۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۴۷۴۸۹۸

گزارش صالحی امیری از فعالیت های وزارت ارشاد در دیدار با مراجع تقلید

وزیر فرهنگ و ارشاد سلامی در دیدار با مراجع تقلید و علما گزارشی از عملکرد وزارتخانه خود در زمینه های فیلم، کتاب، فضای مجازی، حج و امور قرآنی و مساجد ارائه کرد.
دیدار وزیر ارشاد با حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در دیدار با مراجع تقلید با بیان این که مراجع پرچمدار مبانی دینی هستند، گفت: روز نخست زمانی که مساله وزارت ارشاد برای ما مطرح شد دو موضوع مدنظر بود یکی ایجاد آرامش و ثبات در ارشاد و پرهیز از هرگونه مناقشه به ویژه در عرصه سیاسی بود و دیگری رفع دغدغه های رهبری و مراجع است  که در اولویت قرار دارد.

وی با ابلاغ سلام رییس جمهور به مراجع افزود: هویت و دیانت و انقلاب ما توجه به فرهنگ دینی است، در حوزه قرآنی مشکل جدی وجود دارد که تا حل نشود مسائل دیگر حل نخواهد شد، این مشکل تفرقه حوزه های قرآنی در کشور و فقدان سامان است.

صالحی امیری با بیان این که دولت 200 میلیارد تومان بودجه به حوزه قرآنی تخصیص داد، اظهار داشت: به دلیل تفرق امکان جذب پیش نیامد اما دولت رسالت خود را انجام داد، موافقت شده که سازمان امور قرآنی از تهران به سراسر کشور گسترش داده شود و این کار در سال 96 شکل خواهد گرفت که ما در سراسر کشور تشکیلات قرآنی خواهیم داشت.

وی با اشاره به فعالیت های ارشاد در عرصه سینمایی ادامه داد: امسال در جشنواره فیلم فجر اجماع کردیم که جشنواره امسال نمادی از انقلاب و فجر باشد، برای نخستین بار بیش از 170 فیلم بلند واصل شد که بخش زیادی از آن ها مروبط به بچه های انقلاب و دفاع مقدس و فیلم های ارزشی است.

وزیر ارشاد با بیان این که کم مسأله ترین دوران مطبوعات بعد از انقلاب حال حاضر است، ابراز داشت: دلیل این مسأله نظم و انضباطی است که در این حوزه داده شده و نظارتی است که اعمال می شود، کمترین چالش را در حوزه مطبوعات داریم چون با نظارت قوی دنبال می شود و کوچکترین مسأله ای از سوی هیأت نظارت تذکر داده می شود، برای طرح مسائل خاج از چارچوب ارزش ها در مطبوعات ما اغماض نداریم.

وی با اشاره به دعوت رسمی وزیر حج عربستان برای حضور در حج عنوان کرد: ما در حال اعزام 5 نفر به عربستان برای مذاکره هستیم و هفت شرط گذاشتیم که بر اساس چارچوب فرمایش مقام معظم رهبری است، این مذاکرات در اسفندماه صورت می گیرد؛ عزت و کرامت و امنیت در رأس شروط قرار دارد و مسأله دیگر غرامت شهدای منا است.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: اگر مذاکرات به نتیجه برسد حج را برقرار می کنیم، و اگر به نتیجه نرسد از اختیار ما خارج است اما سیاست نظام برقراری حج است مگر این که صد عن سبیل الله کنند، سیاست ما برقراری البته مشروط به پذیرش شروط است.

وی اضافه کرد: امروز 23 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد با بودجه حدود 50 میلیارد تومان اداره می شود، البته هنوز در برابر نیازها کم است و باید بیشتر شود.

وزیر ارشاد با بیان این که از زمانی که بنده مسؤولیت پیدا کردم  در شورای عالی فضای مجازی مسأله صیانت، پالایش و نظارت بر فضای مجازی را مطرح کردیم، گفت: محیط مجازی باید بهداشتی شود، 160 هزار کانال الحادی و فساد در یک سال گذشته از سوی کمیته منتخب دولت پالایش و مسدود شده است.

وی افزود: برای نخستین بار تصویب کردیم که همه کانال های موجود در شبکه اجتماعی که در مرحله اول بالای 5 هزار عضو دارند و در هر مرحله دوم کل کانال ها باید ثبت نام کنند و مجوز بگیرند تا بدانیم افراد چه فعالیت هایی انجام می دهند، ثبت نام از دو هفته قبل آغاز شده و بنای شورای عالی مجازی این است کسانی که ثبت نام نکنند به تدریج حذف شوند، کسانی در فضای مجازی حق فعالیت دارند که مسؤولیت قبول کنند.

صالحی امیری با بیان این که این کار سبب می شود با جمعیتی که بدون هویت در جهت ضد ارزش ها فعالیت می کنند تقابل داشته باشیم، اظهار داشت: چند میلیون سیم کارت بدون هویت دست مردم بود و عمده خلاف ها از این سیم کارت های بدون هویت صورت می گرفت، طی روزهای آینده 100 درصد سیم کارت های بدون هویت مسدود خواهد شد و خود به خود بخش بسیاری از تخلفات کاسته می شود.

وی ادامه داد: ابایی نداریم و رسما اعلام می کنیم که ما به عنوان دولت بنای پالایش و صیانت فضای مجازی را داریم و در این راه هزینه هایی باید پرداخت کنیم؛ در بخش نشر کتاب ممکن است وقتی 80 هزار کتاب چاپ می شود چند کتاب هم اشکال داشته باشد اما همه تلاش ما در ممیزی این است که مشکل را به حداقل برسانیم، امروز بدون شک حوزه نشر ما بهتر از گذشته است.

وزیر ارشاد با بیان این که برای تعالی و توسعه فرهنگی و اقتصادی به سوی حوزه و مراجه دست نیاز دراز می کنیم، ابراز داشت: بدون پشتوانه روحانیت و مرجعیت نمی توانیم اهداف نظام اسلامی را تأمین کنیم، در برنامه هایی که اعلام کردیم رفع دغدغه های مقام معظم رهبری و مراجع سیاست قطعی است؛ ما مدام باید از سوی بزرگان هدایت شویم، حضور ما در دیدار با مراجع اعلام نیاز برای هدایت فکری است.

وی عنوان کرد: ما نمی توانیم ادعا کنیم که می توانیم موفق باشیم اما به منبع بزرگ روحانیت متصل نباشیم، مراجع همانند خورشید روشنایی و گرما می دهند و عامل محبت، وحدت و انسجام هستند.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم بدون پشتوانه روحانیت و مرجعیت حجم مسائل دینی و فرهنگی مردم را حل کنیم، نیاز ما تشریفاتی نبوده بلکه از روی صداقت است.

وی با اشاره به وضعیت کتاب در کشور اضافه کرد: با گسترش موضوع کتاب در شهرستان ها به دنبال این هستیم که کتابفروشی ها را تقویت کنیم که کتابفروشی ها در حال تعطیل شدن هستند که در چند سال گذشته تضعیف شدند.

وزیر ارشاد با بیان این که یکی از سیاست های ما تقویت کتابفروشی ها است، گفت: چون نقطه اتصال مردم به کتاب کتابفروشی ها هستند ما سالیانه چندین میلیارد کمک می کنیم اما نیازها بیش از این است، در سراسر کشور 12 هزار ناشر داریم؛ وقتی کتابخوانی کاهش پیدا کند ناشر و کتابفروشی هم تضعیف می شوند؛ هدف نهایی ما افزایش سطح کتابخوانی است./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات