۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۲۸۵۰۲۴
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

اشاعه فرهنگ تعاون در جامعه مانع از بروز فساد اقتصادی می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر توجه بیشتر به انجام فعالیت های مختلف در قالب تعاونی، گفت: اشاعه فرهنگ تعاون در جامعه از بروز فساد اقتصادی در کشور جلوگیری می کند.
حجت الاسلام يعقوبي - ديدار با مديرکل و کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در دیدار مدیرکل و کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان که به مناسبت هفته تعاون برگزار شد، با اشاره به اینکه تعاون و همکاری، اصلی دینی و قرآنی است، افزود: قرآن و احادیث اسلامی به صورت مکرر به انجام کارها به صورت گروهی و بهره گیری از مزایای کار به صورت تعاونی تأکید کرده اند.

 

وی با تبریک فرا رسیدن هفته تعاون، اضافه کرد: خداوند در آیه دو سوره مائده می فرماید: «وَ تَعاوَنُوا عَلَی البِّرِّ وَ التَّقوَی» و همه مسلمانان را به تعاون و یاری رساندن به یکدیگر فرمان می‌دهد چرا که تعاون و دست در دست یکدیگر دادن، یکی از ضروریات زندگی اجتماعی و توسعه جامعه است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اظهار کرد: موضوعات مربوط به تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با عموم مردم سر و کار دارند از مسائل بسیار حائز اهمیت در اسلام بوده و به همین دلیل نیز در قرآن و آموزه های دینی سفارش زیادی در زمینه این موارد شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با یادآوری اینکه در قرآن کریم آیات زیادی در مورد کار، فعالیت و تلاش آمده است، افزود: فراهم کردن زمینه های اشتغال مردم یکی از مهم ترین پیش نیازهای توسعه کشور بوده و در این راستا می بایست از تمامی سرمایه ها و ظرفیت های موجود از جمله شرکت های تعاونی استفاده شود.

 

وی با بیان اینکه تعاون و همکاری بین افراد نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی کشور دارد، خاطرنشان کرد: تشکیل و تقویت تعاونی ها در بخش های مختلف تولیدی، خدماتی، کشاورزی، تجاری و غیره یکی از ملزومات تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است که این موضوع می بایست مورد توجه برنامه ریزان و فعالان و متولیان این عرصه باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر توسعه فعالیت ها در قالب تعاونی در کشور، خاطرنشان کرد: توجه بیشتر به انجام فعالیت های مختلف در قالب تعاونی و اشاعه فرهنگ تعاون در جامعه از بروز فساد اقتصادی در کشور جلوگیری می کند.

 

حسن نوری، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان شمالی نیز در این دیدار، با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های پیش روی این اداره کل در سه حوزه تعاون، کار و توسعه رفاه اجتماعی، اظهار کرد: موضوع تعاون از نگاه قرآن، آموزه های دینی و رهبر معظم انقلاب جایگاه بسیار والایی داشته و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این زمینه برنامه های متعددی در راستای تشکیل و توسعه تعاونی هایی از نوع جدید را در دستور دارد.

 

وی با اشاره به اینکه فرهنگ تعاون در کشور نیازمند توجه بیشتر و اصلاح است، افزود: یکی از مهم ترین مشکلات و موانع پیش روی فعالیت تعاونی ها در کشور، نبود فرهنگ فعالیت به صورت تعاونی و کمبود آگاهی در این زمینه است که باعث شده شمار زیادی از تعاونی های موجود در استان و کشور غیرفعال بوده و تعاونی های فعال نیز با ظرفیت کامل فعالیت نکنند.

 

نوری با اشاره به جایگاه روحانیت و ظرفیت مجالس و منابر دینی، اظهار امیدواری کرد که ائمه جمعه و جماعات و روحانیان مبلغ با استفاده از این ظرفیت، تلاش بیشتری در راستای تبیین اصل قرآنی تعاون و ترویج فرهنگ تعاونی در بین اقشار مختلف جامعه داشته باشند.

 

گفتنی است، در پایان این دیدار نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، با اهدای لوح تقدیر از مدیران عامل سه شرکت تعاونی برتر رده ملی استان خراسان شمالی تجلیل کردند.

 

لازم به ذکر است، به منظور تحقق سهم تعاون در اقتصاد و رشد و شکوفایی جامعه اسلامی، در اصل 44 قانون اساسی، بخش تعاونی اقتصاد کشور مطرح و شرح و تفصیل آن در سیزدهم شهریورماه سال 1370، به تصویب مجلس رسید و این روز به عنوان روز تعاون لقب گرفت. همچنین در این راستا از یازدهم تا هفدهم شهریورماه نیز به نام هفته تعاون نامگذاری شده است./9314/202/ب1

ارسال نظرات