۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۵۰۶۰۷۵
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

پژوهش های موجود متناسب با نیازهای جامعه نیست

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: امروز با وجود امکاناتی که در دسترس ما قرار گرفته دیگر تحقیق و پژوهش امری آسان شده است اما با این وجود در بسیاری از پژوهش های ما امروزه خیری نیست و این وضع موجود پاسخگوی نیازهای جوانان امروز نیست.
حجت الاسلام قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، هفدهمین جلسه از سلسله جلسات مهارت های تبلیغی در قرآن کریم، با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، به همت معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان، امروز در مدرسه علمیه نواب برگزار شد.

 حجت الاسلام قرائتی با محور قرار دادن سوره ی قدر به تفسیر این سوره پرداخت و گفت: خداوند در ابتدای آیه می فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْرِ»، در این رابطه چند نکته است که به آن اشاره می کنم نخست اینکه براي امور مقدس، زمان مقدس انتخاب کنيد، بيشتر افراد سعي مي‌كنند كه زمان ازدواج خود را در شب‌هاي مقدس قرار دهند چون ازدواج مقدس است و زمان آن هم مقدس باشد. شب قدر شب مبارکي است، خداوند درباره مبارکی این شب می گوید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ» قرآن مقدس است و در شب مقدسي هم نازل شد، قرآن براي شب حساب جداگانه‌اي بازکرده است، خداوند می فرماید «وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعينَ لَيْلَةً»وقتي مي‌خواهد به موسي کتاب آسماني تورات را بدهد مي‌گويد چهل شب مناجات کن چون شب وقت مناجات است، «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ».

وی ادامه داد: استغفار و عذرخواهي از خدا سحر ارزش بيشتري دارد خدا در این باره می فرماید: «سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى» پيغمبر شب به معراج مي‌رود، «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً»، تهجد و نماز شب براي شب است، قرآن خواندن هميشه ارزشمند است ولي خداوند از آنهايي كه شبها قرآن مي‌خوانند، ستايش مي‌کند و می فرماید: «أُمَّةٌ قائِمَةٌ يَتْلُونَ آياتِ اللَّهِ آناءَ اللَّيْلِ».

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه گفت: قدر سه معنا دارد نخست به معناي منزلت است مانند اینکه مي‌گويند: قدر فلاني را بدان، يعني منزلتش را بدان، حساب مقام او را داشته باش، معنای دوم به معناي مقام است، و حالت سوم، قدر به معناي اندازه گيري است، عده‌اي مي‌گويند: شب قدر شب اندازه گيري است، در اين هستي همه چيز يك اندازه‌اي دارد، خدا در این باره می فرماید: «وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ» یعنی هرچيزي يك مقداري دارد، يعني قطرات باران هم اندازه دارد، اينطور نيست که ابرها به هم مي‌خورد و باران مي‌آيد، حساب و کتاب دارد و در جای دیگر می فرماید: «لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ» دقيقه‌ هاي عمر حساب مي‌شود، از امام پرسيدند: چرا بعضي مرده‌ها چشم باز و بعضي چشم بسته از دنيا مي‌روند؟ فرمود: آن كسي كه چشمش باز است، آنقدر عمر نداشته كه چشمش را ببندد و آن كسي که چشمش بسته است، آنقدر عمر نداشته است که چشمش را باز کند. 

وی ادامه داد: عمر حساب دارد، حالا ما بي خود ساعت جواني‌مان را آتش مي‌زنيم، عمر ارزش دارد، نکته دیگر این است در قرآن هم «أَنْزَلْنا» داريم و هم «نَزَّلْنا»، گاهي وقت‌ها که قرآن نازل مي‌شد، پيغمبر پيش پيش مي‌خواند. يعني هنوز جبرئيل آيات را نخوانده بود، پيامبر آيات را مي‌خواند. پس معلوم است كه اطلاع داشت و خداوند به طور یکباره در شب قدر آن را بر پیغمبر نازل کرده بود، برخلاف «نزلنا» که نشان دهنده نزول تدریجی قرآن بر پیامبر بوده است و نکته دیگر درباره تفاوت اهمیت زمان در این سوره این است که خداوند می فرماید: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» این یعنی زمان‏ها يكسان نيست، بعضى زمان‏ها بر بعضى ديگر برترى دارد.

مفسر قرآن کریم در پایان خاطر نشان کرد: امروز با وجود امکاناتی که در دسترس ما قرار گرفته دیگر تحقیق و پژوهش امری آسان شده است اما با این وجود در بسیاری از پژوهش های ما امروزه خیری نیست و این وضع موجود پاسخگوی نیازهای جوانان امروز نیست ما نه تنها که باید پاسخگوی امروز باشیم بلکه طبق بیان قرآن که می فرماید «سیقول السفها» باید آمادگی پاسخ به سؤالات آینده را نیز از قبل داشته باشیم. ۸۶۳/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات