۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۳۰۴۱۵۰
شاعر حوزوی:

تحول در عرصه شعر آیینی نیاز به تنوع در مضامین دارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم به خلأ‏های موجود در شعر آیینی اشاره و گفت: عدم تنوع مضامین در اشعار، مرثیه و مداحی‏ها دیده می‏شود که معمولا اشعار گذشته را بارها بازآفرینی کرده و به اشکال مختلف سروده می‏سرایند؛ باید سعی شود در موضوع ها تنوع ایجاد شود و این تحول به گونه ای باشد که موجب تحریف مقاتل و تاریخ اسلام نشود.
شعر آييني

حجت الاسلام سید محمد بابامیری، شاعر حوزوی و نماینده نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به برگزاری محافل شعر آیینی در مکان های مقدس و مساجد اظهار داشت: برای برگزاری محافل ادبی و هنری که با شعر آیینی مرتبط است، می توان از ظرفیت های مختلفی مثل زیارتگاه ها و مکان های مقدس استفاده شود.

 

مشاور دینی بیمارستان شهید بهشتی قم افزود: مایه فطری بشری با حضور در مکان های مقدس که محل اقبال و توجه مؤمنین است، تجلی پیدا می کند و شرکت این افراد در محافل آیینی و شعری، این روحانیت را دوچندان می کند؛ دل های مؤمنان را برای رسیدن به توحید و حقیقت که هدف انسانیت است نزدیک می کند.

 

وی به تأثیرات حضور در محافل آیینی اشاره کرد و گفت: محافل شعر آیینی در مکان های مقدس که افرادی مذهبی در آن حضور می یابند به رسیدن افراد به هدفشان که همان توحید و حقیقت است، کمک بیشتری می‏کند؛ شعر، ندایی از فطرت انسان‏ها است و وقتی که فردی به مکان مقدسی آمده و با فضای معنوی شعر آیینی روبه‏رو می‏شود، استفاده بیشتری خواهد کرد.

 

حجت الاسلام بابامیری ادامه داد: کشور ایران در زمینه شعر دفاع مقدس، عاشورایی و در دیگر زمینه‏های اشعار آیینی، افراد بسیار مطرحی همچون سید محمد جواد شرافت و سعید بیابانکی دارد که هر ساله در محفل شعری که در حسینیه رهبر معظم انقلاب در تهران برگزار می‏شود، شرکت می‏کنند و اشعار آیینی خود را ارائه می‏دهند.

 

وی به خلأ‏های موجود در شعر آیینی اشاره و تصریح کرد: عدم تنوع مضامین در اشعار، مرثیه و مداحی‏ها دیده می‏شود که معمولا اشعار گذشته را بارها بازآفرینی کرده و به اشکال مختلف سروده می‏سرایند؛ باید سعی شود در موضوع ها تنوع ایجاد شود و این تحول به گونه ای باشد که موجب تحریف مقاتل و تاریخ اسلام نشود.

 

مشاور دینی بیمارستان شهید بهشتی قم به راهکارهای ترویج محافل شعر آیینی تأکید کرد و اظهار داشت: برای برگزاری و ترویج محافل شعر آیینی در کشور، باید بودجه خاصی در نظر گرفته شود؛ در کنار آن نیز برنامه ریزی‏های اساسی انجام شود، نه این که برگزاری این محافل صرف ارائه گزارش به مراتب بالاتر باشد.

 

نماینده رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم توصیه کرد: محافل شعر آیینی باید به دست خود شاعران و آگاهان این زمینه سپرده شود تا بدون هر گونه دغدغه اداری و ارگانی این محافل را با بهترین کیفیت برگزار کنند؛ چرا که شاعران با چالش‏ها و آسیب‏های شعر، آشنا هستند و با برطرف کردن آن‏ها، استفاده‏های معنوی بیشتری به جامعه تزریق کرده و پویایی جامعه را تقویت می‏کنند.

 

گفتنی است حجت الاسلام بابامیری از سال 1376 وارد فضای شعر آیینی شده و برای مداحان و سخنرانان شعرهایی سروده است؛ وی در زمینه اشعار دفاع مقدس، اجتماعی، طنز و شعرهای مقطعی مورد نیاز جامعه نیز مهارت دارد و تمام این استعداد را برگرفته از الطاف اهل بیت(ع) می‏داند./840/ت302/ف

ارسال نظرات