۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۴۷۱۶۱۹
صالحی امیری:

مشکلات بیش از توان دولت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عده‌ای به دنبال این هستند که دولت یازدهم را جدای از نظام بدانند و به دنبال ایجاد تنش در دولت می‌باشند، اما نباید فراموش کرد که مشکلات بیش از توان دولت است.
صالحی امیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین همایش دبیران شورای انسانی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت که صبح امروز در مجتمع رسول زاده بنیاد شهید برگزار شد با اشاره به اینکه ما در تحلیل وضعیت اجتماعی جامعه ایران متاسفانه در شرایط مثبتی قرار نداریم، اظهار داشت: به همین منظور در چهار دهه‌ باید فرهنگ ما بررسی شود تا نقص‌های مختلف ما در مراحل مختلف دیده شود.

وی ادامه داد: حوزه اجتماعی ما در دهه اول انقلاب مواجه با صدارت مقام معظم رهبری بود، به طور کلی اولین دوره فرهنگ خوب ما در زمان جنگ قرار داشت، در دهه دوم ما شاهد ظهور اینترنت و آسیب‌های اجتماعی متعاقب آن هستیم، در دهه سوم شکاف نسلی میان فرزندان و اولیا آنها رخ می‌دهد و چهره اینترنت با وجه جدیدی در بین خانواده نمایان می‌شود به طوری که مکالمات و رفتار خانواده‌ها 20 دقیقه کاهش پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: الگوهای مصرفی در دهه اول انقلاب ر دو بخش خلاصه می‌شود، ابتدا نیازهای اولیه آن هم در حد مصرف واجب مثل خوراک، پوشاک، مسکن و... بود و از سوی دیگر نیازهای ثانویه چون اخلاق، معرفت، همدردی، کمک به یکدیگر در ایران در درجه بالایی قرار داشت، در دهه دوم تنش اجتماعی جدیدی چون مهاجرت، اعتیاد، طلاق، فساد و خشونت در جامعه حضور جدی پیدا کرد..

صالحی امیری تاکید کرد: در دهه سوم در خانواده حوادث جدی رخ می‌دهد که نگران کننده است، در این دوره خانواده دچار شکاف می‌شود، مناسبات اجتماعی دستخوش تعییر شده و تعاملات بین زن و مرد، دختر و پسر در چهارچوب حقوقی و شرعی دچار مشکل است و پدیده ازدواج سفید شکل می‌گیرد.

وی افزود: ظهور شبکه‌های اجتماعی باعث بروز آسیب‌های اخلاقی می‌شود، به همین منظور در شورای عالی فضای مجازی به دنبال شفاف‌سازی فضای مجازی هستیم و دولت اعتقادی به انسداد فضای مجازی ندارد اما در مصرف فرهنگی جامعه الگوی صیانت باید رخ دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دهه سوم نسل جدید با هنجارهای زیادی وارد کار می‌شود، خاطرنشان کرد: در این دهه ادبیات عرفی دستخوش تغییر شده و نقد قدرت در عرصه اجتماعی تبدیل به یک فرهنگ عمومی شده است.

صالحی امیری ابراز داشت: در دهه چهام انقلاب زندگی دیجیتالی شکل می‌گیرد و شکاف ارزشی، اخلاقی و هنجاری گسترش پیدا می‌کند، به طوری که نسل جدید با عبور از خانواده به سوی روابط با همسالان خود می‌روند، اما همسالان نمی‌توانند این وظیفه را به دوش بکشند و این وظیفه به سوی شبکه‌های اجتماعی می‌رود.

وی ابراز بیان کرد: در گذشته تمام امور در خانواده رخ می‌داد و سپس این رسالت به مدارس و دانشگاه‌ها سپرده شد اما این وظیفه از عهده آنها نیز بر نیامد و این امر به سوی فرآیند اجتماعی که در آن نیز دچار آسیب شدیم رفته و به تعبیری دیگر این وظیفه بر دوش اجتماع افتاد و حال نوک این پیکان به سوی شبکه های اجتماعی سوق داده شده است.

جامعه ایران پیچیده و پیش بینی‌ناپذیر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جامعه ایران بسیار پیچیده و پیش بینی‌ناپذیر است، تصریح کرد: همه این تحولات نشان می‌دهد که وقایع جامعه ایران را نتوانستیم پیش‌بینی کنیم و این جامعه نیازمند مطالعه مجدد است، دلیل این تغییر نیز این است که از فرهنگ ایثار و شهادت و خانواده فاصله گرفته‌ایم، عملکرد امروز ما محصول اتفاقات ده سال آینده ایران است، به همین منظور ما نیازمند رجوع به فرهنگ ایثار و شهادت هستیم.

صالحی امیری عنوان کرد: ما باید به احیای گفتمان جنگ، از خود گذشتگی، همدردی که در اوج خودش در زمان جنگ بود برسیم، ما باید از سطح شعار به گفتمان حرکت کنیم، مشکل بنیادین ما این است که در شعار مانده و به گفتمان‌سازی نرسیدیم، گفتمان درونی است و بر باورهای جامعه استوار خواهد بود، جامعه باید باور کند که برای احیا خود باید به فرهنگ ایثار و شهادت برگردد.

وی یادآور شد: اولین میوه فرهنگ هویت‌بخشی در خانواده، جامعه و همسالان است، هویت ما در جنگ، اخلاق‌مداری، معرفت‌افزایی و.. خلاصه می‌شود، همچنین انسجام‌بخشی به عنوان میوه دیگر فرهنگ مطرح است، این انسجام امری درونی است و باید باور داشته باشیم که منافع جمعی به منافع فردی اولویت دارد، اگر با مشاهده ایثارگری بر روی ویلچر حس در ما پدید آید که ما مدیون آن هستیم درست حرکت کرده‌ایم، برای اینکه این اتفاق بیافتد همه جامعه باید پر از ادبیات ایثار و شهادت باشد.

گفتمان‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت یک ضرورت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بخش دیگر فرهنگ شخصیت‌آفرینی است، شهدا به ملت ما شخصیت دادند و ما برای اینکه بتوانیم فرهنگ ترویج و توسعه شهادت را داشته باشیم باید روبه گفتمان‌سازی بیاوریم، به عبارتی باورسازی در همه سطوح اجتماعی باید رخ دهد، گفتمان سازی به معای دولتی کردن یک کار نیست بلکه جامعه باید نیاز پیدا کند که در فضای شهادت حضور داشته باشد و همانگونه که اکسیژن نیازمند حیات است فرهنگ شهادت نیازمند احیای فرهنگ کشور می‌باشد.

صالحی امیری با بیان اینکه برای پیاده کردن این فرهنگ نیازمند یک برنامه بلندمدت هستیم و باید از دولتی شدن امور پرهیز کرد، اظهار کرد: دولت می‌تواند بستر گفتمان را فراهم کند اما گفتمان در مدرسه‌ها شکل می‌گیرد، امروز روحانیت و نهاد دین، دانشگاه و نخبگان، رسانه‌ها و اصحاب قلم همه رسالت مشترکی داریم تا فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج بدهیم.

وی گفت: از شبکه‌های اجتماعی که امروز به دنبال آسیب زدن هستند باید در جهت استفاده برای ارتقا سطح سرانه فرهنگی استفاده کرد، در همه حوزه‌ها می‌توان از بستر فضای مجازی استفاده کرد و اگر این اتفاق نیافتد دشمن از این فضا به نفع اهداف خود استفاده می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نیاز به عبور از شعار به گفتمان‌سازی داریم، تصریح کرد: ایران نیاز دارد از بایدها به باورها تقلیل پیدا کند، پس جامعه به گسترش باورها نیاز دارد، دولت تمام توان خود را در این زمینه انجام می‌دهد اما دولت فقط می‌تواند بستر آماده کند و این جامعه است که باید این باور را ترویج دهد، از سوی دیگر جامعه هنر باید در همه وجوه اعم از رمان، داستان‌نویسی، فیلم، موسیقی، نقاشی و... به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بپردازد.

صالحی امیری با اشاره به اینکه مملکت با مصوبه به جلو نمی‌رود، تصریح کرد: ما نیازمند اسطوره‌هایی چون همت، باکری، چمران و دیگر شهدا هستیم، به همین منظور همه قلم‌ها باید در مسیری حرکت کند که در دهه چهارم جامعه‌‌ای مقاوم در برابر تهاجم داشته باشیم، در همین راستا یک رسالت اخلاقی، شرعی و قانونی بر دوش ما است.

نباید دولت یازدهم را جدای از نظام دانست

وی افزود: از تنش و درگیری باید عبور کرد و جامعه نیاز به آرامش و ثبات دارد و دولت یازدهم نیز به دنبال این موضوع است، عده‌ای به دنبال این هستند که دولت یازدهم را جدای از نظام بدانند  و به دنبال ایجاد تنش در دولت می‌باشند، اما نباید فراموش کرد که مشکلات بیش از توان دولت است و عده‌ای در این میان به دنبال سیاه‌نمایی بوده تا دولت را خراب کنند در حالی که این امر هیچ کمکی به حل مشکلات نمی‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت یازدهم مملکت در آستانه جنگ را تحویل گرفت، خاطرنشان کرد: کشوری در زمانی به دولت یازدهم سپرده شد که پول‌‎ها در بانک‌های خاص بلوک شده و نفت در مقابل دارو صادر می‌شد، اما نباید فراموش کرد قدرت در جنگ نیست و دیپلماسی، رسانه، مغز و مذاکره برای تامین منافع ملی خود قدرت است.

برجام مانع از جنگ علیه ایران شد

صالحی امیری با اشاره به توافق برجام تصریح کرد: در برجام ضمن حفظ نیروهای نظامی، از منافع ملی حمایت کردیم، گاهی برخی در زمین دشمن بازی می‌کنند، مگر رهبری نگفتند تیم مذاکره کننده افراد مومن و متعهد هستند، این جای خوشبختی دارد که تحریم‌ها لغو شد و از زیر فصل 7 که اقدام به جنگ است از طریق مذاکره بیرون آمدیم و برای اولین بار شکاف بین آمریکا و اروپا رخ داد.

وی ادامه داد: در نظرسنجی شرکت‌های بزرگ خارجی سوال شده بود که شرور‌ترین مردم دنیا در کجا هستند؟ و نام ایران انتخاب شده بود، اما همان‌ها امروز ایران را امن‌ترین جای دنیا اعلام می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: این امنیت یک تصادف نیست بلکه محصول تدبیر رهبری، اقتدار نیروهای مسلح و عملکرد دولت و از مهم‌تر خون و شهادت شهدا است، اگر دشمن امروز به سوی ما حمله نمی‌کند محصول 8سال جنگ است، آنها در جنگ تحمیلی یکبار ایران را آزمون کردند و شکست خوردند.

صالحی امیری یادآور شد: امروز زنجیر تحقیر پاره شده و دیگر مقامات ما در کشورهای دیگر صف نمی‌کشند و این مقامات کشورهای دیگر هستند که باید در ایران بیایند و صف بکشند، از این منظر برجام یک نیاز ضروری برای عبور از یک بحران بزرگ‌تر بود، دولت با دقت کافی و گوش به فرامین رهبری به سوی جلو رفته و از هرگونه حرکت احساسی و بدون مطالعه پرهیز می‌کند، پس دوستان نباید ناآگاهانه در زمین دشمن بازی کنند.

وی در پایان گفت: ما برای عبور از چالش‌هایی که در سه دهه فرهنگی رخ داده است باید به فرهنگ ایثار و شهادت بازگشته و نیازمند گفتمان‌سازی در حوزه، دانشگاه و مدارس هستیم، در نهایت دولت و ملت باید مسیر خود را به سوی اخلاق و معرفت و معنویت هموار کنند./816/پ201/ج

ارسال نظرات