۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۴۷۱۴۲۲
وزیر ارشاد:

مشهد 2017 باید نمایانگر هویت اسلامی و ایرانی باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشهد 2017 باید نمایانگر هویت اسلامی و ایرانی ما باشد و وجود بارگاه منور رضوی مایه اصلی این هویت است که نه تنها سبب تقدس مشهد، بلکه مایه تقدس جهان اسلام است.
وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید رضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در مراسم نواختن زنگ «مشهد 2017» که در دبیرستان شاهد فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از دو سال قبل از سوی مسؤولان خراسان‌ رضوی برنامه ریزی برای مشهد 2017 آغاز شد.

وی ادامه داد: افزون بر این در سطح ملی 18 وزارتخانه، دستگاه و نهاد تلاش کردند رویداد فرهنگی مشهد 2017 و این شهر مقدس در دنیا بدرخشد و با این رویداد فرهنگی مکتب غنی خراسان بار دیگر هویت خود را بازیابی می‌کند.

وزیر ارشاد تصریح کرد: مشهد 2017 باید نمایانگر هویت اسلامی و ایرانی ما باشد و وجود بارگاه منور رضوی مایه اصلی این هویت است که نه تنها سبب تقدس مشهد، بلکه مایه تقدس جهان اسلام است.

وی با بیان اینکه آغاز رخداد مشهد 2017 برای مشهد مقدس اتفاق و رخداد بسیار بزرگ و مبارکی است، اظهار کرد: مهم این است که نقطه آغاز این رخداد بزرگ در شهری قرار گرفته که مضجع منور رضوی در آن جای دارد.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه امام رضا(ع) مایه هویت ایران اسلامی است، تاکید کرد: مهمترین پیام این هویت، صلح و آشتی و همزیستی مسالمت‌آمیز است چرا که مشهد تمامی مؤلفه‌های لازم برای پایتختی فرهنگی جهان اسلام را دارا بود و این انتخاب براساس شایستگی‌ها و مولفه‌های موجود در این شهر انجام شد و اتفاقی تصادفی نبوده است.

صالحی‌امیری گفت: وجود حضرت امام رضا (ع) هویت ایران است و وجود اهل بیت (ع) هویت جهان اسلام است و از مشهد در محراب و مناره و بلندای همه این جغرافیای بزرگ به همه جهانیان پیام صلح و آشتی و همزیستی و برادری را می رسانیم.

وی اظهار کرد: امروز روز بزرگی برای مشهد، خراسان رضوی، ایران بزرگ و جهان اسلام است، این انتخاب و آغاز رویداد بزرگ فرهنگی مشهد 2017 را به مردم سراسر کشور و انسانهای فرهیخته که در طول تاریخ برای تعالی و توسعه این فرهنگ تلاش کرده و زحمت کشیده اند، تبریک می گویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام یک تصادف نبود بلکه این انتخاب به دلیل قداست شهر مشهد و قرار گرفتن مضجع شریف ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در آن و عقبه ارزشمند معنوی آن است.

وی اظهار کرد: حضور حضرت ثامن الحجج (ع) در این سرزمین، مشهد را مقدس کرده است و این تقدس انحصار به این جغرافیا دارد و از این منظر پایتخت فرهنگی ایران اسلامی به پایتخت فرهنگی جهان اسلام مبدل شده و در آینده پایتخت فرهنگی جهان خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همزمانی آغاز پایتختی فرهنگی جهان اسلام با میلاد حضرت مسیح (ع) به عنوان پرچمدار صلح و صفا در دنیا تقارن مبارکی است و من حامل پیام رئیس جمهوری به خراسانی ها و مشهدی های با فضیلت و دانش آموزان باصفا و صمیمی، معلمان سخت کوش و میهمانان خارجی هستم و تبریک رئیس جمهوری را به شما ابلاغ می کنم.

گفتنی است، مشهد مقدس در سال 2017 از سوی سازمان آیسسکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد وبه مناسبت انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 بیش از 100 برنامه فرهنگی و آموزشی در گستره ملی و منطقه ای در طول سال 2017 در این کلانشهر مذهبی برگزار می شود./201/934/ب1

ارسال نظرات