۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۴۴۸۶۲۱
مسؤول اداره هادیان سیاسی سازمان بسیج:

هدف ورود آمریکا به منطقه تجزیه آسیای غربی بود

مسؤول اداره هادیان سیاسی سازمان بسیج با بیان اینکه هدف ورود آمریکا به منطقه تجزیه آسیای غربی بود، گفت: آمریکاییها از چینش جغرافیایی ظرفیتهای قدرت در جهان اسلام مانند کشورهای عربستان، ترکیه، ایران، سوریه و سایر کشورها راضی نبودند زیرا این چینش را متأثر از ایده انگلیس در روابط بین الملل می‌دانستند.
پور قیومی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ایوب پور قیومی، مسؤول اداره هادیان سیاسی سازمان بسیج، امروز در همایش بزرگ هادیان سیاسی بسیج که در حسینیه فاطمه الزهرا(س) شهرری برگزار شد، با اشاره به مسایل و تحولات منطقه، گفت: آمریکایی‌ها از سال 2001 با شعار مبارزه با تروریسم وارد منطقه شدند.

وی افزود: نخست در افغانستان مداخله نظامی کردند سپس در 2003 با هدف طرح خاورمیانه بزرگ و شعار دموکراسی سازی به عراق وارد شدند.

قیومی با اشاره به دلایل طرح خاورمیانه جدید از سوی آمریکا، بیان داشت:  واقعیت‌های موجود در منطقه اعم از آسیای غرب، شمال قاره آفریقا و خاورمیانه همچنین ماهیتهای حکومتهای هم پیمان در منطقه، آمریکا را به این نتیجه سوق داد که طرح خاورمیانه بزرگ و ایجاد دولت سرمشق را مطرح کند.

مسؤول اداره هادیان سیاسی سازمان بسیج ادامه داد: سپس با طرح خاورمیانه جدید از بحث دموکراسی سازی عدول و ادعای مبارزه با گروههای تندرو را مطرح کردند و در مقابل آنان کشورهای غیر دموکراتیک که در طرح خاورمیانه بزرگ در مقابل آمریکاییها قرار داشتند به سمت مقاومت و مقابله روی آوردند.

وی محور مقاومت را سبب تحول منطقه بیان کرد و گفت: آمریکایی‌ها با ادعای مهار مقاومت به دل تحولات منطقه ورود پیدا کردند و به سوریه که نمونه بارز و مقر اصلی مواجهه با کانون نظام سلطه در منطقه و به تعبیر رهبر معظم انقلاب سگ نگهبان، وارد شدند.

قیومی با بیان اینکه هدف ورود آمریکا به منطقه تجزیه خاورمیانه بود، اظهار داشت: آمریکایی‌ها از چینش جغرافیایی ظرفیت‌های قدرت در جهان اسلام مانند کشورهای عربستان، ترکیه، ایران، سوریه و سایر کشورها راضی نبودند زیرا این چینش را متاثر از ایده انگلیس در روابط بین الملل می‌دانستند و چون امروز آمریکا جای انگلیس را گرفته پس باید خود نقشه جدید را ترسیم کنند و این دلیل طرح تجزیه در این منطقه است.

مسؤول اداره هادیان سیاسی سازمان بسیج با اشاره به منافعی که آمریکا در حمایت از ورود ترکیه به شمال سوریه دنبال می‌کند، عنوان کرد: ابتدا باید توجه داشت که منطقه شمالی سوریه در نواحی ساحلی فرات مقر اصلی و نظامی داعش به شمار می‌رود.

وی افزود: اوضاع ترکیه پس از کودتا بسیار متزلزل و آشفته است و همچنان این نگرانی وجود دارد که مبادا ارتش مجدد کودتا کند به همین دلیل حمله اخیر ترکیه به شمال سوریه از نظر وضعیت داخلی بسیار مهم به شمار می‌رود زیرا ارتش به سبب یک بحران ملی و حفظ آبروی حیثیتی خود مجبور به شرکت در این حمله و گذراندن یک پروسه زمانی در خارج از مرزهای ترکیه بود.

قیومی اضافه کرد: این حمله از نظر خارجی به نفع ترکیه رقم خورد چرا که کودتا چهره دولت ترکیه را در عرصه داخلی و بین‌الملل ضعیف نشان داده بود و این حمله در اصل نمایش اقتدار برای ترکیه محسوب می‌شد افزون بر آن سبب تضعیف کردها و کاهش آسیبها و خطرات احتمالی از سوی آنان بود.

مسؤول اداره هادیان سیاسی سازمان بسیج با بیان اینکه قدرت نظامی در سوریه جواب نخواهد داد، بیان داشت: تنها راه حل مشکل در سوریه شیوه سیاسی است و احتمال می‌رود که تکلیف این مشکلات در پای میز مذاکرات مشخص شود به همین دلیل وجود ترکیه برای آمریکاییها مهم و ارزشمند تلقی می‌شود و آنان حراس جدی از ملحق شدن ترکیه به گروه مقاومت دارند به همین دلیل آمریکا از ترکیه حمایت می‌کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: علائمی از دخالت آمریکایی‌ها و سعودیها در کودتای ترکیه وجود دارد این بازگشت ترکها را به اتحاد منطقه‌ای که قبلا شکل گرفته بود را مشکل‌تر می‌کند./202/813/ب1

ارسال نظرات