۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۳۲۴۲۹۸

بررسی موانع پیش روی آتش بس در یمن از سوی روزنامه رأی الیوم

خبرگزاری رسا ـ روزنامه 'رای الیوم' نوشت: احتمال موفقیت آتش بس جدید در یمن بسیار بیشتر از آتش بس های مشابه در گذشته است، اما این آتش بس با چندین مانع رو به روست که امکان موفقیت آن را در هاله ای از ابهام قرار می دهد.
يمن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در مطلب رأی الیوم امده است: به لحاظ نظری آتش بس فراگیر در یمن که نیمه شب یکشنبه آغاز شد، احتمالا بستر را برای مذاکرات میان طرف های درگیر که قرار است 18 ماه آوریل جاری(30 فروردین) با نظارت سازمان ملل در کویت برگزار شود، مهیا کند.


این آتش بس تقریبا از این منظر که گروه های تندرو را مستثنی کرد با توافق آتش بس در سوریه که سه هفته پیش برقرار شد، شباهت دارد، با این تفاوت که توافق آتش بس در سوریه با نظارت آمریکا و روسیه برقرار شد، امری که فرصت موفقیت آن را تقویت کرد و همه طرف ها به آن پایبند شدند، اما این وضعیت درباره توافق آتش بس در یمن وجود ندارد.


احتمال موفقیت این آتش بس در مقایسه با آتش بس های نقض شده گذشته بیشتر است، به ویژه که هم اکنون مذاکرات موازی عربستان و جنبش انصار الله در ریاض برگزار می شود؛ مذاکراتی که منجر به توافق آتش بس در مرزهای یمن و عربستان شد.


اما تجربه ثابت کرده که باید با این گونه توافق های شکننده محتاطانه برخورد کنیم، زیرا پرونده یمن بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که بسیاری تصور می کنند.


سه عامل امکان موفقیت آمیز بودن آتش بس جدید را دچار تردید می کند:


نخست: به حاشیه راندن نقش حزب کنگره مردمی که 'علی عبدالله صالح' رییس جمهوری سابق یمن ریاست آن را به عهده دارد و نیز دور کردنش از دایره تفاهم های انصارالله - سعودی.


دوم: مخالفت 'خالد بحاح' معاون و نخست وزیر سابق 'عبدربه منصور هادی' رییس جمهوری مسعفی و فراری یمن با دستور برکناری اش از دو پستی که در اختیار داشت و تاکید بر غیرمشروع بودن این دستور و حمایت برخی از قدرت های منطقه ای از بحاح؛ امری که باعث شد، مشروعیت هادی متزلزل شده و اختلافاتی در ائتلاف حمله به یمن که به سرکردگی عربستان سعودی انجام شده ایجاد شود.


سوم: پایبند نبودن گروه های تروریستی القاعده و داعش و دیگر گروه های تندرو به آتش بس؛ این نیروها قدرت نظامی زیادی در استان های جنوب یمن مانند عدن، ابین، حضرت موت و ضالع دارند و این امر باعث می شود که فرصت های موفقیت آتش بس کمتر شود.


چه بسا برخی این مساله را مطرح کنند که تفاهم عربستان با انصارالله ادعاهای ریاض درباره این که این گروه نمی تواند به طور مستقل تصمیم بگیرد و هر توافق آتش بسی را بدون چراغ سبز دیگران امضا نمی کند را باطل می کند.

 

این مساله تا حدود زیادی درست و تاکیدی بر این است که عربستان از مواضع سابق خود عقب نشینی کرده است.


عربستان به دنبال راه خروج از جنگ در یمن است، آن هم پس از انتقادهای بین المللی و منطقه ای سختی که بر این کشور وارد شد و خسارت های مادی و انسانی سنگینی که برایش به بار آورد.


عربستان همچنین به دنبال آن است که به جنگ نیابتی همانند آن چه در سوریه و عراق انجام می دهد، روی آورد؛ شاید اظهارات چند روز پیش احمد عسیری سخنگوی عملیات توفان قاطعیت درباره این که پایان عملیات نظامی در یمن نزدیک است، بهترین دلیل برای این امر است./982/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات