۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۰
کد خبر: ۲۹۱۶۸۱
کارشناس مسائل خاورمیانه:

ابعاد فاجعه منا از حادثه خونبار کشتار حجاج در سال 66 بیشتر است

خبرگزاری رسا ـ تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به فاجعه سرزمین منا، گفت: فاجعه منا از وقایع سال 66 دردناک‌تر است و ابعاد گسترده‌ای دارد.
سيد رسول موسوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید رسول موسوی، کارشناس مسائل سیاسی شب گذشته در مراسمی که در مرکز مطالعاتی و پژوهش‌های سیاسی ندا برگزار شد، گفت: فاجعه منا از وقایع سال 66 دردناک‌تر است و ابعاد گسترده‌ای دارد.

 

وی افزود: در هفته‌ای که گذشت شاهد بحث‌ها و قضاوت‎هایی در فضاهای مجازی و رسانه‌ها بودیم که نباید اجازه بدهیم از مسیر منطق و عقلانیت خارج شود تا بتوان از طریق دستگاه دیپلماسی این واقعه را مورد تحلیل قرار داد.

 

موسوی در خصوص مستندات قرآنی بیان کرد: طبق آیه 96سوره آل عمران،سوره حج و داستان ساخته شدن خانه خدا به دست پیامبران قداست این حرم امن الهی برای تمام بندگان آشکار شده است و امنیت حرم و موجوداتش به خاصه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

 

وی با اشاره به آیاتی از سوره های بقره و ابراهیم بیان داشت: امنیت حرم امن الهی از سوی خداوند بسیار سفارش شده و نباید کوچکترین خونریزی در آنجا به وقوع بپیوندد.

 

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان موضوع مالکیت و حاکمیت حرم تصریح کرد: به حرم امن الهی بیت عتیق گفته می‌شود یعنی این ملک آزاد است و از امنیت برخوردار است و به دوره زمانی مشخصی باز نمی‌گردد که همانا فریضه حج قبل از ظهور اسلام هم انجام می ‌شده است .

 

وی اظهار داشت: در اسلام این تفکر همواره بوده است که اساسا حاکمیت از آن خداست و حاکمیت دولتها منتفی است و باید همواره با این اندیشه مسلمانان حرکت کند.

 

تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه با اشاره به کنوانسیون حقوق بشر ابراز داشت: در شورای واتیکان و کلیسای اعظم استانبول از حقوق بشر به عنوان یک نوع محدودیت تصمیم‌گیری کشورها یاد می‌شود، به این شکل که اداره امور واتیکان در حالی‌که مقرش در ایتالیا قرار دارد به خود افراد واتیکان سپرده شده است.

موسوی ابراز داشت: در خصوص مکه و حرمین شریفین نیز باید تلاش کنیم تا شورایی تشکیل شود و اداره امور این حرم امن الهی از سیطره حکومت سعودی خارج شود.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به آینده جهان اسلام، تاکید کرد: قطعا دنیای اسلام رو به پیشرفت است اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که احتمال دارد در سال‌های آینده حکومت‌هایی که ادعای خلافت دارند زمام امور را در عربستان در دست بگیرند و وضعیت از امروز هم بدتر شود./856/203/ب3

ارسال نظرات