۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۴۵۱۷۹۷

مراسم پاسداشت «سیدعلی موسوی گرمارودی» در تهران برگزار شد

بیست و هشتمین شب شاعر با موضوع پاسداشت «سیدعلی موسوی گرمارودی» با حضور جمع کثیری از چهره‌های حوزوی، فرهنگی و هنری در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.
سید علی موسوی گرمارودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخلستان اوج در غروب یکشنبه 4 مهرماه حال و هوایی ادبی به خود گرفته بود، چهره های سرشناس ادبی و فرهنگی کشور، روحانیت معظم، شاعران گرانقدر از اقصی نقاط ایران اسلامی در این مکان جمع شده بودند تا در مراسمی از یک عمر فعالیت فرهنگی و ادبی استاد سید علی موسوی گرمارودی تجلیل و تقدیر کنند.

نکته قابل اهمیت این بود که چهره های فرهنگی و ادبی هر کدام کادویی فرهنگی و با ارزش که برخی تالیفات خودشان بود به رسم ادب و تجلیل به استاد موسوی گرمارودی اهدا می کردند.

با پخش تلاوت آیاتی از کلام وحی و سپس سرود جمهوری اسلامی مراسم پاسداشت استاد سید علی موسوی گرمارودی رسما آغاز شد. استقبال به حدی بود که در همان آغازین لحظات شروع مراسم نخلستان پر از جمعیت شده بود، جمعیتی که به عشق این شاعر آیینی از نقاط مختلف کشورمان خود را رسانده بودند تا در این مراسم شرکت کنند.

نورانی بخش شدن این محفل با حضور روحانیان معظمی بود که از شهر مقدس قم و دیگر شهرهای کشورمان در این مراسم حضور یافته بودند، به ویژه هیأتی از سوی حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده حضرت آیت الله سیستانی، همچنین حضور نماینده ای از سوی حضرت آیت الله سبحانی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی جلالی، حجت الاسلام فلاح زاده و دیگر روحانیان شرکت کننده زینت بخش این مراسم بودند.

حجت الاسلام محمدحسین انصاری نژاد، شاعر حوزوی از جنوب ایران، نخستین سخنران این مراسم در نخلستان اوج بود که خود را از بوشهر به تهران رسانده بود تا بخشی از قصیده بلند خود به نام پگاه گرمارودی را تقدیم استاد موسوی گرمارودی کند.

تقدیر حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی از گرمارودی

حجت الاسلام محمد علی مهدوی راد، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران دوم سخنران این مراسم بود که در ابتدا سخنانش با اشاره به هدایا و پیام حجت الا سلام والمسلمین شهرستانی نماینده  حضرت آیت الله سیستانی اشاره کرد و گفت: در بخشی از این پیام خطاب به آقای گرمارودی آمده که سپاس خدایی را عالمی مومن، مترجمی امین و صالح و شاعری متعهد  و گرانقدر از تبار دعبل ها که فریادگر اندیشه علوی بودند هستید.

http://8pic.ir/images/925ntgr4yoe7e3colgt3.jpg

حجت الاسلام مهدوی راد در ادامه موسوی گرمارودی را به تعبیر قرآن «ذوالعین» دانست و گفت: ایشان هم دارای قدرت تفکر و خلاقیت در حوزه های مختلف و هم از نظر شخصیتی شکوهمند و نستوه هستند.

وی ادامه داد: آنهایی که در روزگار داغ و درفش، سیاه و تاریک حق می گفتند و بر پای حق گفتن و حقیقت را  نشر دادن به سیاه چال می رفتند اما با دلی پاک و ذهنی بصیر بر عهد خود ایستادند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: در ادبیات دوران جاهلیت می خوانیم که در روزگار نزول قرآن بلاغت و فصاحت اعراب به شکلی بود که هر گاه اراده می کردند می توانستند هر مفهومی را به قالب شعر بیاورند تا جایی که وقتی می خواستند بگویند امری فراگیر شده است عنوان می کردند که تبدیل به شعر شده است.

مهدوی راد ابراز داشت: حق و معیارهای حق در قالب شعر را نمی توان از جامعه گرفت، و مقام معظم رهبری نیز در مناسبتی فرمودند هر اندیشه، مکتب و فکری اگر توانست در قالب هنر خود را نشان دهد هرگز نمی توان آن را از تاریخ حذف کرد.

ادامه بخش این مراسم با سخنان کوتاه حجت الاسلام سید محمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات بود که کادو به دست در جایگاه حاضر شد و خطاب به موسوی گرمارودی گفت: ما قدردان نعمت وجود شما هستیم و خوشحالیم بزرگانی از اهل معرفت شما را درک و این مراسم بزرگداشت را برگزار کرده اند.

دعایی افزود: امروز این جمع را کماً و کیفاً خیلی فراتر می دانم، بزرگانی که آثار زیادی به شما تقدیم کردند و من هم از خود چیزی نداشته ولی جدیدترین اثر موسسه اطلاعات پیرامون شیوه آشنا کردن جامعه دانش آموزی و دانشجویی از پند پذیری از حافظ را تقدیم شما می کنم.

http://8pic.ir/images/top1z5nmi2k2bf3i03ua.jpg

روایت چمران از نحوه آشنایی با موسوی گرمارودی

چهارمین سخنران این مراسم مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران بود که در پشت تریبون قرار گرفت و با بیان نحوه آشنایی خود با موسوی گرمارودی اظهار داشت: شب جمعه ای بود که در درس تفسیر آیت الله طالقانی در مسجد هدایت شرکت کرده بودم که با ایشان آشنا شدم که در آن جلسه آقای گرمارودی شعری را درباره فلسطین خواندند و مورد تشویق حضار به ویژه آیت الله طالقانی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: از آنجا محبت ایشان بر دل من نشست و بعد از پیروزی انقلاب نیز صبح جمعه ای به دعوت برادرم شهید چمران ایشان به نخست وزیری آمدند و از آنجایی که فرصت عکس گرفتنی پیش نمی آمد یکی از محدود عکس هایی که با برادرم دارم را آن روز ایشان از ما گرفتند.

چمران افزود: در اولین روز تیرماه 1360 یک روز بعد از شهادت شهید مصطفی چمران، آقای گرمارودی در همان لحظات اولیه شهادت شهید چمران شعری را درباره ایشان سروده بودند را چاپ و آن را در یادنامه شهید چمران نیز منتشر کردیم.

http://8pic.ir/images/jynnbhffjyulgc6r9fqp.jpg

شعر ابزار جنگی اعراب

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی جلالی از علمای حوزه طی سخنانی به نحوه آشنایی خود با موسوی گرمارودی اشاره و گفت: در قالب کنگره بزرگداشت شیخ کلینی و شعرخوانی این شاعر در وصف حضرت سیدالشهدا(ع) با ایشان آشنا شدم و وی را از همان جلسه لبریز از ادب و اخلاق و تواضع و دارای سخنانی پرنفوذ دیدم که اینها به باور من ناشی از اخلاص و ارادتش به اهل بیت (ع) است.

وی افزود: موسوی گرمارودی شاعری است جامع که اشعارش گویای فرهنگ فارسی و غنی از لغات فارسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی جلالی به اثر گذاری شعر در جامعه اشاره و بیان داشت: شعر در همه فرهنگ ها اثر خاصی دارد و از نثر قوی تر بوده که سبب می شود در اذهان مردم بماند.

وی ادامه داد: خیلی از افراد که اهل علم نیستند خیلی از شعرها را حفظ هستند و این به خاطر راحتر بودن شعر می باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی جلالی شعر را ابزار جنگی اعراب دانست و گفت: در اسلام هم شعر مطلوب بوده و عربها از شعر به عنوان ابزار جنگی استفاده می کردند و با شعر دشمن را نابود می کردند.

وی افزود: شعر حتی الان نیز در فرهنگ های دیگر اثر عمیقی دارد و التزام آثار گرمارودی افتخاری برای فارسی زبانان است.

توفیق خرمشاهی در خواندن نهج البلاغه بعد از 50 سال با ترجمه گرمارودی

در ادامه این مراسم به عنوان ششمین سخنران نوبت به بهاءالدین خرمشاهی، حافظ شناس رسید.

خرمشاهی با اشاره به دوستی بیش از 40 ساله خود با گرمارودی گفت: دوستی من با گرمارودی شاید به بیش زا 40 سال پیش می رسد که دوستی فعال ما به مجله نگین بر می گردد که آنجا با قلم و شعر ایشان آشنا شدم.

خرمشاهی افزود: افتخار ویرایش کم ارزش خود را بر کارهای پر ارزش ایشان از جمله قرآن و نهج البلاغه را دارم که باری کار ایشان در ترجمه نهج البلاغه شعری هم سروده ام.

خرمشاهی در ادامه به ترجمه تازه منتشر شده موسوی گرمارودی از نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: ۵۰ سال بال بال می زدم تا نهج البلاغه را بخوانم ولی نمی شد اما زمانی که ایشان ترجمه شان را برای ویرایش به من دادند با عظمت این کتاب آشنا شدم.

وی ادامه داد: نهج البلاغه کتابی با عظمت است که برای انسان و تاریخ از هزاران سال قبل و هزاران سال بعد می باشد.

قرائت پیام حضرت آیت الله سبحانی به این مراسم

قرائت پیام مرجع عالیقدر تقلید حضرت آیت الله جعفر سبحانی از بخش های مهم این مراسم بود که حجت الاسلام مختاری از شهر مقدس قم خود را به این مراسم رسانده بود تا به عنوان هفتمین سخنران پشت تریبون حاضر شود و این پیام مهم را قرائت کند.

حضرت آیت الله سبحانی در این پیام ویژگی مهم آقای سید علی موسوی گرماردوی  را ترویج مکتب اهل بیت(ع) از طریق شعر دانست که ایشان با استفاده از توان علمی و قریحه شاعری در راه ترویج مکتب اهل بیت(ع) و پاسداشت ارزشهای اخلاقی و نظام اسلامی تلاش کرده است.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از پیام خود با اشاره به ترکیب ‌بند عاشورایی و شعر بلند این شاعر گرانمایه درباره زینب کبری (ع) این ترکیب بند را از اشعاری دانست که تا ابد بر تارک شعر فارسی می‌درخشد.

http://8pic.ir/images/td9y58ubhydxyddp3bkj.jpg

نحوه آشنایی حداد عادل با موسوی گرمارودی

با پایان قرائت پیام حضرت آیت الله سبحانی نوبت به سخنران اصلی مراسم غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی رسید.

حداد عادل در ابتدای سخنانش با اشاره به نیم قرن از آشنایی اش با موسوی گرمارودی اظهار داشت: حوالی سال 1342 که ایشان به تهران آمدند و در مدرسه علوی معلم شدند با وی آشنا شدم.

وی ادامه داد: از همان زمان پای شعر خوانی ایشان می نشستم و با وی رفاقت داشتم و گاهی که شب های شعر برپا می شد ایشان برای ما شعر می خواندند.

حداد عادل افزود: در شبی که شعر ایشان درباره بعثت در حسینه ارشاد در سال 1346 جایزه گرفت در آن جلسه حضور داشتم.

حداد عادل با اشاره به فعالیت ویرایش کردن جزوات موسسه راه حق قم از سوی گرمارودی، ابراز داشت: ایشان در موسسه راه حق قم مسؤول ویراستاری جزوه های این موسسه بود که بعد از اینکه به زندان افتادند بواسطه آقای کمال خرازی برادر آیت الله سید محسن خرازی که از ارکان این موسسه بود این کار بر زمین مانده را من بر عهده گرفتم.

وی افزود: یکی از فرصت هایی که همدیگر را می دیدم جلسات شرح مبسوط منظومه شهید مطهری بود که آنجا همدیگر را دیدار می کردیم.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به نقش موسوی گرمارودی به عنوان یک شاعر آیینی در سالهای قبل اشاره و بیان داشت: جوانان امروز که چشم باز کردند دور و برشان پر از شاعران آیینی بوده و نمی توانند 50 سال قبل را درک کنند که در دهه 40 شعر آیینی چگونه بوده است.

وی ادامه داد: وقتی سال 42 وارد دانشگاه تهران شدم فضای سیاسی و ادبی آن به هیچ وجه همسو با اعتقادات ما نبود و شعر و شاعری به دست شاعران متدین نبود.

حداد عادل با بیان تحول در شعر به دست نیما گفت: تحول در شعر آن زمان به دست نیما به اوج خود رسید که سبب شد هم شعر و هم قالب آن عوض شود.

حداد عادل افزود: آن زمان در محافل مذهبی تحصیل کرده ها اگر یک شاعر پیدا می شد که با زبان روز مفاهیم دینی و معنوی را بیان می کرد بسیار ارزشمند بود.

وی ادامه داد: در چنین فضایی اگر شاعری پیدا می شد که با زبان روز مفاهیم دینی را می گفت ارزش بسیاری داشت که آقای گرمارودی از معدود چنین شاعرانی بود.

حداد عادل با اشاره به اینکه نباید خدمات گرمارودی در آن مقطع زمانی فراموش شود، گفت: ایشان امروز درختی است در باغی که صدها درخت دیگر هم در آن روئیده اما روزی هم ایشان تک درختی بود در کویری که ما در آن بدنبال سایه سار نخل ولایت بودیم.

وی ادامه داد: موسوی گرمارودی امروز میراث گرانقدری از جمله 15 دفتر شعر، ترجمه قرآن، نهج البلاغه، صحیفه را بوجود آورده که اینها میراثی برای آیندگان، شاعران و ادیبان است.

عدم تحول در مدیریت فرهنگی با وجود نیروهای انقلابی

نهمین چهره ای که پشت تریبون سخنرانی قرار گرفت محمود اسعدی دبیر همایش چهره های ماندگار بود وی در سخنانی کوتاه با انتقاد از اطلاعات کم مدیران فرهنگی اظهار داشت: بسیاری از مدیران فرهنگی اطلاعات کافی ندارند و با وجود این همه نیروهای انقلابی در مدیریت فرهنگی ما تحولی رخ نداده است.

اسعدی با اشاره به اجرای یک برنامه تلویزیونی از سوی موسوی گرمارودی افزود: حدود 20 سال پیش یک برنامه تلویزیونی را ایشان اجرا داشتند که سبب جذب جوانان زیادی به این برنامه شد.

وی ادامه داد: گرمارودی کار خود را انجام دادند اما مدیریت فرهنگی ما نسبت به ایشان چه کردند؟ اصلا باید گرمارودی یک شخصیتی با این وسعت در پیش از انقلاب و بعد از انقلاب ترجمه شود.

در ادامه یکی از اشعار موسوی گرمارودی از سوی سعید حدادیان از مداحان اهل بیت(ع) خوانده شد.

تشکر و قدردانی موسوی گرمارودی

پایان بخش سخنرانان این مراسم سید علی موسوی گرمارودی بود که با حضور در جایگاه طی سخنانی از برگزار کنندگان و شخصیت های حوزوی، ادبی و فرهنگی حاضر در جلسه تشکر کرد.

گرمارودی با اشاره به ترجمه نهج البلاغه خود گفت: زمانی که ترجمه نهج البلاغه را تمام کردم خطاب به مولی علی (ع) گفتم امیدوارم که شما آن سو یک عنایت و توجه بفرمایید.

وی ادامه داد: به همین گوشه ای که در آن دل خوش به برخی از کارهای فرهنگی، اسلامی و ایرانی ام واقعا دل خوش هستم.

گرمارودی افزود: اعتقاد دارم در سر تا سر این کشور پهناور پر است از کسانی که از بنده صلاحیت بیشتری دارند تا از کارهای فرهنگی آنها قدرشناسی شود.

وی با تشکر از حوزویان اظهار داشت: از پیام حضرت آیت الله سبحانی به این کمترین و همچنین حضور هیأتی عالمانه از شهر مقدس قم در این مراسم و یکایک سخنرانان تشکر و قدردانی می کنم.

گفتنی است، در حاشیه این مراسم آثار سید علی موسوی گرمارودی با تخفیف 20 درصدی عرضه شده بود که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت./502/9598/ب1

ارسال نظرات