۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۳۱۱۴۵۰
با هدف ساماندهی و مدیریت اعزام مبلغان؛

شناسنامه فرهنگی تبلیغی روستاهای خراسان شمالی تهیه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی از تدوین و تهیه شناسنامه فرهنگی و تبلیغی برای تمام روستاهای این استان خبر داد که در قالب آن اعزام روحانیان مبلغ به روستاها ساماندهی و مدیریت می‌شود.
حجت الاسلام خادمي- نشست مسؤولان فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در نشست مسؤولان فرهنگی استان، با اشاره به اجرای طرح تهیه و تدوین شناسنامه فرهنگی و تبلیغی برای روستاهای خراسان شمالی، اظهار کرد: در قالب این طرح همه اطلاعات روستاهای استان به منظور ارائه به روحانیان مبلغ اعزامی به این روستاها، جمع‌آوری و تدوین می شود.

 

وی با بیان اینکه شناسنامه فرهنگی و تبلیغی روستاهای خراسان شمالی شامل اطلاعات مربوط به وضعیت فرهنگی، سیاسی، جغرافیایی و عمرانی روستاها می شود، افزود: در این شناسنامه ها تعداد و ترکیب جمعیت هر روستا، وضعیت شغلی، مشکلات و نیازهای موجود، جو فرهنگی و مذهبی، جو سیاسی، اماکن مذهبی و فرهنگی و قرآنی، وضعیت روحانی و عالم دینی، وضعیت موقوفات و سنت‌های رایج روستا، سوابق اعزام و حضور روحانی مبلغ و سایر موارد مربوط به هر روستا جمع‌آوری شده تا بر اساس این شرایط و نیازها، روحانی مبلغ به روستاهای مزبور اعزام شود.

 

حجت الاسلام خادمی خاطرنشان کرد: با تدوین شناسنامه فرهنگی تبلیغی و تهیه نرم افزار اطلاعاتی از هر روستا و ارائه آن به روحانیان مبلغ اعزامی، این روحانیان پیش از اعزام با شرایط و وضعیت محل تبلیغ خود آشنا شده و می توانند فعالیت های تبلیغی و ترویجی موفق‌تری داشته باشند.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی اظهار کرد: مهم‌ترین هدف از تدوین شناسنامه فرهنگی تبلیغی و تهیه نرم افزار اطلاعاتی از هر روستا، تهیه سند راهبردی فرهنگی و تبلیغی برای اعزام روحانیان مبلغ به روستاها و مناطق محروم خراسان شمالی است.

 

حجت الاسلام هادی مفیدی، مسؤول تشکل‌های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی نیز در این نشست از تشکیل بانک اطلاعات تشکل‌های دینی در استان خبر داد و افزود: تشکیل بانک اطلاعات تشکل‌های دینی در قالب طرح طوبی در خراسان شمالی آغاز شده است.

 

وی با بیان اینکه تدوین و راه‌اندازی بانک اطلاعات تشکل‌های دینی، نقطه عطفی برای هدایت و نظارت بر تشکل‌های دینی، کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های اسلامی خراسان شمالی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: با راه اندازی بانک اطلاعات تشکل‌های دینی همه اهداف، اساسنامه ها و صدور مجوزها با برنامه ریزی درستی صورت خواهد گرفت.

 

حجت الاسلام مفیدی با بیان اینکه بانک اطلاعات تشکل‌های دینی شامل هیئات مذهبی، مداحان و شعرای آیینی می شود، افزود: اکنون به منظور بهره مندی بیشتر و ارتقای سطح توانمندی اعضای تشکل‌های دینی خراسان شمالی، دوره‌های آموزشی برای کارشناسان تشکل‌های دینی شهرستان‌های مختلف خراسان شمالی در حال برگزاری است.

 

وی با اشاره به اینکه به زودی بانک اطلاعات تشکل‌های دینی در خراسان شمالی راه اندازی می شود، ادامه داد: این بانک برای سطح بندی تشکل‌ها ظرفیت مناسبی بوده و بر اساس آن تشکل معیار، محوری و شاخص تعیین می شود.

 

حجت الاسلام مفیدی در خاتمه با تجلیل از حضور مستمر اعضای تشکل‌های دینی، هیئات مذهبی، مداحان و شعرای آیینی خراسان شمالی در برنامه‌های دینی، مذهبی و فرهنگی نهاد تبلیغات اسلامی استان، اظهار امیدواری کرد که با تشکیل بانک اطلاعات تشکل‌های دینی در خراسان شمالی، شاهد ارتقای چشمگیر فعالیت های این واحدها از نظر کمی و کیفی در استان باشیم.

 

گفتنی است، در استان خراسان شمالی با 22 شهر و حدود 850 روستا و جمعیت 918 هزار نفری، در مجموع هزار و 68 هیأت مذهبی، 969 باب مسجد فعال و 800 مداح اهل بیت(ع) ساماندهی شده در کانون مداحان استان وجود دارد./9314/202/ب1

ارسال نظرات