۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۳۱۸۱۹۸
به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس؛

نشست علمی «ارزیابی مجازات‌ها در قانون مبارزه با مواد مخدر» برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی «ارزیابی مجازات‌ها در قانون مبارزه با مواد مخدر» به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس روز چهارشنبه در تالار شهید مطهری پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
مرکز تحقيقات اسلامي مجلس

به گزارش خبرگزاری رسا، بر اساس این گزارش، در این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین محمود طالبی معاون دادستان و سرپرست دادسرای انقلاب قم، دکتر محمدعلی حاجی ده‌آبادی عضو هیأت علمی دانشگاه قم، دکتر سید محمود میرخلیلی عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران و حسینعلی بای مدیر گروه فقه و حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس سخنرانی خواهند کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی جورکویه، مدیر هسته فقه جزای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز دبیری علمی این نشست را برعهده دارند.

 

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در تشریح اهمیت این نشست علمی گفت: قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب3/8/1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام که دو بار در سال‌های 1376 و 1389 مورد اصلاح قرار گرفته، همانند سایر قوانین نیازمند ارزیابی و بررسی است تا اصلاحات لازم جهت روزآمد و کارآمدتر شدن ضمانت اجراها در صورت لزوم صورت گیرد. این ارزیابی آن زمان اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد که موقعیت حساس کشور ما در مسیر ترانزیت مواد مخدر مورد توجه قرار گیرد.

 

دکتر سید احمد حبیب‌نژاد با اشاره به اینکه در عرصه مبارزه با مواد مخدر باید به راهکارهای کیفری و غیر کیفری توجه نمود، افزود: به‌نظر می‌رسد در مرحله اول باید اقدامات کیفری در راستای مبارزه با مواد مخدر، به‌خصوص راهکارهای مبارزه با گسترش مواد مخدر همچون قاچاق مواد مخدر مورد ارزیابی قرار گرفته و مؤثرترین راهکارها در این راستا مورد توجه قرار گیرد.

 

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: در همین راستا در ماده 22 لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه هم بازنگری در عناوین مجرمانه و مجازات‌های مربوط به مواد مخدر پیش‌بینی شده است.

 

دکتر حبیب نژاد در تبیین سیاست‌هایی که در این عرضه لازم به تغییر است، خاطرنشان کرد: طبیعتاً یکی از سیاست‌هایی که در اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر باید مدنظر قرار گیرد، تفکیک میان قاچاقچیان عمده مواد مخدر و فروشندگان، توزیع‌کنندگان یا حاملان در سطح کمتر است به همین دلیل نوع برخورد کیفری با این دو دسته باید متفاوت باشد؛ امری که به‌نظر می‌رسد به اندازه کافی در قانون فعلی مورد توجه قرار نگرفته است.

 

وی با اشاره به جلسات مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با حضور قضات مجرب و اساتید و کارشناسان این حوزه گفت: نشست حاضر نیز با هدف ارائه نتایج این جلسات و ارزیابی راهکارهای پیشنهادی در راستای اصلاح قانون مزبور صورت می‌گیرد.

 

گفتنی است، در برگزاری این نشست علمی مرکز تبادلات علمی – پژوهشی حوزه علمیه قم و دانشگاه تهران و انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه همکاری دارند./875/102/ب2

 

منبع: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و انجمن حقوق و قضای اسلامی

ارسال نظرات