۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۴۳۴۱۰۳
آیت الله ‌آل‌هاشم:

ظرفیت پذیرش حوزه های علمیه افزایش یابد

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به کمبود روحانی و مبلغ دینی در مناطق شهری و روستایی استان آذربایجان‌شرقی گفت: افزایش ظرفیت پذیرش حوزه های علمیه و بازگشت علمای بومی از قم ضرورت دارد.
آیت الله آل هاشم

آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با تأکید بر احیای جایگاه حقیقی حوزه علمیه آذربایجان اظهار داشت: هم اکنون در استان با کمبود روحانی مواجه هستیم که ضرورت افزایش ظرفیت و پذیرش طلبه در حوزه‌های علمیه بیش از گذشته احساس می‌شود.


وی با تأکید بر رسالت حوزه‌های علمیه در تربیت مبلغان توانمند و آگاه به زمان تصریح کرد: هنوز اقدام قابل توجهی در خصوص مساله تمرکز زدایی از حوزه علمیه قم صورت نگرفته و این در حالی است که بازگشت به وطن، هجرت و تبلیغ از مسائل اصلی یک روحانی محسوب می شود.


امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر این‌که رسالت اصلی یک روحانی تبلیغ مبانی دینی است، افزود: هم اکنون موضوع کمبود روحانی در شهرها و روستاها جدی است، این در حالیست که تعدادی از طلاب آذربایجانی یا در قم ساکن هستند و یا به جای تبلیغ، به دنبال کار اداری هستند.


آیت الله آل‌هاشم با بیان این‌که بسیاری از مناطق شهری و روستایی در استان هیچ‌گاه از حضور معنوی و معرفت‌بخش یک روحانی حوزوی بهره مند نبوده اند، ادامه داد: عدم چاره اندیشی جدی نسبت به مساله کمبود روحانی و مبلغ در منطقه آذربایجان، در دراز مدت آثاری سوء فرهنگی و عقیدتی بر جای خواهد گذاشت.


وی با تاکید بر افزایش ظرفیت پذیرش حوزه های علمیه و تاسیس مداری علمیه جدید در استان تصریح کرد: انتظار می رود، خانواده ها آذربایجانی فرزندان نخبه و مستعد خود را برای فراگیری علوم دینی راهی حوزه های علمیه کنند، امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه نیازمند روحانی فاضل و مهذب است.


امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اعزام روحانیان غیربومی به استان در ماه های تبلیغی خاطرنشان کرد: روحانیان اعزامی به جهت عدم آشنایی با زبان و فرهنگ بومی منطقه از اقبال و موفقیت کمتری نسبت به مبلغان بومی برخوردارند. ضمن این‌که عدم بهره‌مندی از روحانیان در بسیاری از مناطق زمینه را برای خرافه گرایی فراهم می کند.


وی با بیان این‌که حضور معنوی و تأثیرگذار روحانیان در مجالس مذهبی برکات بسیاری به همراه دارد، گفت: تعدادی از روستاهای استان در مناطق دورافتاده وجود دارد که بارها درخواست روحانی مستقر داشته‌اند، ضمن این‌که در برخی مناطق نیز خانه های عالم خالی از حضور روحانی است./935/302/ب3

 

ارسال نظرات