۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۳۱۲۵۳۹
سخنگوی قوه قضاییه:

تخریب و توهین به شورای نگهبان قابل تعقیب است/ رد صلاحیت شدگان قانونی عمل کنند

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اقدامات برخی رسانه ها علیه شورای نگهبان، گفت: برخی از رسانه ها اقداماتی علیه شورای نگهبان داشتند که دادستان در این زمینه وارد شده است.
حجت الاسلام اژه اي حجت الاسلام اژه اي حجت الاسلام اژه اي حجت الاسلام اژه اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه در نود و یکمین نشست خبری دستگاه قضا که بعد از ظهر امروز یک شنبه برگزار شد، گفت: حدود یک ماه به زمان انتخابات باقی مانده و ان‌شاءالله با التزام همه به قانون، انتخابانی پرشکوه و شرکت حداکثری را شاهد خواهیم بود، در این مدت به نسبت سنوات گذشته پرونده زیادی نداشته ایم، در 31 استان 40 پروند تشکیل شده که بیشتر این موارد علیه برخی نامزدها در فضای مجازی صورت گرفته است، خواهش می کنم قبل از اعلام رسمی مراجع از گمانه زنی‌ها در مورد ردصلاحیت ها اجتناب شود، به ویژه احتمالاتی که متضمن خلاف قانون بوده و سبب می شود این افراد شکایتی را انجام دهند.


وی افزود: برخی از افراد مطرح کردند که فلانی رد صلاحیت شده که چنین خبری در مراجع قانونی هنوز مطرح نشده و چند صد پیامک نیز در این موضوع رد و بدل شده است.

 

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پایان مذاکرات هسته ای، ایران، گفت: با مقاومت ملت، مسؤولان و رهنمودهای حکیمانه رهبری قضیه مذاکرات به این مرحله رسید و بخشی از ظلمی که دشمن در سال ها به این ملت روا داشته بود رفع شده و بخشی از تحریم ها نیز رفع شد، امیدواریم با تلاش دولت، مجاهدت بیشتر و مدیریت صحیح دولت بتواند از رکود خارج شده و مشکلات معیشتی و بیکاری  رفع شود، در این مورد دستگاه قضاء آمادگی دارد در جهت کمک به رفع مشکلات معیشتی، تولید بیشتر و رفع مشکل بیکاری دولت را کمک کند.

 

حجت الاسلام اژه ای در قسمت پرسش و پاسخ و در پاسخ به سوالی در مورد موضوع آخرین اخبار حمله به سفارت عربستان، گفت: حمله به سفارت عربستان اقدام صحیحی نبود و نظام بلافاصله با جدیت این موضوع را دنبال کرد، دستگاه های مختلف وارد عمل شده و بررسی شد که آیا این رخداد جریانی سازماندهی شده بوده یا خیر و به هر عنوان ماهیت امر چه بوده است، از ابتدا به امروز یکصد نفر بازداشت شدند و از این تعداد برخی به دلیل بی گناهی آزاد شدند.

 

وی ادامه داد: امروز نیز مساله در حال پیگیری است تا تمام جوانب مشخص شود، البته باید توجه شود که حمله به سفارت خانه ای در دیگر کشورها نیز اتفاق افتاده است و هیچ کجا به این وسعت مساله را پیگیری نکرده اند، با کمال تاسف باید بگویم مسؤولان سعودی در این رابطه بد عمل کردند و به اقدام خود ادامه می دهند، برخی از افراد نیز در داخل از این ماجرا سوء استفاده کرده اند.

 


معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است حضور افرادی برای انجام اقدامات تخریبی است که تا کنون دو دسته به شمار می روند، عده ای سابقه ضد انقلابی و مجرمانه نداشته اند، وارد سفارت نشده و اقدام تخریبی نیز نداشته اند، باید برای علت اقدام این افراد گفت اعمال عربستان در حمایت از تروریست و جنگ با یمن عده ای را جریحه دار کرده بود و به آنها عنوان اعتراض مقابل سفارت خانه حاضر شدند که بیش از 200 هستند.

 

حجت الاسلام اژه ای تصریح کرد: عده ای مضنون هستند که آیا با انگیزه آتش زدن و ورود به سفارت خانه وارد شده یا در میان آنان دشمن نفوذ کرده است و از این افراد استفاده کرده که این موضوع در حال بررسی است و شواهد نشان می دهد دشمن وارد شده و الان نمی شود قضاوت نهایی کرد، فردی که بیش از 10 سال قبل در یکی از استان های شمالی دانشجوی اخراجی بوده سپس به صورت غیر حضوری بخشی از دروس طلبگی را خوانده و در این امر دخیل بوده و برخی افراد به طبع وی وارد عمل شده بودند، فعلا در حال بررسی هستیم و نمی شود قضاوت نهایی کرد.

 


وی افزود: بررسی سوابق قبلی این افراد در حال انجام است و امیدواریم این قضایا مشخض شود.

 

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از رسانه ها هجمه و اقداماتی علیه شورای نگهبان انجام می دهند و قوه قضاییه در این زمینه چه اقدامی را انجام داده است، گفت: اگر چنانچه بخواهد به نهاد یا شخصیت های شورای نگهبان خدای ناکرده تخریب یا استهزایی انجام دهد قطعا قابل تعقیب است و نیاز به شکایت خصوصی ندارد، برخی از رسانه ها اقداماتی داشتند و دادستان نیز در این زمینه وارد شده است.

 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد سخنان سخنگوی شورای نگهبان برای درخواست استعلام از قوه قضاییه برای سوابق برخی داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: قوه قضاییه بر اساس قانون همکاری می کند، تمام افرادی که درخواست استعلام شد در فرصت قانونی به دستگاه های اجرایی و دیگر دستگاه ها پاسخ داده شده است.


 
حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوالی در این رابطه که آیا حکم قاتل امام جمعه ساوجبلاغ اعدام است، اظهار کرد: بله حکم وی اعدام است.


 
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه افرادی که رد صلاحیت شده اند مدعی هستند که آیا ضد اسلام برخورد کرده و آیا قوانین جمهوری اسلامی را قبول ندارند که رصد صلاحیت شده اند، در این رابطه چه پاسخی دارید، گفت: در قانون عدم احراز صلاحیت بیان شده است، ممکن است برخی شرایطی که قانون مشخص کرده را نداشته باشند و یا برخی که صلاحیت ندارند نتوانند در انتخابات نامزد شوند، قانون نیز راه اعلام شکایت را نیز در نظر گرفته است، اگر همه ملتزم به قانون باشیم مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا ناامنی هایی در جنوب کشور اتفاق افتاده و آیا در این موضوع پرونده ای تشکیل شده است، گفت: امنیت کشور این را بیان نمی کند که هیچ جرمی در کشور اتفاق نیفتد، در مورد این قضایای محلی باید بگویم که یک درگیری پیش آمده و فردی کشته شده است البته شاید بی ربط با مساله انتخابات نباشد و ممکن است میان طرفداران نامزدها رخ داده باشد.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اظهارات مختلف وکیل آقای بقایی در پرونده وی، گفت: هنوز در این مورد کیفر خواست صادر نشده است، سه بار این بازداشت موقت در این پرونده تمدید شده و تحقیقات برای آن اتمام نیافته است، بازپرس با توجه به اتهامات قرار صادر می کند که ممکن است شرایط مختلفی داشته باشد، البته متهم می تواند به این قرار اعتراض کند، برای ایشان قرار وثیقه صادر شد و تبدیل به قرار کفالت و وجه کفاله است که وی در حال حاضر آزاد است.

 

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به پرونده مدیرعامل سابق پرسپولیس، گفت: اقداماتی در این مورد انجام شده است و سیستم اطلاعاتی برای جمع آوری اطلاعات نیز وارد عمل شد، وی در مدتی بازداشت بوده و گاهی برای پرسش احظار شده است، البته باید توجه شود برخی اقدامات نیاز به زمان دارد، این پرونده در حال بررسی و تحقیقات بوده و کیفر خواست هنوز صادر نشده و بنده مطمئن هستم دادگاه برای این پرونده تشکیل خواهد شد.

 

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگان مبنی بر اینکه آیا احتمال تمدید مرخصی مهدی هاشمی وجود دارد، گفت: امکان تمدید نیاز به نظر دو مقام دارد، پزشک معالج وی مدعی بود که دوهفته پس از عمل وی به استراحت نیاز دارد، به این نظر اکتفا نشد و دکتر پزشکی قانونی این نظر را قبول کرد، بنا بر دستور قاضی سه پزشک این نظر را تایید کردند و فعلا معلوم نیست که زمان مرخصی وی تمدید شود یا خیر.


سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد آخرین اخبار پرونده پروژه نگین، گفت: این پروژه زمان فراوانی در قوه قضاییه گرفته و شاید راحت ترین راه این بود که متهمان به زندان رفته و مال باخته ها به اموال خویش نرسند که البته متهمان به زندان رفتند ولی دستگاه قضا برای احیای حقوق 15 هزار نفر مال باخته اقدامات فراوانی را انجام داده است، اگر این دو نفر به سرعت به زندان می رفتند هزار نفر نیز به اموال خود نمی رسیدند و از تعداد 15 هزار نفر، 9 هزار 485 نفز از مال باختگان به بخشی از اموال خود رسیدند و 744 نفر در حال دریافت هستند که باید توجه شود  حدود 11 هزار نفر از شاکیان تعین تکلیف شده و پرونده دیگر شکات درحال رسیدگی است، حدود 70 میلیارد تومان از اموال متهمان به تازگی کشف شده است.


حجت الاسلام اژه ای با اشاره به پرونده آقای خاوری و آیا تغییر دولت کشور کانادا کمکی به حل پرونده وی کرده است یا خیر، گفت: تغییری ایجاد نشده است و وی را هنوز تحویل نداده اند، اگر این فرد در کشور حاضر می شد به نفعش بود و باید بداند که افرادی اتهاماتشان در حد آقای خاوری بوده و در حال حاضر مشکلاتشان رفع شده است.

 

وی در پاسخ به سوالی در مورد پرونده کرسنت، تصریح کرد: این پرونده نهایتا منجر به حکم شد و افرادی که متهم بودند اعتراض کردند و دیوان عدالت حکم را مشمول مرور زمان دانست و پرونده را بست، مدعی العموم در خواست اعمال ماده 478 را بیان داشت و رای شعبه بیست دیوان نقض شده و از بین رفت،  حکم محکومیت دادگاه باید اعمال می شد و در مورد این حکم درخواست ماده 478 شد و موضوع در حال رسیدگی است.


حجت الاسلام اژه ای افزود: پرونده حکم قطعی دارد و درخواست بررسی فوق العاده داده شده که موضوع در حال رسیدگی است.

 

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به آخرین پرونده شرکت پدیده شاندیز، گفت: بنا داشتیم تا زمانی که ممکن است خلاف های این پروژه رفع شده و یک فعالیت اقتصادی از بین نرود، جلوی تبلیغات این شرکت گرفته شد و با اقدام کاذب دلالان نیز مقابله شد، متهم پروژه درخواست تسهیلات کرد که پروژه ادامه یابد و در حال حاضر افراد حقیقی و حقوق اعلام آمادی کردند که نقدینگی وارد پروژه کنند.

 

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی پیرامون موضوع کمبود تعداد قضات در کشور و برنامه قوه قضاییه، گفت: یکی از گلایه های مردم زمان طولانی رسیدگی به پرونده ها است، این مشکل به دلیل کمبود قاضی و کارمند است، یکی از مشکلات قوه قضاییه که در برنامه پنجم دیده شد این بود که 4 هزار قاضی استخدام شوند.

 

وی افزود: تا پایان برنامه پنجم این تعداد استخدام شدند و هر قاضی نیاز به 3 کارمند اداری دارد، بر این اساس 12 هزار نفر کارمند نیاز داریم که با جذب 6 هزار نفر موافقت شد ولی بودجه آن محقق نشد، اما در سال جاری افرادی هستند که بازنشسته شده اند، چنانچه در برنامه ششم حداقل به اندازه برنامه پنجم نیز اجازه دهند باز هم دچار مشکل خواهیم شد که در نهایت مردم دچار مشکل خواهند شد.

 

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به  طرح تصویب شده در مجلس در مورد جرم سیاسی، گفت: اصل موضوع در قانون اساسی آمده است و تعریف های مختلفی در این مورد وجود دارد، هر طرحی که در مجلس مطرح شود به قوه قضاییه مربوط باشد از سوی دستگاه قضاء نظراتی مطرح می شود.

 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد ادعای اخیر آمریکایی ها مبنی بر اینکه فرد پنجمی در قضیه تبادل زندانیان وجود دارد، گفت: براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی چهار نفر از افرادی که دو تابعیتی بودند آزاد شدند و نفر دیگری نیز در اینجا بازداشت بوده که ارتباطی با آن مصوبه ندارد و پرونده مسیر خود را طی می کند، این فرد آزاد بوده و به مبادله ربطی ندارد.


حجت الاسلام اژه ای با اشاره به پرونده آقای بابک زنجانی، گفت: متهم چون حرف زیاد زده و عمل نکرده نمی توانیم بگوییم سخن اخیرش برای واریز صحیح است یا خیر، شماره حساب به وی داده شده و اگر بتواند این کار را انجام دهد به نفعش خواهد بود و در هر صورت پرونده به زودی به اتمام خواهد رسید./811/201/ب1

ارسال نظرات