۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۳۰۳۱۴۶
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

آسیب زدایی از مراسم های مذهبی نیازمند فعالیت مداوم و گام به گام است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه آسیب های رایج در عزاداری های کشور یک شبه به وجود نیامده اند که به یک باره نیز از بین بروند، گفت: آسیب زدایی از مراسم های مذهبی نیازمند فعالیت مداوم و گام به گام است.
حجت الاسلام يعقوبي - همايش ستاد ساماندهي شئون فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی، عصر امروز در همایش ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های دینی که با حضور علما و روحانیان و اعضای جامعه مداحان استان در بجنورد برگزار شد، با بیان اینکه در قرآن کریم دوگانه های به هم پیوسته مختلفی از جمله نماز و زکات، تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهی از منکر ذکر شده است، افزود: یکی از دوگانه های به هم پیوسته در قرآن تقوا و تعظیم شعائر دینی است.

 

وی اضافه کرد: این دوگانگی در آیات قرآن نشان می دهد کسی برای گرامیداشت و تعظیم شعائر مذهبی اقدام می کند که تقوای درونی داشته باشد به همین دلیل نیز همه افراد توفیق مسجدسازی، برگزاری مراسم های مذهبی و اقداماتی از این قبیل را به دست نمی آورند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با قرائت آیه قرآنی « وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب» ادامه داد: درواقع یکی از نشانه های داشتن تقوا احترام و اعزاز و بزرگ داشتن شعائر مذهبی و دینی است.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بر این اساس به منظور آسیب زدایی از مناسبت های مذهبی و برگزاری شایسته شعائر دینی می بایست ابتدا جامعه را به سمت تقوا رهنمون ساخت چرا که میوه و ثمره درخت تقوا، اصلاح روش ها و برنامه های بزرگداشت شعائر مذهبی است.

 

وی با بیان اینکه تعظیم شعائر دینی با تقوای قلب گره خورده است، افزود: این پیوند عمیق واقعیتی است که در جامعه ما دیده می شود به گونه ای که کسانی که تقوای بیشتری دارند در تعظیم مناسب شعائر دینی نیز پیشگام هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: بر این اساس می بایست در کنار تلاش برای تعظیم شعائر دینی، اهتمام برای تقویت تقوا در جامعه را نیز سرلوحه فعالیت های خود قرار دهیم.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اضافه کرد: وقتی تقوا در جامعه فراگیر شود به طور طبیعی نمادها و نمودهای دینی نیز در جامعه تجلی یافته و آسیب های مناسبت ها و مراسم های عزاداری اندک اندک از میان خواهند رفت.

 

وی با بیان اینکه آسیب در عزاداری ها به مرور و به تدریج ایجاد شده به همین دلیل نیز زدودن این آسیب ها و مقابله با آنها نیازمند حرکت تدریجی و گام به گام است، افزود: آسیب های رایج در عزاداری های کشور یک شبه به وجود نیامده اند که به یک باره نیز از بین بروند به همین دلیل موفقیت در این بخش در گرو تداوم فعالیت های فرهنگی و بصیرت افزایی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه اقدامات سلبی و ورود نیروی انتظامی به حوزه رفع آسیب های عزاداری به تنهایی جواب نمی دهد، خاطرنشان کرد: آسیب های عزاداری با فرهنگ و باورها آمیخته شده به همین دلیل نیز برای از بین بردن آنها می بایست اقدام فرهنگی انجام شده و تغییر باورها صورت گیرد./9314/202/ب3

ارسال نظرات