۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۴۷۵۸۱۴
وزیر ارشاد:

زیست مسالمت آمیز و عزتمندانه در سایه فرهنگ رضوی صورت می گیرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سیره رضوی به ما می‌آموزد همه مردم از هر رنگ، نژاد و فرقه می‌توانند در سایه فرهنگ رضوی زیست مسالمت آمیز و عزتمندانه داشته باشند.
وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد،  سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین افتتاحیه مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام که پنجم بهمن در تالار قدس حرم رضوی برگزار شد، گفت: امروز جمع بزرگی از فرهیختگان و وزرای کشورهای اسلامی و نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی و مسئولان ارشد کشوری و لشکری با هدف گفتگو، وحدت، همدلی و برگزاری مراسم رسمی پایتخت فرهنگی جهان اسلام به مشهد آمدند.

 وی ادامه داد: از امروز گفتمان رضوی که همان گفتمان آشتی، برادری و انسانیت است در مناره های حرم رضوی و بارگاه این امام همام دمیده می شود و دنیا باید بداند که مکتب امام رضا(ع) مکتب گفتگو و اخلاق نبوی است و مشهد می تواند محل خوبی برای اندیشمندان و فرهیختگان باشد.

صالحی امیری با بیان اینکه کشورهای مسلمان با دشمنان مشترکی مواجه هستند، گفت: دشمنان خارجی که در رأس آن رژیم صهیونیستی قرار دارد، با اقدامات متحجرانه چهره پاک و مطهر اسلام را خشن نشان می‌دهند وما همزمان از سوی دو جبهه در فشار قرار داریم و برای برون‌رفت از این وضعیت نیازمند وحدت و همگرایی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امام راحل پرچمدار برادری و وحدت مسلمانان شد و رهبری فرزانه جمهوری اسلامی همواره بر ضرورت وحدت تأکید دارند؛ ایشان می‌فرمایند که امروز دنیای اسلام دچار محنت‌های بزرگی است که راه‌حل آن وحدت اسلامی،کمک به یکدیگر و پرهیز از اختلافات مذهبی و فکری است.

وی در ادامه با بیان اینکه رییس‌جمهور از ابتدای تشکیل دولت یازدهم، وحدت و همدلی را در جهان اسلام دنبال کرد، افزود: توزیع ناعادلانه ثروت و فقر وغیره، جملگی دردهای مشترک ما بوده که از طریق وحدت می‌توانیم به اقدامات مشترک برسیم.

صالحی امیری تصریح کرد: بنابراین امروز باید از ظرفیت‌ها و امکانات یکدیگر استفاده کنیم و با هم‌افزایی، همدلی و همگرایی به احیاء تمدن نوین اسلامی و گسترش آن در جهان آشوب زده امروز بپردازیم.

وی تصریح کرد: در این راستا گسترش روابط میان فرهنگی، هم‌اندیشی و همفکری دانشمندان و نخبگان، جشن‌های محلی، مسابقات ورزشی، استفاده از ظرفیت بزرگ اصحاب رسانه با رویکرد ملی، منطقه‌ای و جهانی می‌تواند در مسیر گفتگویی درون تمدنی راه را هموار کند.

صالحی‌امیری با اشاره به اینکه جهان بیش از هر زمان دیگر از تفرقه و خشنوت رنج می‌برد و ما بیش از هر زمان دیگر به وحدت و انسجام نیازمندیم، گفت: سیره رضوی به ما می‌آمورزد همه مردم از هر رنگ، نژاد و فرقه می‌توانند در سایه فرهنگ رضوی زیست مسالمت آمیز و عزتمندانه داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درادامه با بیان اینکه خراسان محل تلاقی راه‌های ارتباطات فرهنگی و تمدنی، پیدایش گفتمان‌های نو و محل تعامل افراد از دیرباز تاکنون بوده است، اظهارکرد: امروز این جمع ارزشمند می‌تواند در جهان اسلام طرحی نو دراندازد و این مهم با همت بلند شما عزیزان دور از دسترس نیست.

گفتنی است، تمبر ویژه مشهد 2017 همزمان با مراسم معرفی رسمی مشهدالرضا (ع) به‌عنوان«پایتخت فرهنگی جهان اسلام» در سال 2017 رونمایی شد و رونمایی کتاب هفته‌نگار مشهد 2017 حاوی تمام برنامه‌های مشهد در سال 2017 میلادی به امینه الحجری، معاون دبیرکل آیسسکو  از جمله دیگر برنامه های این مراسم بود.

نشان آیسسکو توسط امینه الحجری، معاون دبیرکل آیسسکو به سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اهداشد./934/پ202/ص

ارسال نظرات