۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۴۴۳۲۲۶
حجت‌الاسلام محمدی:

توبه پاک‌کننده عنوان گناه است نه حقوق آن

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه توبه فقط عنوان گناه را در کارنامه اعمال انسان پاک می‌کند، گفت: اگر بنده در ساحت حقوق الهی توبه کند گناه ترک واجب و یا انجام حرام از نامه عمل وی برداشته می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضا محمدی، امروز در نشست تخصصی تفسیر نهج‌البلاغه که در ضلع غربی شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تشریح خطبه 227 نهج‌البلاغه حضرت امیرمؤمنان علی(ع) پرداخت و گفت: در فراز اول این خطبه امام علی(ع) می‌فرماید«فَاعْمَلُوا وَ اَنْتُمْ فى نَفَسِ الْبَقاءِ، وَالصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ، وَالتَّوْبَةُ مَبْسُوطَةٌ، وَالْمُدْبِرُ يُدْعى، وَالْمُسىءُ يُرْجى. قَبْلَ اَنْ يَخْمُدَ الْعَمَلُ، وَيَنْقَطِعَ الْمَهَلُ، وَ يَنْقَضِىَ الاَْجَلُ، وَ يُسَدَّ بابُ التَّوْبَةِ، وَ تَصْعَدَ الْمَلائِكَةُ. فَاَخَذَ امْرُؤٌ مِنْ نَفْسِهِ لِنَفْسِهِ، وَ اَخَذَ مِنْ حَىٍّ لِمَيِّت، وَ مِنْ فان لِباق، وَ مِنْ ذاهِب لِدائِم؛ یعنی اكنون كه در عرصه گاه حيات هستيد عمل كنيد تا پرونده‌ها گشوده و راه توبه باز و روی‌گردان از حق به‌حق دعوت می‌شود و عاصى را اميد می‌دهند، پيش از آنكه چراغ عمل خاموش گردد و مهلت از دست برود و مدّت عمر سر آيد و راه توبه بسته شود و فرشتگان نامه‌ها را بسته به آسمان روند. انسان بايد از همه قدرت خود براى خود و از حيات براى مرگ و از امور فانى براى حيات باقى و از آنچه از دست می‌رود براى جاى ابدى توشه برگيرد.»

کارشناس برنامه‌های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره اینکه توبه تا ابتدای لحظه احتضار برای تمام بندگان امکان‌پذیر است، اظهار کرد: با توجه به معنای لغوی توبه که در آن تا حدی معنای برگشت موردنظر است بررسی اینکه آیا در حین احتضار توبه امکان‌پذیر است تقریباً تمام اهل علم را به ساحت پژوهش فراخوانده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه اساس گناه از منظر دین دو وجه مستقل دارد، گفت: در تفسیر ابعاد توبه آمده است هیچ گناهی نیست که با توبه مورد بخشش خداوند متعال قرار نگیرد؛ بر این اساس حتی شرک در توبه از سوی خداوند متعال مورد بخشش قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه به تشریح تفاوت ماهوی توبه و حقوق در بیان دین پرداخت و گفت: توبه‌ حقوق را ادا نمی‌کند بلکه گناه را پاک می‌کند این در حالی است که برخی متصورند که توبه ‌حق‌الناس را پاک نمی‌کند بلکه حق‌الله را پاک می‌کند؛ بنابراین بر اساس تشریح شرع مقدس این موضوع حقیقت ندارد و اساساً غلط است.

کارشناس برنامه‌های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه توبه فقط عنوان گناه را در کارنامه اعمال انسان پاک می‌کند، گفت: اگر بنده در ساحت حقوق الهی توبه کند گناه ترک واجب و یا انجام حرام از نامه عمل وی برداشته می‌شود این در حالی است که باید واجبات ترک شده از سوی بنده توبه‌کننده قضا شود.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه توبه در حقوق تأثیری نمی‌گذارد گفت: به‌عنوان‌مثال اگر کسی مبتلابه گناه و جرم دزدی بوده است توبه کند نام او از لیست دزدها جامعه اسلامی در محضر خداوند متعال حذف می‌شود این در حالی است که حقوق مردم و خداوند بر عهده وی باقی‌مانده است.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه  گناه نوعی پشت به جبهه و حزب خدا کردن است، اظهار کرد: اساس توبه برای جذب مؤمنانی است که با فتنه شیطان حق برای آنان مشتبه شده است بر این اساس توبه پاک‌کننده گناهان است و اگر فرد در حین انجام گناه حقوقی بر عهده وی باشد شرع مقدس دستور  به پرداخت و انجام آن را صادر فرموده است./837/پ202/ی

 

 

ارسال نظرات