۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۴۶۳۶۷۲
شاعر آئینی:

ترویج اشعار حکمت آموز و نصیحت گونه نیاز کنونی جامعه است

حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی شاعر آئینی و مدرس فلسفه گفت: در معرفی شعر واعظ باید تلاش شود زیرا رواج شعر اخلاقی و توام با پند و اندرز از نیازهای جامعه کنونی است که از آن غفلت شده است.
اخلاقی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین، حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی در دوسالانه شعر آئینی واعظ قزوینی که در سالن تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، اظهارداشت: در اشعار حوزوی اگر به معنای عام توجه شود بیشتر اشعار فارسی زبانان را شامل می‌شود.

وی افزود: پیشینه شعر غنی فارسی سرشار از معارف اسلامی و الهی است و باید به این غنا و محتوی افتخار کنیم که شعر حکمت و عرفان، قرآن و معنویت در اشعار ما فراوان است.

این شاعر آئینی و حوزوی تصریح کرد: در میان شعرای شاخص منطقه می توان از واعظ قزوینی مثال زد که هرچند به کارهای متداول حوزوی مشغول بوده و تدریس هم داشته به فقه، اصول، تفسیر، و فقه و شعر آئینی نیز تسط کامل داشته و شاخص بوده است.

وی بیان کرد: شعر واعظ قزوینی در زمینه محتوی، مضمون، فرم، شکل از شعرای مطرح بوده و با سبک هندی توانسته اشعاری مردم پسند بسراید.

حجت‌الاسلام اخلاقی اظهارداشت: شعر واعظ قزوینی شعر موعظه، پند و اندرز و نصیحت است و با اشعار حکمت آمیز و نصیحت گونه مضامینی قابل فهم برای همه گروهها دارد و توجه به فضائل اخلاقی این شاعر آئینی برجسته است.

این مدرس فلسفه بیان کرد: دوری از دلبستگی در اشعار واعظ قزوینی کاملا مشهود و حکمت اشعارش برگرفته از معارف دینی است و کتاب ابواب الجنان وی نیز کتابی اخلاقی است.

حجت‌الاسلام اخلاقی اظهارداشت: شعر واعظ قزوینی با این که در سبک هندی است اما عامه پسند و قابل فهم است و مردم کوچه و بازار هم آن را می پسندند و درک می‌کنند.

وی اضافه کرد: نو بودن و تازگی اشعار واعظ قزوینی از دیگر شخصه های این شاعر آئینی است و امروز با گذشت بیش از ۳۵۰ سال هیچ غبار کهنگی ندارد و در میان معاصران هم این اشعار دیده می‌شود.

اخلاقی اضافه کرد: دوسالانه واعظ در دو بخش معرفی شخصیت و شعر واعظ و شعر آئینی برگزار می‌شود و امیدواریم با فراخوان بتوانیدموضوعات مختلف را جمع آوری کرده و بررسی کنید.

وی گفت: در معرفی شعر واعظ باید تلاش شود زیرا رواج شعر اخلاقی و توام با پند و اندرز از نیازهای جامعه کنونی است که از آن غفلت شده است.

اخلاقی تصریح کرد: بخشی از آسیب های امروز جامعه ناشی از بی توجهی به اخلاق است و اگر اشعار واعظ در دانشگاهها، مدارس، حزوه های علمیه و رسانه ها ترویج شود و مداحان و واعظان از آن استفاده کنند می توان به کاهش اسیب ها کمک کرد.

وی اظهارداشت: توجه به شعر حکیمانه و پند آموز باید توجه بیشتری شود و به مداحان توصیه می‌شود در ابتدای هر مداحی یک غزل حکیمانه و پندآموز بخوانند و نصیحت های اخلاقی واعظ را رواج دهند./1325/101/ب3

ارسال نظرات