۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۵۱۱۲۳۹
حجت‌الاسلام ربانی:

ترک دعا تکبر در برابر خداوند متعال است

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) ترک دعا را تکبر در مقابل خداوند متعال توصیف کرد و گفت: متوجه نکردن دعا به درخواستی معین نماد ادب توحیدی مؤمن در دعا است.
حجت الاسلام سید جعفر ربانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدجعفر ربانی امروز در آیین بیان احکام آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به بیان احکام و آداب دعا از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و عنوان داشت: برخی از مکلفان سؤال پرسیده‌اند که در هنگام دعا از ساحت اقدس الهی چه چیزی و چگونه درخواست شود پسندیده است.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه الگوی درخواست مؤمن از خداوند متعال در فقه تمسک عملی به حقیقت توحید است، اظهار داشت: در نوع درخواست و چگونگی خواستن بنده از خداوند بهتر است که از خود خداوند متعال بخواهد آنچه به صلاح او است برایش مقدر شود.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که خداوند متعال بر تمام اعمال و رفتار مؤمن آگاه است، ابراز داشت: قرآن کریم چنین فرموده است که«هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ؛ اوّل و آخر هستی و پیدا و پنهان وجود همه اوست و او به همه امور عالم داناست.»

حجت‌الاسلام ربانی متوجه نکردن دعا به درخواستی معین را نماد ادب توحیدی در دعا توصیف کرد و گفت: در حدیث قدسی آمده است که«یا بنی‌آدم اطعنی فیما امرتک و لا تعلمنی ما یصلحک»بر این اساس خداوند متعال حقیقت دعا را بر مؤمن واجب دانسته است.

وی ادامه داد: خداوند متعال در توصیف وجوب دعا بر مؤمن در آیه 60 سوره غافر چنین فرموده است«وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ؛ و خدای شما فرمود که مرا با (خلوص دل) بخوانید تا دعای شما مستجاب کنم. آنان که از (دعا و) عبادت من اعراض و سرکشی کنند زود با ذلت و خواری در دوزخ شوند.»

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) ترک دعا را تکبر در مقابل خداوند متعال توصیف کرد و عنوان داشت: خداوند متعال پس‌ازآن که در آیه 60 سوره غافر مؤمن را دعوت به دعا کرده است ترک گناه را رفتاری استکباری می‌داند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات