۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۴۴۲۱۱۶

همایش مشروطه‌شناسی در تبریز برگزار شد

مراسم نکوداشت یکصد و دهمین سالگرد صدور فرمان مشروطیت در تبریز با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه تاریخ معاصر در خانه مشروطه تبریز برگزار شد.
خانه مشروطه در تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، رحیم شهرتی فر، فرماندار تبریز امروز در مراسم نکوداشت صد و دهمین سالگرد صدور فرمان مشروطیت که در خانه مشروطه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: در تاریخ ملت ها روزهایی وجود دارد که می درخشد و مشروطه برای ایران و تبریز تا ابد درخشان و روشن خواهد بود.


شهرتی فر با اشاره به اهمیت فعالیت پژوهشگران حوزه مشروطه خاطرنشان کرد: فعالیت مشروطه پژوهان از ارزش و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است آن ها خدمت بزرگی به فرهنگ این مرز و بوم می کنند و از این رو از فعالیت آن ها کمال قدردانی را دارم.


وی ادامه داد: مردم آذربایجان همواره مردمی با درک اجتماعی و سیاسی بالا بوده اند و قبل از انقلاب مشروطیت درخواست های اجتماعی زیادی داشته اند کتاب یک کلمه مشیرالدوله که 36 سال قبل از انقلاب مشروطه نوشته شده بود گواه این مدعا است.


فرماندار تبریز با تشریح نقش مردم آذربایجان به ویژه تبریز در صدور فرمان مشروطیت یادآور شد: این سران مشروطه تبریز بودند که شاه قاجار را مجبور به قبول مشروطه کردند، تاریخ ایران بسیاری از موفقیت هایش را مدیون تبریزی ها است.


همچنین مرتضی آبدار، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در سخنانی اظهار داشت: تبریز همیشه قهرمان در تاریخ پر افتخار خود روزهای پرفراز و نشیبی را سپری کرده است، اشک ها و لبخندهای بسیاری را به خود دیده است.


وی با بیان این‌که واقعه مشروطه برای تبریز لبخندی شیرین و دلنشین بود از پس مرارت های روزگار، روزگاری که وطن جز انتظار و استقامت علاج دیگری نداشت گفت: تبریز همواره دیار حماسه سازانی بوده است که جان و تن در مسیر اعتلای سپر کرده اند و هرجا حماسه ای از حضور بوده نشانه ای از مردم این دیار همچون ستاره ای درخشیده است.


آبدار اظهار کرد: حافظه تاریخی این سرزمین و مردمانش روشن به نور افتخار مشروطه، 29 بهمن و دفاع مقدس به حماشه حضور ستارخان ها و باقرخان ها، باکری ها و شفیع زاده هاست؛ رسالت سازمان در توسعه تاریخ و فرهنگ ایران زمین، پرداختی در خور و شأن انقلاب بزرگ مشروطه در تاریخ ان سرزمین، هویت کهن مردم آذربایجان را بازیابی کند.


همچنین علی محمدی، رئیس بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در سخنانی با تأکید بر مشارکت عموم نویسنده ها، شاعران، عالمان، ناشران، هنرمندان در برنامه های بنیاد، گفت: امیدواریم با حمایتهای مسؤولان بتوانیم کتابخانه تخصصی مشروطه را ایجاد و کنگره ملی مشروطه را سال جاری در تبریز برگزار کنیم./202/935/ب1

ارسال نظرات