۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۲۸۹۶۰۹
مدیر مؤسسه آیت فضل:

پایه‌ریزی حوزه‌های علمیه به دست امام باقر صورت گرفت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام بنی فضل تأسیس حوزه‌های علمیه را در زمان پیامبر(ص) عنوان کرد و گفت: ظهور حوزه‌های علمیه در حقیقت در زمان امام باقر(ع) بوده است و در زمان امام صادق(ع) گسترش بالایی پیدا و جهان اسلام را از برکات علمی خود برخوردار کرد.
حجت الاسلام حميد بني فضل

حجت الاسلام حمید بنی فضل مدیر مؤسسه آیت فضل در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به سیطره ظالمانه و حصر امام پنجم توسط بنی امیه، ابراز داشت: امام باقر(ع) با وجود محدودیت هایی که داشتند رسالت خود را به انجام رساندند.


وی ادامه داد: امام باقر(ع) با نشر و تدوین علوم در پهنه جهان اسلام توانستند فضای اغتناق علمی را بشکنند و ریشه های توسعه و گسترش علوم در جهان اسلام را مستحکم نمایند و زمینه را برای گسترش هرچه بیشتر علوم دیگر ائمه اطهار(ع) فراهم کنند.


مدیر مؤسسه آیت فضل تصریح کرد: لقب باقر برای نخستین بار توسط پیامبر مکرم اسلام(ص) بیان شده است، در حدیث معروف که پیامبر اسلام به جابر بن عبدالله انصاری بیان فرمودند امام پنجم را امام باقر لقب می دهند و با این نام وی را یاد می کنند.


وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در این روایت با تبیین این عنوان امام باقر(ع) می فرمایید؛ که امام محمد باقر(ع) علوم و معارف الهی را تبیین و گسترش خواهد داد و ابعاد مختلف آن را برای همگان تببین خواهد کرد و او شکافنده علوم خواهد بود.


حجت الاسلام بنی فضل با اشاره به تربیت یافتگان مکتب  امام باقر(ع)، تصریح کرد: شاگردان و راویان حدیث از این امام روایات بسیار را نقل کرده اند، از این رو نقش امام باقر(ع) در شکل گیری و تبیین علوم الهی و پایه ریزی آن بی بدیل است.

 

وی تأسیس حوزه های علمی را در زمان پیامبر(ص) عنوان کرد و ابراز داشت: ظهور گسترده این حوزه های علمی در حقیقت در زمان امام باقر(ع) بوده است و در زمان امام صادق(ع) گسترش بالایی پیدا کرد و جهان اسلام را از برکات علمی خود برخوردار کرد.

 

مدیر مؤسسه آیت فضل تأثیر امام باقر(ع) را در گسترش علوم و معارف الهی را در اسلام و جهان را غیر قابل انکار دانست و ادامه داد: حوزه های علمیه کنونی حاصل مجاهدت های علمی امام پنجم در آن شرایط سخت است./854/302/ب3

ارسال نظرات