۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۴۷۶۹۲۹

مکزیک استقبال نخست‌وزیر صهیونیستی از دیوار مرزی آمریکا را محکوم کرد

مکزیک از رژیم صهیونیستی به خاطر حمایت از تصمیم جنجال‌برانگیز رییس‌جمهور جدید آمریکا مبنی بر دیوارکشی در مرز مکزیک انتقاد کرده است.
دیوارمرزی

به گزارش خبرگزاری رسا، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور جدید آمریکا، چهارشنبه (شش بهمن 1395) دستور ساخت دیوار مرزی میان ایالات‎متحده و مکزیک را صادر کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز شنبه (9 بهمن 1395) در ادعایی در توییتر به ترامپ حق داد و در حمایت از وی نوشت: «حق با پرزیدنت ترامپ است. من در سراسر مرز جنوبی رژیم صهیونیستی دیوار کشیدم. آن دیوار از مهاجرت غیرقانونی جلوگیری کرد. موفقیتی عالی. ایده‌ای عالی.»

این ادعا خشم و واکنش وزارت امور خارجۀ مکزیک را برانگیخت.

وزارت خارجۀ مکزیک در همان روز با صدور بیانیه‌ اعلام کرد از طریق سفیر تل‌آویو در مکزیکوسیتی، مراتب اعتراض و تأسف  خود را نسبت به پیام نتانیاهو ابراز کرده است.

«کمیتۀ مرکزی جامعه یهودیان» در مکزیک نیز با صدور بیانیه از نتانیاهو انتقاد و پیام وی را به‌شدت رد کرده است.

امانوئل ناهشون، سخنگوی وزارت خارجۀ رژیم صهیونیستی، در حالی که سعی داشت اظهارات نتانیاهو را توجیه کند گفت وی به «تجربۀ خاص امنیتی» اشاره کرده و اظهاراتش هیچ ربطی به روابط میان مکزیک و آمریکا نداشته است.

افزون بر صدور فرمان ساخت دیوار مرزی، ترامپ حکمی را امضا کرد که 11 میلیون مهاجر غیرقانونی را که عمدتاً از آمریکای لاتین و مکزیک وارد ایالات‌متحده شده‌اند، با امکان اخراج مواجه کرده است.

جزئیات دستور ترامپ در مورد مهاجرت به آمریکا

درحالی‌که بسیاری از فعالان حقوق بشر در آمریکا ساخت دیوار مرزی آمریکا-مکزیک را خلاف آزادی‎های مدنی دانسته‌اند، کاخ سفید ادعا می‎کند این دیوار مانع ورود مواد مخدر، مجرمان و مهاجران غیرقانونی به این کشور خواهد شد.

ترامپ همچنین روز جمعه (8 بهمن 95) یک هفته پس از آغاز دورۀ ریاست‌جمهوری خود، دستور ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور ازجمله ایران را به آمریکا امضا کرد.
طبق این دستور ورود تمامی اتباع ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، یمن و سومالی به آمریکا به مدت 90 روز ممنوع است و «برنامۀ پذیرش پناه‌جویان» در آمریکا به مدت 120 روز به حالت تعلیق درمی‌آید.

به نوشته پرس تی وی، این تصمیم با اعتراضات گسترده روبرو شده است و شماری از سناتورهای دموکرات آمریکا نیز آن را محکوم کرده‌اند. سناتورهای دموکرات تصمیم ترامپ را ناگوار دانسته اند.

«شورای روابط اسلامی-آمریکایی» که هدف از ممنوعیت ورود مهاجران به آمریکا را «ممنوعیت ورود مسلمانان» می‌داند به‌محض امضای این دستور روند شکایت علیه ترامپ را آغاز کرد.

ترامپ از زمانی که در تبلیغات انتخاباتی‌اش خواهان «پایان تمام و کمال ورود مسلمانان به آمریکا» شد با انتقادهای مسلمانان، گروه‌های حقوق بشر، رقبای دموکرات و بسیاری از طرفدارانش در حزب جمهوری‌خواه مواجه شده است./982/ب102/د

ارسال نظرات