۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۵۰۹۴۱۳
صالحی امیری؛

لازمه حیات یک جامعه اقتدار و امنیت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : وقتی ما از زیست واقعی در جامعه فاصله گرفتیم در اصل از فرهنگ فاصله گرفته‌ایم و باید شاخص‌های انقلاب را دوباره تداعی كنیم.
صالحی امیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز چهارشنبه در ششمین همایش اندیشه و قلم ارتش که با حضور جمعی از نویسندگان و اهالی قلم ارتشی در سالن کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد با اشاره به این مطلب که ارتش ما پاسدار حریم مرزهای این كشور است و امنیت امروز ما در گرو نیروهای مسلح است اظهار کرد: بنده در اوایل جنگ در دادگاه ارتش خدمت آیت الله ری‌شهری بودم و به همین دلیل با این خانواده آشنا هستم. در اتفاقات گذشته حركت سپاه پاسداران اسلامی سبب ایجاد هراس در دل دشمنان شد، بنابراین لازمه حیات یک جامعه اقتدار و امنیت است.

وی در ادامه با بیان اینکه در شرایطی قرار داریم که بیش از هر زمان دیگری نیازمند توسعه قلم، فرهنگ، اخلاق، معرفت و فضیلت هستیم گفت: در جامعه امروز با ما با انبوهی از آسیب‌های اجتماعی روبرو هستیم، وضعیت آسیب‌های اجتماعی ما قابل دفاع نیست، امروز آمار حاشیه‌نشینی، زنان سرپرست خانوار، اعتیاد، طلاق نگران كننده است و اوضاع به نحوی نگران کننده است که رهبر معظم انقلاب شخصا پیگیر موضوع در این زمینه هستند و ما باید برای حل آن از تمامی امکانات‌ بهره‌مند شویم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم توسعه فرهنگ را در کشور داشته باشیم و فساد، بداخلاقی، انگ زنی و شایعه از بین برود باید به فرهنگ انقلاب اسلامی برگردیم. برای موضوع آسیب‌های اجتماعی در واقع تمام سازمان‌ها باید برنامه‌هایی داشته باشند و پس از اجرا گزارش آن را به مقام معظم رهبری بدهند، فاصله گرفتن از فرهنگ دینی، ملی و ارزش‌های انقلاب سبب بروز چنین آسیب‌های اجتماعی است. ما اگر بخواهیم به روزهای خوب برسیم و آسیب‌های اجتماعی كاهش پیدا كند باید به فرهنگ رجوع كنیم.

صالحی امیری در ادامه با بیان اینکه در دهه اول انقلاب هم‌نوایی، همدردی ملی و حس هم نوعی در عالی‌ترین سطح خود بود گفت: نماد گفتمان انقلاب اسلامی ما دفاع مقدس است و جنگ تحمیلی برای ما گفتمان‌سازی ملی داشت. برای همین است که اندیشه و خون شهدا را تکریم می‌کنیم. تداوم این مساله نیز در قلم‌های ما نهفته است بنابراین قلم را هم باید یک فرهنگ قلمداد کنیم. وقتی كه بم می‌لرزد یک جامعه می‌لرزد و این امر نشان از همدردی ملی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه وقتی ما از زیست واقعی در جامعه فاصله گرفتیم در اصل از فرهنگ فاصله گرفته‌ایم و باید شاخص‌های انقلاب را دوباره تداعی كنیم خاطرنشان کرد: سبک زندگی مردم در كسب و كار، رفتار، ادبیات عمومی در دهه اول انقلاب باید دید چگونه بوده است؛ باید دید چرا در آن مقطع آمار طلاق پایین و الگو مصرف منطقی بوده است؟ در دهه اول انقلاب از رفتار تجمل گرایانه، رویكرد استكباری و تنازع قدرت خبری نبود زیرا انسان‌های بزرگ در صف خدمت به مردم بودند و به همین دلیل قلم باید گفتمان دهه اول انقلاب را احیاء كند كه بطن آن هم دفاع مقدس است.

صالحی امیری با اشاره به این مطلب که امروز در حدود ٨٠٠ هزار سایت و ١ میلیون كانال در فضای مجازی داریم و در اینجا نقش قلم روشن است به این معنا كه نیاز امروز ما بازسازی گفتمان انقلاب و دفاع مقدس از این طریق است، تاکید کرد: امروز زبان فرهنگ، فیلم، داستان، رمان، نقاشی و تئاتر است، یک فیلم‌نامه با قلم فیلم‌نامه نویس آغاز می‌شود یا وقتی یک رمان نوشته می‌شود صاحب قلم آن را به رشته تحریر در می‌آورد اما این قلم باید با نیازهای امروز جوانان را در نظر داشته باشد جامعه نباید از كتاب خوانی فاصله بگیرد. ما با سو تغذیه مصرف فرهنگی در جامعه مواجه هستیم و ما نیازمند مصرف فرهنگی در جامعه هستیم، ما برای ریزگردها و غذای مردم همه كار می‌كنیم اما متاسفانه برای الگوی مصرف فرهنگی جامعه كاری انجام نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش ما با ایجاد فضای فكری و قلم زدن برای بچه‌ها می‌تواند خلاقیت ایجاد كند، با این خلاقیت مهارت آموزشی و تجربه زندگی جمعی برای دانش آموزان ایجاد می‌شود. میزان مطالعه در ایران پایین است و این در شان نظام اسلامی نیست. متاسفانه نظام آموزشی ما در حال یک پوست اندازی است و باید در فضای فرهنگی نسل جدید كار كند و با انبوه محفوظات نمی‌توان فرزندان كشور را به سوی فرهنگ سوق داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه ما باید مسیر را بشناسیم افزود : در این راستا نیز دو راه پیش رو داریم. نخست مسیر انفعال و تسلیم شدن که با اهداف انقلاب اسلامی مغایرت دارد و دیگری قرار گرفتن در حوزه فعال است. در این زمینه ارتش و سپاه فعالیت‌های بسیار خوبی داشته‌اند. ارتش به دلیل ویژگی ذاتی خود یعنی نظم و انضباط می‌تواند یک الگوی بسیار مناسب باشد و هر شخصیت ارتشی نیز یک نماد فرهنگی معرفی شود. خوشبختانه اکنون کمترین چالش‌ در ارتش وجود دارد. بی‌شک نیروهای مسلح ما می‌توانند الگوی جامعه باشند. ارتش و سپاه و حتی بسیج باید در این زمینه تلاش کنند.

وی با اشاره به اقدامات سپاه ادامه داد : نیروهای مسلح ما خواستار حریم مرزهای کشورمان هستند. در حوادث اخیر نقش سپاه در ایجاد هراس در دل دشمنان و اقتدار ملی به خوبی نمایان شد. بی‌شک نیروهای مسلح ما همواره لازمه تداوم جامعه هستند.

در این مراسم با حضور سردار جزایری، حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، امیرسرتیپ آراسته، امیرسرتیپ هاشمی و سایر معاونان و فرماندهان ارتشی از برگزیدگان ششمین همایش «اندیشه و قلم ارتش» تقدیر شد./۸۱۶/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات