۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۵۱۵۳۸۴
آیت الله علم الهدی:

مشهد مقدس کانون نشر معارف اسلامی در جهان است

امام جمعه مشهد گفت: ائمه اطهار می دانستند که روزی مسجدالاقصی، مکه و مدینه در تصرف دشمنانشان درمی‌آید و تنها نقطه‌ای که می‌تواند در توسعه اسلام تا جهانی‌شدن اسلام نقش ممتدی اجرا کند، مشهد است.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در دیدار با اعضای شورای برگزاری دهه کرامت آستان قدس رضوی، با اشاره به جایگاه مشهد مقدس در توسعه و گسترش فرهنگ اسلامی و شیعی در جهان، اظهار کرد: نکته‌ای که شاید دوستان به آن زیاد توجه نداشتند و کمتر مورد بحث واقع‌ شده این است که ما در بین معصومان(ع) روایاتی درباره زیارت امام رضا(ع) داریم؛ به گونه ای که بعد از زیارت سیدالشهدا(ع)، هیچ زیارتی به ‌اندازه زیارت امام رضا (ع) مورد تأکید قرار نگرفته است.

 وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در زمانی جریان مشهد و شهادت امام رضا (ع) را بیان کردند که وجود مقدس ایشان چندین سال با این زمان فاصله داشتند. یعنی پیامبر(ص) 150 سال قبل از این‌که امام هشتم(ع) به دنیا بیایند، مسأله مشهد و زیارت امام رضا (ع) را بیان کردند و امیرمؤمنان(ع)، امام باقر و صادق(ع) نیز بر آن تأکید کردند.

دشمنان اسلام، کانون اسلام را تصرف کرده‌اند

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که متأسفانه مطالب مطرح ‌شده پیرامون زیارت امام رضا (ع) احساسی بیان می‌شود، گفت: هیچ امامی جز امام رضا (ع) در مورد زیارت خودش نکته ای نفرموده است. این یک مسأله عادی نیست و متأسفانه تا الآن نیز مجموعه برخوردها، برخورد عاطفی و احساسی بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: اصل بر این است که وقتی اسلام و شیعه توسعه پیدا کند و اسلام جهانی شود، تنها نقطه‌ای که می‌تواند وظیفه خود را در توسعه دین و شیعه ایفا کند، سرزمین خراسان است. مسلمانان دو قبله دارند، یکی مکه و یکی بیت‌المقدس که هر دو در محاصره و تصرف دشمنان است. کربلا امروز دست آمریکا است و مسجدالاقصی نیز در تصرف رژیم غاصب است، حاکمیتی که بر حج و کعبه اعمال می‌شود در واقع توسط آمریکا تصرف ‌شده است، یعنی دشمنان اسلام کانون اسلام را تصرف کرده‌اند.

مشهد، تنها نقطه‌ای است که می‌تواند نشر دهنده معارف دینی باشد

امام جمعه مشهد مقدس گفت: ائمه(ع) می دانستند که روزی مسجدالاقصی، مکه و مدینه در تصرف دشمنانشان درمی‌آید و اعتاب مقدسه در موقعیت‌های غیر امنی واقع می‌شود که نمی‌تواند مرکز تجمع شیعه و نشر و توسعه دین و معارف دین واقع شود، تنها نقطه‌ای که می‌تواند در توسعه اسلام تا جهانی‌شدن اسلام نقش ممتدی اجرا کند، فقط ایران، مشهد و بارگاه مقدس امام هشتم (ع) است.

وی افزود: آنچه در خدمت دستگاه امام هشتم(ع) مهم است، توجه به این نکته در روایات و احادیث امام رضا(ع) است. صدها، هزاران و میلیون‌ها محب اهل بیت(ع) وجود دارد و شما بزرگواران مأموریت خدمت به آن ها را به دست آورده اید که این کار به دست شما انجام شود. هر مسؤولیت، مأموریت و شغلی پیدا می‌کردید، بهتر از اینجا نبود.  

آیت الله علم الهدی فراهم آوردن رفاه زائر را یکی از اصلی‌ترین مبانی حرکتی آستان قدس رضوی دانست و تصریح کرد: باید با همه قوا و قدرت بر دو اصل به‌عنوان مبنای اعتقادی و ایدئولوژی در آستان قدس کار شود؛ یکی این‌که آماده‌سازی برای ارتباط تمام محبین اهل بیت در سراسر جهان، در مسأله خدمت به زائر و رفاه زائر مسئله اصلی  است و نکته دوم، مسأله ترویج و توسعه معارف اهل بیت(ع) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: خوشبختانه دو حرکت از سوی حجت الاسلام رئیسی صورت گرفت که ارزشمند است؛ حرکت اول، مسأله توسعه امداد و رفاه زائرین بود. بحث این نیست که زائر از کجا می‌آید و چطور گذران سفر می‌کند، مسئله‌ این است که وقتی یک دست لباس، یک ظرف غذا برای آن فرد ارسال شود که این پیام را منتقل کند که امام رضا(ع) به فکر توست، دل را جذب می‌کند.

مشکل عمده در مشهد، فرهنگ زیارت و پرورش زائر است

آیت‌الله علم‌الهدی، ضعف فرهنگ زیارت در مشهد را یکی از مشکلات در مسیر توسعه زیارت دانست و گفت: در مشهد با ساخت زائرشهر ان شاءلله بخش زیادی از مشکل حل می‌شود اما مشکل عمده ما در مشهد، در فرهنگ زیارت و فرهنگ پرورش زائر در قاموس فرهنگ مردم مشهد است که متأسفانه تا الآن نتوانستیم مهمان‌پذیری و زائرپذیری را در مردم مشهد ایجاد کنیم. 

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امیدواریم با ساخت زائرشهر بخش زیادی از مشکل زائران حل شود که نیازی به رفتن به خانه‌های مردم نباشد و فشار شدیدی که در مهمان‌پذیرها و هتل‌ها به مردم وارد می‌شود، کاهش یابد.

وی افزود: فشار بر زائران در هتل‌های میانی و مهمان‌پذیرها بسیار بالاست و مشکلاتی وجود دارد که فوق‌العاده در حق زائر اجحاف می شود./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات