‌ها، میزانی از این سکولاریسم نظری را دامن بزنند.

 

نظام آموزشی عالی مرسوم در کشور، وارداتی، مقلد و ترجمه‌ای است

وی نظام آموزشی مرسوم در کشور را مقلد و ترجمه‌ای خواند و اظهار داشت: ما با پی‌ریزی یک نظام آموزشی عالی وارداتی در کشور که از ابتدا تا انتهای آن برگرفته از یک فرهنگ سکولار است؛ با دست خود به رواج سکولاریسم نظری می‌پردازیم و به جای تبلیغ سبک زندگی اسلامی، ایرانی، تفکر سکولاری را در کشور گسترش می‌دهیم.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) یادآور شد: اکنون برخی شبکه‌های اجتماعی، عرصه‌های گسترش اباحی‌گری و لیبرالیسم اخلاقی و فرهنگی در جامعه ما هستند؛ افراد در شبکه‌های مختلفی عضو می‌شوند و در این شبکه‌ها از بسیاری خطوط قرمز که در فضای واقعی اجتماع و منابع اصیل دینی و آموزه‌های اسلامی،‌ مذموم شمرده و از آن نهی شده است به راحتی عبور می‌کنند.

 

وی به دست‌های پنهان دشمنان در مدیریت فرهنگی کشور اشاره و تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی که از سوی اپلی‌کیشن‌های مختلف همچون وایبر، واتس‌آپ و موارد دیگر در جامعه ما گسترش پیدا کرده است،‌ به صورت حساب‌شده‌ای مهندسی افکار می‌کنند.

 

تغییر دیدگاه و سبک زندگی جامعه ایران از طریق پروژه دلتا

کرم‌اللهی، تغییر دیدگاه و سبک زندگی جامعه ایران را از اهداف شوم جبهه استکبار خواند و ابراز داشت: شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای تمام تلاششان بر این است که سبک زندگی مخاطبان خود را عوض کرده و به گونه‌ای برنامه‌ها، محتوای خبرها را تنظیم و مهمان‌ها را انتخاب می‌کنند که دیدگاه مخاطبان به تدریج تغییر کرده و با تهیه کنندگان این برنامه‌ها همراه شوند.

 

وی به پروژه مثلث دلتا که از سوی آمریکا طراحی‌ شده است اشاره و تصریح کرد: آمریکا با این پروژه لس آنجلسی سه محور را برای کشور ایران در نظر گرفته است که محور نخست آن با عنوان فتنه در سال 1388 اتفاق افتاد، محور دوم آن محور مهار بود که موضوع تحریم‌ها علیه ایران در آن بررسی می‌شد و محور سوم، بحث نبرد رسانه‌ای است که با هدف تبدیل شبکه‌های ماهواره‌ای به شبکه‌های هوشمند راهبردی همچون شبکه بی‌بی سی فارسی، من و تو، شبکه فارسی وان و تأسیس حدود 140 شبکه دیگر پیگیری می‌شود؛ بنابراین برای هر یک ساعت ایرانی، 140 ساعت برنامه راهبردی تغییردهنده مبانی فکری، معرفتی و سبک زندگی در دستور کار قرار گرفت.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) یادآور شد: در سال 89، هنگامی که کنگره آمریکا از اوباما گزارش خواست؛ اوباما به کنگره این گونه گزارش داد که «ما توانستیم، گوشی‌های هوشمند را وارد ایران کنیم و در این پنج سالی که گوشی‌های هوشمند وارد ایران شده، نیمی از کاربران ایرانیان از این نوع گوشی‌ها دارند».

 

وی افزود: بر روی گوشی‌های هوشمند، اپلی‌کیشن‌های مختلفی نصب شده است که به راحتی تمامی اطلاعات از کشور خارج می‌شود و هر نوع برنامه‌ریزی که آنها نیاز داشته باشند با این حجم اطلاعات انجام می‌دهند؛ به عنوان مثال ذائقه ما را رصد کرده و مدیریت افکار می‌کنند و متأسفانه دولت نیز با عدم اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات به آنها کمک می‌کند که آثار آن در کف خیابان‌ها مشاهده می‌شود.

 

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به تولیت و مسؤولیت فرهنگی دولت در قبال جامعه تأکید کرد: در عرصه شبکه اجتماعی، متأسفانه دولت به هر دلیلی زیر بار شبکه ملی فضای مجازی نمی‌رود؛ در صورتی که حکومت وظیفه قطعی در عرصه فرهنگ دارد و همان‌گونه که وظیفه فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه را دارد؛ باید زیرساخت‌های شهر معنوی و پاک را نیز برای مردم مهیا کند.

 

اینترنت باید ایمن، ارزان و سالم باشد

وی به وضعیت نامطلوب فضای مجازی اشاره کرد و گفت: اینترنت باید ایمن، ارزان و سالم باشد، یعنی در آن اطلاعات افشا نشود و حریم خصوصی رعایت شود؛ اما اینترنت در کشور ما گرانترین، کندترین و جزء ناسالم‌ترین اینترنت‌های دنیا است؛ زیرا فیلترینگ خاصی برای آن وجود ندارد؛ در صورتی که در کشوری همچون آمریکا که به تعبیر خودشان مهد آزادی است؛‌ اینترنت «baby» دارند و بچه‌ها در مدارس به اینترنت و محتواهای سالم دسترسی دارند.

 

کرم‌اللهی افزود: در آمریکا هرکسی یک اکانت ملی همانند شماره ملی دارد که هر زمان و هرجایی که به اینترنت و فضای مجازی وارد شود؛ قابل ردیابی است و برای هر دانلودی باید جریمه‌ای بپردازد که به همین دلیل شهروندان آمریکایی دنبال این چیزها نیستند؛ بنابراین کشوری که مروج این مسائل است و میلیون‌ها سایت غیراخلاقی تأسیس می‌کند و از این ناحیه چند میلیارد دلار درآمد دارد؛ در مورد کشور خودش کنترل و فیلترینگ را اعمال می‌کند./908/ت302/ی

ارسال نظرات