۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۳۲۲۴۷۴
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تشریح کرد؛

جایگاه باستانی عید نوروز در فرهنگ اهل بیت

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امامان معصوم(ع) که از رویدادهای گذشته و آینده تاریخ ایران و جهان باخبر هستند، عید نوروز را همراه با این رویدادهای بزرگ تاریخی می‌دانسته و به مسلمانان و پیروان اهل بیت(ع) معرفی کرده‌اند.
حجت الاسلام جواهريف عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي

حجت الاسلام محمدرضا جواهری، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با تبریک فرارسیدن ایام باستانی نوروز گفت: اسلام با هیچ یک از آدب و رسوم ایران باستان تعارضی ندارد و مخالفتی در این زمینه صورت نگرفته است، حتی بنا به لوازم و آثار مثبت و سازنده درون فرهنگ اسلامی جایگاه ویژه ای را دارد.


وی ادامه داد: یکی از این مراسم ها عید نوروز بوده و امامان معصوم(ع) که از رویدادهای گذشته و آینده تاریخ ایران و جهان باخبراند، عید نوروز را همراه با این رویدادهای بزرگ تاریخی می دانسته و به مسلمانان و پیروان اهل بیت(ع) معرفی کرده‌اند.


عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که در فرهنگ اسلامی علوی احوال پرسی، دید و بازدید، صله رحم،  نشاط، سرور و شادی، تبریک گویی و رهاکردن کینه ها جایگاه ویژه ای دارد، خاطرنشان کرد:  برطرف کردن دشمنی ها، تبدیل قهرها به آشتی، اطعام یکدیگر، جشن، سرسبزی و رشد، دست دادن و مصافحه، معانقه و دیده بوسی، خوشحال نمودن افراد، از بین بردن غم و غصه ها، دستگیری از ضعیفان، پرکردن شکم گرسنگان، هدیه و عیدی دادن و گرفتن،  همه و همه در هر روز خوب و زیباست و همواره سفارش شده است.


حجت الاسلام جواهری در پایان نوروز ایرانیان را روز ارزشمندی در تاریخ بشریت خواند و تأکید کرد: بدون شک نوروز ایامی ماندگار در دنیاست و گزینش این روز برای عید اصلی در طول سال، نشان دهنده هوشیاری و تدبیر درست ایرانیان است./864/303/ب2

ارسال نظرات