۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۳۲۳۳۸۴
امام جمعه بابل:

هفدهمین سالگرد ارتحال آیت الله روحانی در بابل برگزار می شود

خبرگزاری رسا - امام جمعه بابل با اعلام خبر برگزاری سالگرد ارتحال نماینده فقید ولی فقیه در مازندران، گفت: هفدهمین سالگرد ارتحال آیت الله هادی روحانی همزمان با سالروز شهادت امام هادی(ع) در بابل برگزار می شود.
مرحوم آيت‌الله هادي روحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل عصر امروز در جلسه ستاد برگزاری سالگرد ارتحال آیت‌الله روحانی در مدرسه علمیه خاتم الانبیای بابل، گفت: هفدهمین سالگرد ارتحال آیت الله هادی روحانی، نماینده فقید ولی فقیه در مازندران دوشنبه 23 فروردین همزمان با سالگرد شهادت امام هادی با سخنرانی آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی برگزار می شود.

 

وی افزود: زندگی زاهدانه همراه با مبارزه در خط ولایت و تبعیت محض از ولایت از ویژگی های برجسته آیت الله هادی روحانی محسوب می شود.

 

تولیت مدارس علمیه خاتم الانبیا(ص) و الزهرای بابل با اشاره به جملاتی از امام راحل و مقام معظم رهبری درباره آیت الله روحانی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله هادی روحانی مورد تأیید و اطمینان امام راحل و مقام معظم رهبری بود و مقام معظم رهبری از ایشان به عنوان مشعل فروزان خطه شمال نام بردند.

 

وی ادامه داد: هنوز پس از گذشت 17 سال از عروج مرحوم آیت الله روحانی نام و یاد آن مرحوم در جای جای خطه شمال باقی است و طلاب و روحانیت مازندران همچنان ایشان را الگوی خود می دانند.

 
حجت الاسلام روحانی به گوشه ای از مبارزات نماینده فقید ولی فقیه در مازندران قبل از انقلاب اشاره و تصریح کرد: مرحوم آیت الله روحانی  به عنوان یکی از شاگردان برجسته امام راحل، از سال 1342 خط مبارزه با رژیم طاغوت را در شمال کشور هدایت می کرد و تمام موضع‌گیری سیاسی آیت الله روحانی بر مبنای ایمان خالصانه الهی و باورهای دینی نشأت می‌گرفت.

 

وی با اشاره به ساده زیستی و زندگی زاهدانه آیت الله روحانی(ره) در قبل و بعد از انقلاب، اظهار داشت: سبک زندگی این عالم ربانی بر اساس بر مبانی دینی و الگو گرفته از اولیای الهی بود و مهم‌ترین جلوه آن را در زندگی زاهدانه و ساده آن مرحوم و همسطح با زندگی طبقات ضعیف جامعه می توان دریافت.

 

امام جمعه بابل شجاعت و حق گویی آن مرحوم را مثال زدنی دانست و گفت: در سالهای قبل از انقلاب که هیچ کس جرات انتقاد از شاه را نداشت ایشان با منبر های آتشین خود، رهبر جبهه مبارزه با طاغوت در شمال کشور بود و دستگیری های متعدد ایشان توسط ساواک نتوانست ایشان را از این راه منصرف نماید.

 

وی افزود: مرحوم آیت الله روحانی در عرصه مدارس علمیه خدمات شایانی را به فقه شیعه در مازندران انجام داد که از جمله این برکات تربیت هزاران طلبه و روحانی در مدارس تحت مدیریت ایشان بود.

 

گفتنی است، آیت الله شیخ هادی روحانی در سال 1302 هجری شمسی در خانه باصفای دوست محمد در سالروز میلاد با سعادت امام هادی(ع)به دنیا آمد و نام ایشان را «هادی» نهادند.


پدر ایشان معمم خوشنام، اهل منبر، واعظ و ذاکر اهل بیت بود و علاوه بر آن به شغل کشاورزی اشتغال داشت اما در سن پنج سالگی هادی را تنها گذاشت و دار فانی را وداع گفت.

 

وی در سن هفت سالگی به مکتب و همچنین مدرسه کلاسیک آن زمان رفت و در سال 1320 به سبب علاقه وافری که به تحصیل علوم دینی داشت در سن 18 سالگی مشغول به تحصیل علوم دینی در بابل شد ولی چندی برای ادامه تحصیل حوزه علمیه قم را برگزید و در نزد اساتیدی مانند ادیب نیشابور امام موسی صدر، آیت الله حاج میرزا احمد مدرس، استاد میرزا جواد آقاتهرانی، شهاب‌الدین مرعشی‌نجفی و آیت‌الله‌العظمی بروجردی و حضرت امام خمینی (ره) کسب فیض کرد.


ایشان به عنوان شاگرد برجسته امام راحل، از پیشگامان مبارزه با طاغوت در شمال کشور محسوب می شد و بارها توسط ساواک دستگیر و مورد شکنجه قرار گرفت. ایشان پس از انقلاب به عنوان نماینده امام راحل در مازندران منصوب شد و نختسین نماز جمعه را در شمال کشور با جکم حضرت امام در آبان 1358اقامه کرد.


آن مرحوم پس از رحلت امام راحل، از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نمانیده ایشان در مازندران منصوب شد و جملات یگانه و منحصر به فردی از مقام معظم رهبری در خصوص آیت الله روحانی وجود دارد که نشان دهنده میزان علاقه و جایگاه این عالم ربانی است.


احیای مدارس علمیه و تربیت هزاران طلبه و روحانی و بنیان گذاری یکی از بزرگترین کتابخانه های شمال کشور از جمله خدمات برجسته آن مرحوم بود. ایشان سرانجام در سال 1378 در سالروز شهادت امام هادی(ع) به علت  طی  یک دوره بیماری دیده از جهان فرو بست./1313/202/ب2

ارسال نظرات