۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۴۸۴۲۱۵
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا:

رشد اقتصادی باید در زندگی مردم دیده شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به سخنان رییس جمهور مبنی بر این که تورم کاهش یافته و رکود تک رقمی شده است، گفت: تا زمانی که مشکلات حل نشود رشد اقتصادی در زندگی مردم خود را نشان نمی دهد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر این که تا سه مسأله در اقتصاد حل نشود به جایی نمی رسد، گفت: تا زمانی که مسأله قاچاق، یارانه و بانک ها حل نشود، مشکلات اقتصاد حل نمی شود.

استاد برحسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان رییس جمهور مبنی بر این که تورم کاهش یافته و رکود تک رقمی شده است، تصریح کرد: ما هم این حرف های رییس جمهور را رد نمی کنیم؛ ولی تا زمانی که این مشکلات حل نشود رشد اقتصادی در زندگی مردم خود را نشان نمی دهد.

وی با اشاره به بی توجهی بانک ها به برخی مسائل شرعی، افزود: باتوجه به دستوراتی که بانک مرکزی داده باز هم بیشتر بانک ها تمرد می کنند؛ باید اهرم های فشار برای بانک های متمرد تعریف شود.

مفسر برجسته قرآن کریم بیان داشت: درد بی درمان در مسائل اقتصادی نداریم و همانطور که دیگران درمان کردند، ما هم باید درمان کنیم؛ مسأله یارانه ها مثل سنگی بود که به چاه افتاد و باید از چاه بیرون بیاید؛ نیازی نیست که ده ها میلیون افراد بی نیاز از این یارانه ها استفاده کنند و پولی که باید صرف تولید شود، در جیب این افراد برود.

وی از وجود قاچاق در کشور ابراز تعجب کرد و افزود: مسؤولان می گویند که کالای قاچاق به صورت انبوه و پشت سر هم از مرزها  وارد کشور می شوند و این یعنی که قاچاقچیان برای خود یک حکومت دارند که امکان کنترل آن ها وجود ندارد!

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آمار میلیاردی قاچاق در کشور، ادامه داد: امروز آمار قاچاق کاهش یافته است، اما همین رقم هم پذیرفتنی نیست.

وی تصریح کرد: دستگاه های نظارتی و امنیتی باید نسبت به ورود قاچاق بی رویه در کشور به صورت جدی وارد شوند و نگذارند که ورود قاچاق به اقتصاد کشور لطمه وارد کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه ادامه افزود: مبارزه با قاچاق ابعاد مختلفی مثل جلوگیری از ورود، تقویت و بهبود کیفیت کالای داخلی دارد؛ زمانی که جنسی در داخل تولید می شود و پشت آن نام کشورهای خارجی درج می شود یعنی مردم به کالای داخلی اعتماد ندارند و تا کیفیت کالاها بالا نرود، نصیحت ها کارساز نیست.

وی اظهار داشت: کارخانه های از کار افتاده باید به کار بیفتند، چون زمانی که تولید نباشد با کمبود کالا مواجه می شویم و برای قاچاقچیان هم به صرفه است که کالاها را به شکل غیر رسمی وارد کشور کنند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که مسائل فرهنگی همه جا حرف اول را می زند، تأکید کرد: تا زمانی که مسائل فرهنگی حل نشود، مشکلات همچنان وجود خواهد داشت؛ فرهنگ سازان جامعه در این زمینه نقش مهمی دارند و باید با صدور فتوای حرمت قاچاق و این که دور زدن قانون حرام است، در این زمینه فرهنگ سازی کنند.

وی ادامه داد: مردم هم نباید کالای قاچاق استفاده کنند و خرید و فروش آن هم جایز نیست؛ حتی رییس جمهور آمریکا که اعتقادی به مسائل فرهگی ندارد اعلام کرده است که همه مردم باید از کالای آمریکایی استفاده کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به نقش رسانه ها در فرهنگ سازی اشاره کرد و بیان داشت: رسانه ها هم در مسائل فرهنگی باید همکاری کنند و به شکل فیلم، کارتون و میزگرد و روزنامه ها و جراید از یک طرف و و تریبون های نماز جمعه از طرف دیگر باید وارد این کار شوند و نقش آفرینی کنند.

وی تأکید کرد: خوشبختانه جامعه مقداری به این مسائل حساس شده است و باید با صدای رسا گفت که بسیاری از این کالاهای خارجی، تاریخ مصرف شان گذشته و مضر هستند و دچار حساسیت می شوند.

وی در پایان با بیان این که باید مسائل حساسیت انگیز را دنبال کنید، ابراز داشت: اگر مسأله قاچاق حل نشود، چرخ اقتصادی کشور لنگ است و اگر حتی تورم هم به صفر برسد باز هم فایده ای ندارد؛ بدون تعارف موانع پیش رو را شفاف در رسانه ها بازگو کنید تا ما هم علنی و آشکارا آن ها را اعلام کنیم./840/ 202/ص

ارسال نظرات