۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۵۱۳۴۲۸
استاد میرباقری:

هنر از بهترین ابزارها برای اصلاحات اجتماعی است

حجت الاسلام والمسلمین استاد میرباقری تاکید می کند: هنرمند كسي است كه احساسي مقدم بر تعقل دارد و قادر است احساس خود را با زبانی زیبا و دلنشین ارایه کند و آن را به تفاهم تبديل كند.
آیت الله میرباقری

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری در نوشتاری به تبیین ارزش هنر و هنرمندان اصیل پرداخته است.

متن نوشتار این استاد برجسته حوزه بدین شرح است:‌

«هنرمند، روشن‌فکري است که از جهان آينده در دنياي خودش متولد شده است. آن آينده‌ای که هنرمند مي‌بيند و آن مسيري که براي حرکت تاريخ مي‌بيند، در خلاقيت هنري‌اش صددرصد حضور دارد. بنابراين، احساسي که او از فرآيند تکامل تاريخ دارد ـ که فلسفه تاريخ به اين احساس، سامان می‌دهد ـ حتماً در اثر هنری تبلور دارد.
هنرمندِ در مقياس توسعه (نه در مقياس خُرد)، هنرمندي است که از تکامل تاريخ اجتماعي و آسيب‌شناسيِ متناسب با تکامل تاريخ اجتماعي، درک دارد و مي‌خواهد جامعه خود را به سمت آن جامعهٔ هدف، هدايت کند و از خيال اجتماعي، معبري به سمت جامعه مطلوب به وجود بیاورد... .

هنرمند كسي است كه احساسي مقدم بر تعقل دارد و قادر است احساس خود را با زبانی زیبا و دلنشین ارایه کند و آن را به تفاهم تبديل كند و يا به وسيله قالب یا ابزاري خاص، بر محور آن احساس مفاهمه نمايد. اين قالب ممكن است يك رُمان، يك شعر و يا یک نقاشي باشد...»

«هنر، تجسّد احساس هنرمند است كه در قالب‌هاي هنريِ مختلف ظهور پيدا مي‌كند. اگر هنرمندان، زمانهٔ خود را مقدّم بر مردم حس كنند، و بينديشند، انديشه آنها ناظر به افق‌هاي آينده است که بستر تحوّلات جدّي در جامعه می‌شود؛ به همين دليل، هنر يكي از بهترين ابزارها براي اصلاحات اجتماعي است. غرب هم پس از رنسانس از ابزار هنر براي بسط ايدئولوژي و انديشه خود و جهاني‌سازي تجدد استفاده كرده است؛ بسياري از انقلاب‌هاي اجتماعي متأثر از هنر بوده است، از هنر معماري گرفته تا نقاشی و هنرهای دیگر. اين هنرها مبدأ پيدايش مطالبات و انتظارات عديده اجتماعي می‌شوند و نگاه انسان را به زندگي تغيير می‌دهند. اين مطالبات و انتظارات جديد، به‌تدريج به انقلابات و اصلاحات اجتماعی تبديل می‌شود.»

هنر باطل به دنبال جبران رنجِ ناشی از توسعه‌نیافتگی مادی است

 «هنر حقیقی زمانی شکل می‌گیرد که احساسي از جلال و جمال حضرت حق و قرب كلي عالم _ در مسير تكامل تاريخ _ در هنرمند شكل ‌گيرد، به جامعه منتقل گردد و جامعه را به سوي مراتب قرب هدايت كند.

ارسال نظرات