۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۴۲۴۶۳۸

بازجویی کمیته ضد شکنجه سازمان ملل از رژیم صهیونیستی

کمیتۀ ضد شکنجۀ سازمان ملل متحد از رژیم اشغالگر به دلیل سیاست‌های این رژیم در شکنجۀ زندانیان فلسطینی، بازجویی می‌کند.
فلسطین

به گزارش خبرگزاری رسا، قرار است مقامات رژیم صهیونیستی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (14 و 15 اردیبهشت) در جریان فرآیندِ معمول این نهاد جهانی برای پاسخگویی در قبال سیاست‌هایشان در شکنجۀ زندانیان به این کمیته بروند.

 

رژیم تل‌آویو کنوانسیون 1991 منع شکنجۀ سازمان ملل متحد را امضاء کرده است.

 

به گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم پست قرار است این کمیته دربارۀ شرایط زندانیان فلسطینی از جمله افرادی که زیر سن قانونی بازداشت می‌شوند از مقامات اسرائیلی سؤال کنند.

 

تخریب خانه‌‌های فلسطینیان، خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌‎ها و نحوه رسیدگی اسرائیل به شکایات مربوط به وقوع شکنجه از دیگر موضوعاتی است که مقامات این رژیم باید در قبال آن‌ها پاسخگو باشند.

 

براساس این گزارش مقامات صهیونیستی احتمالاً در مواجهه با کمیتۀ ضد شکنجه، ادعا خواهند کرد که کرانۀ باختری در حوزۀ قضائی این کمیته نیست چون این منطقه تحت کنترل نظامی اسرائیل قرار دارد، نه «کنترل کامل» این رژیم.

 

این در حالی است که کمیتۀ ضد شکنجه در گزارشِ سال 2012 میلادی خود این ادعای اسرائیل را رد و اعلام کرده بود این رژیم موظف است قوانین کنوانسیون را در همۀ مناطقی که «به لحاظ قانونی یا عملاً تحت کنترل خود دارد»، رعایت کند.

 

در این گزارش آمده بود که نظامیان رژیم اسرائیل «بارها وارد کرانۀ باختری و غزه شده و بر این مناطق مسلط شده‎اند».

 

شصت و هشت سال پیش در 15 مه 1948 (26 اردیبهشت 1327) رژیم اسرائیل موجودیت خود را پس از یک عملیات نظامی تمام عیار در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اعلام کرد. مناطق تحت اشغال این رژیم شامل مزارع شبعای لبنان و بلندی‌های جولان در سوریه می‌شود.

 

اسرائیل در سال 1967 سرزمین‌های فلسطینی در کرانۀ باختری و نوار غزه را اشغال کرد. این رژیم سپس در حرکتی که هرگز از سوی جامعۀ بین‌المللی به رسمیت شناخته نشد، کرانۀ باختری و شرق قدس را ضمیمۀ سرزمین‌های اشغالی کرد.

 

رژیم تل‌آویو در سال 2005 میلادی از غزه خارج شد، اما این منطقه را با محاصره‌ای فلج‌کننده و حملات متعدد و مرگبار خود روبرو کرده است./982/ب103/د

ارسال نظرات