۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۴۳۵۵۷۶
امام جمعه بجنورد:

بی‌عفتی جامعه اسلامی را مسموم و بیمار می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان این‌که عفت زمینه‌ساز نزول رحمت و مغفرت الهی است، گفت: از طرف دیگر بی‌عفتی مسمومیت آورده و کل جامعه اسلامی را مسموم و بیمار می‌کند.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، عصر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که با شرکت مردم مؤمن و روزه‌دار مرکز خراسان شمالی در محل مسجد انقلاب بجنورد برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از موجبات نزول رحمت الهی، رعایت عفت است، افزود: یکی از صفاتی که در قرآن و روایات بسیار بر آن تأکید شده و اگر انسان -چه زن و چه مرد- این صفت را داشته باشد رحمت خدا را به سمت خود می‌کشاند، صفت زیبای عفت است.

 

وی با بیان اینکه عفت هم برای مرد و هم برای زن یک ارزش مهم و اساسی است، اضافه کرد: عفت به معنای کنترل و معتدل کردن است که شامل عفت در کلام و زبان، شکم، شهوت، غضب و غیره می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه عفت در شهوت به معنای کنترل قدرت شهوت است، ادامه داد: عفت در این زمینه یعنی نه شهوت را سرکوب کرده و نه آن را رها کنیم بلکه این قوه را در چهارچوب شریعت قرار دهیم.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کسی که شهوت را رها کرده، اهل فسق و فجور شده و گناه زندگی او را تباه کرده است و کسی که شهوت خود را سرکوب می‌کند هر دو مورد مذمت هستند.

 

وی با بیان اینکه خداوند امر کرده از حلال استفاده کنیم و گرفتار حرام نشویم، اضافه کرد: عفت یعنی تعادل شخصیتی داشتن و دچار افراط و تفریط نشدن که در زمینه‌های مختلف کلام، قوه غضبیه، قوه شهویه و سایر بخش‌ها کاربرد دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: اگر دو قوه غضبیه و شهویه تعادل داشته باشند، قوه ثالثی در ما به نام قوه عدالت ایجاد می‌شود به این معنا که اگر عقل، غضب و شهوت در وجود ما تعادل داشته باشند، قوه عدلیه به وجود می‌آید.

 

به گفته وی اگر غضب را در راه دفاع از ناموس، دین، اعتقادات و کشور استفاده کنیم خوب است اما اگر این غضب انتقام شخصی ما را برانگیخته و مشکل‌ساز شود ناپسند است.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: باید غضب و شهوت را مدیریت کرد و آن‌ها را زیر نظر عقل قرار داد زیرا اگر زیر نظر عقل نباشند بیچاره می‌شویم.

 

وی در ادامه با تأکید بر رعایت عفت در پوشش، با بیان اینکه عفت و پاک‌دامنی زن بسیار مهم است؛ زیرا از دامن زن مرد به معراج می‌رود، ادامه داد: مادران پاک فرزندان صالح و سالم تحویل جامعه می‌دهند ازاین‌رو اولین و مهم‌ترین پایه تربیت، دامن مادران است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: رسول گرامی اسلام فرمود بهشت زیر قدم مادران است؛ زیرا اگر مادران خوب باشند انسان‌های بهشتی تربیت می‌کنند به‌گونه‌ای که شیر پاک، لقمه پاک، اخلاق پاک و ناموس پاک در تربیت فرزند اثرگذار است.

 

قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: عفت زمینه‌ساز نزول رحمت و مغفرت الهی است اما بی‌عفتی‌ها آبرو برده و زندگی را تلخ و بدعاقبت می‌کند.

 

به گفته وی همان‌طور که عفت جامعه را بیمه کرده و از آلوده شدن به گناه پیشگیری می‌کند در طرف مقابل بی‌عفتی نیز مسمومیت آورده و کل جامعه اسلامی را مسموم و بیمار می‌کند./202/9314/ب1

ارسال نظرات